کد خبر: ۲۴۹۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۸ دی ۱۳۹۸ - 2020January 08
تراخم باعث پيدايش بافت جوشگاه در پلک‌ها و برگشتن مژه‌ها به داخل مي‌شود بنابراين ممکن است ملتحمه و قرنيه در معرض هوا قرار بگيرند و پلک‌ها خوب بسته نشوند
شفاآنلاین>سلامت>تراخم نوعي عفونت ملتحمه است که توسط عفونت کلاميديا ايجاد مي‌شود؛ اين بيماري ( بزرگترين عامل کوري در دنيا ) معمولا هر دو چشم را مبتلا مي‌کند. مهمترين نشانه اين بيماري، خارش و تحريک خفيف است.

 پس از يک مرحله التهابي حاد، فوليکول‌هايي روي ملتحمه ظاهر مي‌شوند. سپس بيمار دچار ناراحتي چشم و تاري ديد مي‌شود.

 تراخم باعث پيدايش بافت جوشگاه در پلک‌ها و برگشتن مژه‌ها به داخل مي‌شود بنابراين ممکن است ملتحمه و قرنيه در معرض هوا قرار بگيرند و پلک‌ها خوب بسته نشوند. در عده‌اي از بيماران حالت فوق باعث تروما و زخم قرنيه مي‌شود که به درمان فوري احتياج دارد. اگر تراخم فوري درمان<treatment> نشود، با ابتلاي قرنيه باعث پيدايش بافت جوشگاه و اغلب کوري مي‌شود. تراخم بيماري بسيار مسري است که اغلب توسط تماس مستقيم با فومايت و احتمالا حشره‌ها منتقل مي‌شود.

 اين بيماري معمولا با تماس مستقيم با هر شي ديگر مانند حوله يا ليف حمام به‌سادگي سرايت مي‌کند که مي‌توان با رعايت بهداشت فردي و آموزش لازم از بروز آن جلوگيري کرد. بهداشت فردي مهمترين عامل در پيشگيري از ابتلا به اين بيماري است.

 آموزش عمومي بهداشت نيز در جلوگيري از سرايت بيماري بسيار مهم است. درمان طبي اين بيماري شامل يک دوره آنتي‌بيوتيک تتراسايکلين يا سولفو ناميد به مدت 3تا 4 هفته است. ممکن است ايزولاسيون افراد مبتلا و شروع درمان با آنتي‌بيوتيک‌ها به کنترل بيماري کمک کند.

 در صورت عدم درمان، بيماري تراخم چند ماه تا چند سال ادامه پيدا مي‌کند. درمان تراخم در صورت عدم رعايت بهداشت محيط و فردي، کاري مفيد نخواهد بود و بيماري مجددا بروز خواهد کرد.

 در مراحل جراحي تراخم، که شامل دردناک شدن چشم و بروز ناهنجاري‌هاي پلکي است، جراحي احتياج است. همچنين در مواردي که قرنيه کدر شده و سبب اختلال ديد مي‌شود، پيوند قرنيه جهت بهبود ديد مي‌تواند کمک‌کننده باشد، ولي نتيجه ممکن است بسيار خوب نباشد.

 اقدامات پيشگيري شامل: 

1- اگر به نواحي که تراخم همه‌گير است مسافرت مي‌کنيد، بهداشت فردي را رعايت کنيد. 2- چنانچه به سبب ابتلا به تراخم درمان آنتي‌بيوتيکي شده‌ايد و يا جراحي داشته‌ايد، احتمال ابتلاي مجدد را در نظر داشته باشيد و در صورت بروز هر گونه مشکل با پزشک خود مشورت کنيد. 3- از ماليدن چشم‌هاي خود پرهيز کنيد. 4- هر روز حوله و لباس‌هاي خود را عوض کرده و بشوييد. 5- روبالشي خود را هر روز عوض کنيد. 6- دستورات پزشک خود را جهت استفاده از لنزهاي چشمي به دقت و درستي ادامه دهيد. 7- اگر فرزند شما به تراخم مبتلا شده، از تماس فرزند خود با ديگر بچه‌ها جلوگيري کنيد. 8- رعايت بهداشت محيط جهت جلوگيري از انتقال عفونت توسط پشه‌ها و مگس الزامي است.آرمان ملی 

امین‌ا... نیک‌اقبالی

 عضو هیات‌مدیره انجمن چشم پزشکی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: