کد خبر: ۲۴۸۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۱۵ دی ۱۳۹۸ - 2020January 05
ارتباطى بين آلودگي هوا با اختلال در عملکرد تيروئيد جنين هم نشان داده شده است. اين اختلال به هايپو تيروئيدي مادرزادي منتهي مي‌شود که ممکن است نيازمند سال‌ها پيگيري و درمان کودک باشد
شفاآنلاین>سلامت>تحقيقات نشان مي‌دهد که آلودگي هوا نه فقط براي بالغين و کودکان، بلکه براي جنين در حال رشد هم زيانبار است. 

تاثيرات منفي آلودگي هوا بر رشد جنين و ايجاد برخي نقائص مادرزادي مدت‌هاست که در مطالعات مختلف و مقالات علمي مورد توجه واقع شده است. 

در برخي از مقالات جديد ، ارتباطى بين آلودگي هوا با اختلال در عملکرد تيروئيد جنين هم نشان داده شده است. اين اختلال به هايپو تيروئيدي مادرزادي منتهي مي‌شود که ممکن است نيازمند سال‌ها پيگيري و درمان کودک باشد.

 شيوع جهاني کم‌کاري مادرزادي تيروئيد حدودا يک مورد در هر 2000 تا 4000 تولد زنده است ولي متاسفانه در کشور ما بسيار بالاتر است و در برخي از آمارها و بعضي از استان‌هاي ايران به 10 برابر اين مقدار هم مي‌رسد؛ اگر چه بخش عمده‌اي از بروز قابل توجه هايپو تيروئيدي مادرزادي به بالابودن ميزان ازدواج‌هاي فاميلي در جمعيت ايراني مربوط مي‌شود، اما نقش عوامل محيطي مثل آلودگي هوا و تاثير منفي آن بر تکامل جنين را هم نبايد ناديده گرفت. 

کم‌کاري مادرزادي تيروئيد چنانچه به موقع و به درستي درمان نشود عوارض پايدار و خطرناکي در رشد و تکامل کودکان خواهد داشت، تا آنجا که کم کاري تيروئيد، شايع‌ترين علت قابل پيشگيري عقب‌افتادگي ذهني در کودکان دانسته شده است. 

خوشبختانه با توجه به اجراي موفق برنامه بيماريابي کم‌کاري مادرزادي تيروئيد، اين مشکل غالبا به موقع تشخيص داده مي‌شود. 

چنانچه درمان<treatment> موارد قطعي و تشخيص داده شده به‌درستي انجام شود عواقب بسيار شديد اين بيماري کاملا قابل پيشگيري خواهد بود، اما در اين خصوص هم پيشگيري اوليه يعني تلاش در جهت کم کردن عوامل خطر مسبب بيماري، تا آنجا که ممکن باشد يک اولويت بهداشتي بوده و طبعا مقدم بر درمان محسوب مي‌شود. 

طبق تحقيقات هورمون تيروئيد نقش مهمي در رشد و نمو سيستم عصبي جنين دارد، به‌طوري‌که حتي در فرزندان مادراني که کم کاري تيروئيد مخفي دارند، نيز اختلالات رشد عصبي و کاهش شاخص هوش ديده شده است. در کساني که کم‌کاري تيروئيد شديد داشته‌اند، نازايي و سقط‌هاي مکرر رخ داده است.آرمان ملی 

فهیمه سهیلی‌پور 


فوق تخصص غدد کودکان


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: