کد خبر: ۲۴۹۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۱۹ دی ۱۳۹۸ - 2020January 09
پزشکان در گذشته بر اين عقيده بودند که فشارخون بالا در اطفال همواره ثانويه است( يعني توسط برخي بيماري‌هاي ديگر ايجاد مي‌شود.) اما امروزه مشخص شده است که اطفال نيز مي‌توانند بنابر دلايل نامشخص به فشارخون بالاي اوليه مبتلا شوند. اين حالت ممکن است ارثي باشد
شفاآنلاین>سلامت>امروزه فشارخون بالا(هيپرتانسيون) شايع‌ترين و قابل اصلاح‌ترين عامل خطر ابتلا به بيماري قلبي و سکته‌مغزي است. 

در حال حاضر از هر سه فرد بالغ، يک نفر مبتلا به فشارخون بالاست و با افزايش ميانگين سني و وزني جمعيت، اين نسبت بيشتر هم مي‌شود. فشارخون بالا مي‌تواند سبب آسيب به قلب، رگ‌هاي خوني و در طولاني مدت کليه‌ها شود. نوزادان و کودکان نيز ممکن است به فشارخون <blood pressure>بالا مبتلا شوند.

 پزشکان در گذشته بر اين عقيده بودند که فشارخون بالا در اطفال همواره ثانويه است( يعني توسط برخي بيماري‌هاي ديگر ايجاد مي‌شود.) اما امروزه مشخص شده است که اطفال نيز مي‌توانند بنابر دلايل نامشخص به فشارخون بالاي اوليه مبتلا شوند. اين حالت ممکن است ارثي باشد.

تحقيقات نشان داده‌اند که اين حالت در سياه‌پوستان شايع‌تر و شديدتر است؛ گرچه دانشمندان علت اين پديده را نمي‌دانند. 

ميانگين فشارخون کودکان و نوجوانان به شکل قابل توجهي در طول 25 سال گذشته افزايش يافته و علت آن عمدتا بالا بودن ميزان چاقي و اضافه وزن است. امروزه فشارخون در اطفال مشابه بزرگسالان شامل مرحله پيش فشارخون هم است.

 اطفال هم مانند بزرگسالان ممکن است داراي مجموعه‌اي از عوامل خطر مانند اضافه‌وزن، فشارخون بالا و مقاومت به انسولين، باشند که سبب افزايش احتمال ابتلا به ديابت و بيماري قلبي مي‌شوند. 

درمان اطفال مبتلا به فشارخون بالا همانند بزرگسالان اغلب شامل انواع تغييرات سالم در شيوه زندگي مانند کنترل وزن، رژيم غذايي سالم و ورزش منظم است. در صورت نياز ممکن است پزشک دارو هم تجويز کند. 

در مراحل اوليه زندگي، کنترل وزن و فشارخون در محدوده سالم سبب مي‌شود که از ايجاد بيماري‌هاي خطرناک در مراحل بعدي زندگي جلوگيري شود.آرمان ملی 

اکبر نیک‌پژوه 

متخصص طب پیشگیری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: