کد خبر: ۲۴۹۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۲۳ دی ۱۳۹۸ - 2020January 13
آنفلوانزا به عنوان بیماری است که هر ساله شاهد تغییر چهره آن در سطح دنیا هستیم و یک عامل تهدید کننده سلامت تلقی می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت گفت: در هفته گذشته موج دوم ابتلا به آنفلوانزا را ویروس نوع B به خود اختصاص داده است.

به گزارش شفا آنلاین، محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، در بیست و هشتمین کنگره بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران با اشاره به وضعیت همه‌گیری آنفلوانزا از ابتدای پاییز سال جاری در کشور، اظهار کرد:  آنفلوانزا به عنوان بیماری است که هر ساله شاهد تغییر چهره آن در سطح دنیا هستیم و یک عامل تهدید کننده سلامت تلقی می‌شود.

او افزود: متاسفانه در ماه‌های گذشته با همه‌گیری آنفلوانزا شاهد مرگ و میر گسترده‌ای در دنیا بودیم. به طور قطع نمی‌توان گفت که این بیماری در نقاط مختلف از الگویی واحد در ابتلا، پیشگیری و درمان پیروی می‌کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت گفت: امسال همه گیری آنفلوانزا در نیمکره جنوبی و شمالی زمین نسبت به سال‌های گذشته در همین بازه زمانی زودتر شیوع پیدا کرده است و بیشترین مورد ابتلا مربوط به کشور استرالیا با ویروس غالب H ۳ N ۲ است.

گویا در ادامه افزود: مقایسه روند ابتلا به آنفلوانزا در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نشان از افزایش ابتلا به این بیماری در جهان دارد. در میان انواع مختلف ویروس‌های آنفلوانزا، H ۱ N ۱، H ۳ N ۲ به مراتب شدیدتر از سال‌های گذشته بود.

انفجار ویروس آنفلوانزا در سال‌های اخیر

او یادآوری کرد:  ۹ میلیون مورد ابتلا، ۸۷ هزار بستری و ۴ هزار و ۸۰۰ مورد مرگ و میر آخرین آمار جهانی از ابتلا به آنفلوانزا در آمریکاست که به گفته محققان نوعی انفجار این ویروس در سال‌های اخیر بوده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت اظهار کرد: ویروس H ۱ N ۱ در کشور ما نسبت به سایر ویروس‌ها غالب بوده است و در هفته گذشته موج دوم ابتلا به آنفلوانزا را ویروس نوع B به خود اختصاص داده است.

گویا افزود: آنچه مسلم و غیرقابل انکار است، غیر قابل پیش بینی بودن پاندمی‌هاست که بسیاری از کشور‌ها را گرفتار می‌کند. به هیچ عنوان نمی‌توان با بروز همه‌گیری و جهش‌های ژنتیکی آنفلوانزا مقابله کرد؛ ولی در عین حال می‌توانیم در مقابل با کاهش عوارض و درمان به موقع اقدامات لازم را انجام دهیم. به طور مثال در مواجهه با شیوع آنفلوانزای پرندگان می‌توانیم هوشیارتر و دقیق‌تر وارد عمل شده و بدون فوت وقت از بروز فاجعه جلوگیری کنیم.
۴۰۰ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا تهیه شده است

او بیان کرد: ایران مجهز به پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های تشخیص ویروس آنفلوانزا است. باید در سریع‌ترین زمان ممکن نمونه‌های مشکوک برای بررسی ساختار ژنتیکی ویروس، نحوه درمان و پیشگیری از موارد جدید ابتلا به آزمایشگاه‌ها ارسال شوند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت یادآوری کرد: از زمان برقراری چهارچوب آمادگی برای پاندمی آنفلوانزا تا کنون ۱۳ کارخانه تولید واکسن وارد قرارداد شده و تعهدات این چهارچوب‌ها را پذیرفته‌اند. ۴۰۰ میلیون دوز واکسن پاندمیک آنفلوانزا، ۱۰ میلیون دوره درمان آنتی وایرال، ۲۵۰ هزار کیت تشخیصی و ۲۵ میلیون سرنگ تهیه شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: