کد خبر: ۲۴۹۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۱۶ دی ۱۳۹۸ - 2020January 06
کمبود آب بدن بسته به میزان شدت آن، می تواند باعث سردرد، بی حالی، سرگیجه و بسیاری موارد دیگر شود
شفاآنلاین>سلامت>تحقیقات نشان داده که کم آبی باعث بروز مشکلات زیادی در بدن افراد می‌شود. دانشمندان اکنون تاثیر آن را بر عملکرد شناختی را بررسی کرده اند.

به گزارش شفاآنلاین، دانشمندان طی تحقیقات خود اعلام کردند که کم آبی بدن می تواند باعث سردرد و چندین مسئله فیزیولوژیکی شود و افراد مسن بیشتر در معرض خطر آن هستند. حال سوال اینجاست که با این وجود آیا این مسئله بر عملکرد شناختی نیز تأثیر دارد؟

کمبود آب بدن بسته به میزان شدت آن، می تواند باعث سردرد، بی حالی، سرگیجه <Vertigo>و بسیاری موارد دیگر شود.

مطالعات قبلی به تأثیر کمبود آب بدن در جوامع جوان متمرکز شده است. به ویژه در مواردی که افراد جوان به دنبال ورزش و تناسب اندام هستند؛ در چنین شرایطی بیش از حد عرق می‌کنند که این مورد باعث شود تا افراد مایعات بیشتری را از دست دهند. با این حال، افراد مسن به طور ویژه در معرض کم آبی بدن هستند.

با افزایش سن ذخایر آب به دلیل کاهش حجم عضله کاهش می‌یابد، کلیه‌های ما در حفظ آب ضعیف و سیگنال‌های هورمونی که باعث تشنگی می شوند، از بین می‌روند. بنابراین افراد مسن خطر بالاتری به لحاظ اختلال شناختی دارند. دانشمندان اعلام کردند که به نظر می رسد عملکرد شناختی در رابطه با وضعیت هیدراتاسیون و مصرف آب در بزرگسالان مسن باید مورد توجه قرار گیرد.

دانشمندان با بررسی‌هایی به این نتیجه رسیدند که زنان هنگام کمبود آب عملکرد شناختی ضعیفی را از خود نشان دادند. عدم وجود ارتباط بین سطح هیدراتاسیون و عملکرد شناختی در مردان مسن نیز به عنوان یک راز باقی مانده است.

اگرچه بسیاری از سوالات در این مورد بی پاسخ مانده اما نویسنده‌های این مطالعه توصیه می‌کنند که بزرگسالان مسن نباید با نادیده گرفتن هیدراتاسیون مناسب، سلامت خود را در معرض خطر قرار دهند.

عملکرد شناختی یک اصطلاح است که اشاره به توانایی‌های فرد برای پردازش (افکار) دارد که باید در یک فرد سالم باشد که به صورت «توانایی‌های یک فرد برای انجام فعالیت‌های مختلف ذهنی که بیشتر مرتبط با یادگیری و حل مسئله است» تعریف می‌شود. به‌طور مثال مواردی همچون مهارت‌های کلامی، محیطی، روانشناختی و پردازش سریع می‌باشد.

معمولاً شناخت به چیزهایی مانند حافظه، توانایی یادگیری اطلاعات جدید، گفتار، درک مطالب نوشته شده، اشاره دارد. معمولاً مغز قادر به یادگیری مهارت‌های جدید در مناطق یادشده می‌باشد که معمولاً در اوایل دوران کودکی و در پی توسعهٔ افکار و عقاید شخصی در مورد جهان شکل می‌گیرد.

 افزایش سن و بیماری ممکن است روی عملکرد شناختی تأثیر بگذارد و باعث از دست دادن حافظه و مشکل در انتخاب کلمات مناسب در حین صحبت کردن یا نوشتن شود. برای مثال، تصلب بافت چندگانه (MS) در نهایت می‌تواند باعث از دست رفتن حافظه، ناتوانی در درک مفاهیم و اطلاعات جدید و سرخوردگی کلامی شود. هرچند همه کس با این شرایط این عوارض جانبی را تجربه نخواهند داشت و اکثریت، عقل و توانایی‌های خود را حفظ خواهند کرد.

«دهیدراسیون»، (Dehydration ) یا «کم‌آبی بدن» نوعی بیماری است که در فیزیولوژی و پزشکی به عنوان از دست دادن بیش از حد مایعات بدن تعریف شده‌ است.ایسکانیوز 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: