کد خبر: ۲۴۹۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۵ - ۲۲ دی ۱۳۹۸ - 2020January 12
هرچند با استفاده از ظرفیت طب‌های مکمل می‌توان به نظام سلامت کمک کرد، اما طب ایرانی به تنهایی قادر به پاسخگویی نیازهای سلامت کشور نیست
شفا آنلاین>سلامت> متخصص طب ایرانی و مدیرکل سابق دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه طب ایرانی، طب مکمل است و در کنار طب رایج باید ارایه شود، گفت: هرچند با استفاده از ظرفیت طب‌های مکمل می‌توان به نظام سلامت کمک کرد، اما طب ایرانی به تنهایی قادر به پاسخگویی نیازهای سلامت کشور نیست.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمود خدادوست افزود: معتقدیم طب ایرانی می تواند در کنار طب رایج با یک زاویه دید متفاوت به بیمار نگاه کند، بنابراین می توان از ظرفیت های طب ایرانی مانند توجه به تفاوت های فردی، مزاج، اصلاح سبک زندگی، مسائل اخلاق پزشکی و توجه به باورها و اعتقادات مردم، در کنار طب رایج برای ارتقای سلامت مردم استفاده کرد.

وی اظهار داشت: هیچ تقابلی بین طب سنتی ایرانی و رایج ( کلاسیک ) وجود ندارد، هر دو مکتبی هستند که می‌توانند کامل‌ کننده یکدیگر باشند، نیاز است که هر دو در کنار هم برای سلامت مردم تلاش کنند.

خدادوست افزود: قابلیت ها و توانمندی های طب رایج بر هیچ کسی پوشیده نیست و به صورت اعجاب آوری طب رایج توانسته سطح سلامتی جامعه را ارتقا دهد که قطعا یک ظرفیت غنی است و نباید مردم را از این خدمات محروم کرد.

وی با اشاره به اینکه طب ایرانی در دنیا شناخته شده است، گفت: به کار بردن واژه "سنتی" در کنار طب ایرانی در ذهن جامعه پزشکی و علمی کشور این موضوع را متبادر می کرد که می‌خواهیم برگردیم به هزار سال قبل و این واژه برای جامعه علمی هم خیلی مانوس نبود از این رو آنرا حذف کردیم.

هیچ انحصاری را در طب ایرانی نمی پذیریم

وی با اشاره به اینکه هیچ انحصاری را در طب ایرانی نمی پذیریم، اظهار داشت: مفاهیم مکتب طب ایرانی باید با دانش فعلی، به روز رسانی شود تا قابل استفاده باشد.

خدادوست ادامه داد: برخی افراد مطرح می کنند که با طب سنتی می توان همه مشکلات بیماران را برطرف کرد که این حرف کاملا غیر علمی است.

وی افزود: دنیا به سمت طب تلفیقی رفته و طب رایج هم به این نظر رسیده که برای پاسخ دادن به مشکلات نظام سلامت باید از همه ظرفیت های طبی اعم از طب های مکمل و سنتی در کنار  طب رایج استفاده کرد.

متخصص طب ایرانی در پاسخ به این سوال که برخی افراد طب سنتی را طب کامل می دانند و به مردم می گویند طب رایج را کنار بگذارد و فقط از این روش استفاده کنند، گفت: این کار پسندیده نیست، پیشکسوتان طب ایرانی از جمله ابوعلی سینا و رازی هم حتی در کتاب های خود ذکر می کنند که طب، علم پویا است و بنابه اقتضائات زمان و مسائل روز باید توسعه یابد که ما در این صورت می توانیم بهره های کافی را از این ظرفیت ببریم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: