کد خبر: ۲۴۹۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۲۲ دی ۱۳۹۸ - 2020January 12
این داروها ارزبری به میزان ۵۷۰ میلیون دلار دارد و طبق برآوردها این ۱۳۵ قلم داروی اولویت‌دار، ۵۷۰ میلیون دلار ارزبری سالانه دارد که ما توانستیم ۱۵۵.۳ میلیارد تومان در راستای تولید این داروها حمایت داشته باشیم
شفا آنلاین>سلامت>دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از برنامه این ستاد برای تولید ۱۳۵ قلم داروی اولویت‌دار که سالانه به میزان ۵۷۰ میلیون دلار ارز بری دارند خبرداد و گفت: در بهار سال ۱۳۹۹ از ۳ داروی بیولوژیک "ایمونوگلوبولین"، "آلبومین انسانی" و "آلتپلاز" رونمایی می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر مصطفی قانعی در مراسم رونمایی از داروی آلسارا -داروی پیشگیری از روند بیماری ALS تولید ۱۳۵ قلم داروی اولویت‌دار با بیشترین میزان ارزبری را از برنامه‌های معاونت علمی ذکرکرد و افزود: این داروها ارزبری به میزان ۵۷۰ میلیون دلار دارد و طبق برآوردها این ۱۳۵ قلم داروی اولویت‌دار، ۵۷۰ میلیون دلار ارزبری سالانه دارد که ما توانستیم ۱۵۵.۳ میلیارد تومان در راستای تولید این داروها حمایت داشته باشیم.

وی ۲۷ قلم داروی بیولوژیک، ۵۰ قلم داروی شیمیایی و ۵۸ قلم مواد اولیه دارویی را از جمله ۱۳۵ محصول تولیدی این معاونت دانست و اظهار کرد: تولید این داروها توسط شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌شود و با تولید این تعداد دارو، ۱۶۱.۲ میلیون دلار کاهش ارزبری خواهیم داشت که این کاهش ارزبری طی یک سال بعد از تولید، خود را نشان می‌دهد.

قانعی با بیان اینکه تولید این داروها آغاز و بخشی از حمایت‌های آنها توسط معاونت انجام شده است، اظهار داشت: معاونت علمی توانسته بودجه‌ای را از صندوق توسعه ملی برای تولید این داروها توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تأمین کند؛ تاکنون ۴۴ محصول در دستور کار بوده و ۵۴ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای این امر اختصاص یافته است.

دبیر ستاد توسعه زیست‌ فناوری با بیان اینکه در ستاد توسعه زیست فناوری توانستیم نقشه راه را با همکاری سازمان‌های ذیربط تهیه کنیم تا بتوانیم تسهیلاتی را در راستای توسعه تولید داخل، سرمایه‌ گذاری‌های خطرپذیر، حمایت از شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان فعال در نظر بگیریم، یادآور شد: ۳ داروی بیولوژیک در بهار سال ۱۳۹۹ رونمایی می‌شود که داروهای "ایمونوگلوبولین"، "آلبومین انسانی" و "آلتپلاز" از جمله این داروهای بیولوژیک به شمار می‌روند.

به گفته وی، این داروها هم اکنون در شرکت‌های دانش‌بنیان مراحل تولید خود را می‌گذرانند و طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است در بهار سال آینده رونمایی شوند.

قانعی از رونمایی از داروهای بیوتکنولوژی "گالسولفیس"، "فاکتور ۱۳"، "ایمی گلوسراز" و "الوسولفیس آلفا" در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ خبر داد و خاطر نشان کرد: همچنین توسعه دانش فنی چند داروی بیولوژیک در شرکت‌های دانش‌بنیان در حال پیگیری است که در سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ رونمایی خواهد شد.

وی به بیان برنامه‌های معاونت علمی در زمینه تولید واکسن‌های انسانی در شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت و گفت: واکسن "روتاویروس" با صرفه‌جویی ارزی ۱۲ میلیون دلار، اسفند ۱۳۹۸ رونمایی خواهد شد که پیش‌بینی می‌شود این دارو تا سال ۱۴۰۰ به بازار وارد شود. علاوه بر آن واکسن‌های :پنوکوک ـ کانژوگه ـ ۱۳ ظرفیتی" با صرفه‌جویی ارزی ۶۰ میلیون دلاری، اسفند ماه سال ۱۳۹۹ رونمایی خواهد شد و در سال ۱۴۰۱ به بازار عرضه می‌شود.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری تولید واکسن نوترکیب آنفلوآنزای فصلی که از تخم مرغ حاصل می‌شود را از دیگر اقدامات این ستاد ذکر کرد و ادامه داد: این واکسن بهمن ماه سال ۱۳۹۸ رونمایی می‌شود و در سال ۱۳۹۹ به بازار عرضه خواهد شد.

قانعی با بیان اینکه همچنین داروهای شیمیایی اولویت‌دار در شرکت‌های دانش‌بنیان در حال پیگیری است که به تولید برسند، گفت: از سوی دیگر، برنامه‌ریزی‌هایی برای واکسن‌های حوزه دام و طیور خواهد شد. ضمن آنکه تا آخر سال جاری ۴ داروی ضد سرطان که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان به تولید می‌رسد، به مرحله رونمایی خواهند رسید.

وی با تأکید بر اینکه برای اولین‌بار، ۱۰ سویه یا بذر واکسن توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شود که در سال ۱۳۹۹ رونمایی خواهند شد اضافه کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند چالش تولید مواد اولیه را برطرف کنند، به گونه‌ای که در حال حاضر ۵ ماده اولیه در یک شرکت و ۱۴ ماده اولیه دیگر در شرکت دانش‌بنیان دیگری در حال تولید است که امیدواریم به بازار عرضه شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: