کد خبر: ۲۴۷۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 16
پنج تا هشت درصد نوزادانی که در ایران متولد می‌شوند، بعد از تولد در بیمارستان بستری می‌شوند، سه تا پنج درصد نوزادان حتما باید در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) بستری شوند. شایعترین علت این بستری ها نیز نارس بودن نوزاد و تولد زودهنگام است
شفا آنلاین>سلامت>رییس اداره سلامت کودکان و نوزادان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: رویکردهای همه جانبه‌نگر سلامت بر کاهش تولد نوزادان نارس تاکید دارد ، نوزادانی که در دهه‌های قبل به علت ناکافی بودن دستاورد علمی مراقبت‌های ویژه از بین می‌رفتند اما اکنون با پیشرفت‌های پزشکی و ایجاد راهکارهایی برای انتقال استاندارد این نوزادان در فواصل بین بیمارستانی امکان بقای آنان افزایش یافته است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمد حیدرزاده روز یک‌شنبه در همایش کشوری انتقال نوزادان در شیراز؛ به موفقیت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در استاندارد کردن انتقال نوزادان نارس اشاره کرد و افزود: در سال های اخیر کشور پیشرفت های محسوسی را در مورد استاندارد کردن خدمات در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان  NICU تجربه کرده و این پیشرفت ها منجر به افزایش بقای نوزادان نارس و کاهش میزان مرگ و میر نوزادان در کشور شده است.

حیدرزاده افزود: در کنار این حجم از پیشرفت های محسوس در زمینه استاندارد کردن انتقال نوزادان در کشور، دانشگاه ها به صورت پراکنده اقدامات محدودی انجام داده اند.

وی ادامه داد: یکی از موفق ترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور در استاندارد کردن انتقال نوزادان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز است که جای تقدیر دارد و در تلاش هستیم در این همایش برنامه جامع کشوری انتقال نوزادان تدوین شود.

رییس اداره سلامت کودکان و نوزادان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  اضافه کرد: دوره نوزادی ۲۸ روز یا یکماه است و بعد از آن تا یکسالگی دوره شیرخوارگی است، برنامه وزارت بهداشت این است که علاوه بر پیشگیری از تولد این نوزادان، اقداماتی را انجام دهد که از اختلال تکاملی این نوزادان تا جای ممکن کم شود.

این مقام وزارت بهداشت افزود: به همین منظور بعد از اینکه این نوزادان از بیمارستان مرخص می‌شوند، مراقبت‌های لازم را با حضور نیروهای بهداشتی شامل پرستار و ماما در منزل ادامه می‌دهند و اگر این نوزادان مشکلی داشته باشند به کاردرمانگر، متخصص اطفال یا فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان ارجاع می شوند. این متخصصان برای انجام این کار آموزش دیده‌اند و برنامه به شیوه‌ای تدارک دیده شده است که بیشترین منفعت نصیب نوزاد و خانواده شود.

به گفته وی پنج تا هشت درصد نوزادانی که در ایران متولد می‌شوند، بعد از تولد در بیمارستان بستری می‌شوند، سه تا پنج درصد نوزادان  حتما باید در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) بستری شوند. شایعترین علت این بستری ها نیز نارس بودن نوزاد و تولد زودهنگام است.

مراقبت از نوزادان شاخص توسعه

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این همایش گفت: بر اساس شاخص های توسعه ، مراقبت از نوزادان و مادران از مهم ترین شاخص هایی است که با آن وضعیت سلامت بهداشتی هر کشور را ارزیابی می کنند.

 علی اکبری افزود: با برنامه ریزی های مختلف برای کاهش مرگ و میر نوزادان، می توانیم سطح سلامت جامعه را ارتقا بخشیم و این امر مهم در زمینه مراقبت های مادر در دوران قبل از بارداری، حین بارداری و پس از زایمان، منجر به پرورش یک نوزاد و کودک سالم می شود و نیز سطح مراقبت های بهداشتی و سطح مراقبت های سلامت جامعه را نشان می دهد.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش سطح مراقبت ها و تلاش برای حاملگی های منجر به زایمان، امکان دارد نوزادانی با مشکلات حین بارداری، حین زایمان، مشکلات ژنتیک، اختلالات متابولیک، نارس و یا وزن پایین متولد شوند که نیاز به مراقبت های بیشتری دارد، به همین دلیل تمام توانمندی ها را باید به سمتی ببریم که این مادران نوزاد خود را در مراکزی به دنیا بیاورند که بتوانند از خدمات تخصصی و فوق تخصصی استفاده کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به گستردگی مراکز ارایه کننده خدمات سلامت در کشور به ویژه مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: لازمه یک سیستم مناسب انتقال نوزاد، آمبولانس مجهز به تجهیزات و تکنولوژی روز، نیروی انسانی آموزش دیده و متبحر و پزشکان حاذق است تا این روند انتقال نوزاد از یک مرکز به مرکز دیگر، با کیفیت و مهارت مناسبی انجام شود.

دکتر اکبری بیان کرد: در این راستا، تیم سیاستگذاری سلامت در تلاش است تا بتوان تمام چرخه های انتقال نوزاد، مانند ناوگان بیماربری، نیروی انسانی درمانی، کیفیت خدمات تیم انتقال دهنده از مبدا تا مقصد، خدمات بیمارستان های مبدا و مقصد را تقویت کرد و با این اقدام مهم و حیاتی، شاهد کاهش چشمگیر مرگ و میر نوزادان هستیم.

او ادامه داد: اصل اساسی در سیاستگذاری مراقبت های سلامت این است که مادر و نوزادی که در خطر هستند، باید در بیمارستانی پذیرش شوند که در آن فرآیند زایمان انجام شود و نیاز به انتقال نوزاد نباشد، اما در برخی مواقع به دلیل فرایند درمان و تصمیم گیری برای ارایه مراقبت های سلامت، ممکن است نوزادی از یک بیمارستان به بیمارستان دیگر منتقل شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: باید تمام اقدامات در خصوص سلامت نوزادان و مراقبت های بهداشتی مادران را تقویت کرد تا بتوانیم میزان انتقال نوزادان را کاهش دهیم.

بر اساس آمارهای موجود سالانه ۱۲۰ هزار نوزاد نارس در کشور به دنیا می‌آیند ، به ازای هر هزار تولد ۸.۲۶ نوزاد به دلیل سندروم دیسترس تنفسی، نارسی و ناهنجاری مادرزادی یا عفونت در کشور می میرند و با توجه به تولد سالانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ نوزاد هر سال بیش از ۱۰ هزار نوزاد به این علت از بین می روند.

همایش کشوری انتقال نوزادان با حضور استادان دانشگاه و کارشناسان به مدت دو روز در شیراز ادامه دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: