کد خبر: ۲۴۷۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 16
توجه به اصل ایمنی بیمار و دریافت خدمات مناسب و با کیفیت توسط بیمار از مهم‌ترین شاخص‌های اعتباربخشی است
شفا آنلاین>سلامت>معاون درمان وزارت بهداشت گفت: توجه به اصل ایمنی بیمار و دریافت خدمات مناسب و با کیفیت توسط بیمار از مهم‌ترین شاخص‌های اعتباربخشی است.

به گزارش شفا آنلاین، قاسم جان بابایی، در آخرین همایش آموزش ارزیابان ارشد اعتباربخشی بیمارستان های کشور، گفت: در راستای آموزش ارزیابان ارشد اعتباربخشی بیمارستان های کشور، کار علمی بسیار ارزشمندی صورت گرفته و روز به روز در حال توسعه و به روز شدن است، درواقع، زمانی می توان کاری را انجام داد که هنر آن را فراگرفت، بنابراین، نیاز است که ما به عنوان مسئول این امر، اصولی را که خود تدوین کرده ایم، به صورت مرتب پایش و ارزیابی کنیم تا در صورت نیاز، بازنگری صورت گیرد.

وی افزود: اعتباربخشی های جدید برگرفته از اعتباربخشی های قبلی بوده و با نظر تمامی اساتید صاحب فن تدوین شده است. در نسل جدید اعتباربخشی، بعضی از مواردی که جزو بدیهیات بیمارستان است، در دل سایر سنجه ها قرار گرفته است. کمااینکه بسیاری از مواردی که هم اکنون به عنوان اولویت دوم و سوم می‌شناسیم، ممکن است در آینده به اولویت اول تبدیل شود.

معاون درمان وزارت بهداشت اظهار کرد: این فرآیند در درجه اول با هدف آموزش و آگاه سازی بیمارستان‌ها باید صورت گیرد، چراکه اغلب فرآیندهایی که بیمارستان ها در آن مشکل دارند، مربوط به عدم آموزش صحیح و اصولی است.

وی ادامه داد: اعتباربخشی، درواقع قضاوت دیگران از بیرون، به نحوه انجام کار است و به عنوان وسیله سنجش، نحوه ارائه خدمات را ارزیابی می کند.

جان بابایی تصریح کرد: گرچه ممکن است فرآیندی سال ها اجرا شود، اما با توجه به شاخص های بین المللی ممکن است در رنکینگ جایگاهی نداشته باشد، بنابراین باید به صورت استاندارد و بر مبنای اصول علمی انجام شود

وی عنوان کرد: این علم مستقل است و روز به روز نیز توسعه می یابد. در این دوره ضمن استفاده از تجربه ادوار گذشته متولیان اصلی و صاحبان فرآیند، سنجه های هزینه زا برای بیمارستان حذف شده و بر انجام فرآیندها به صورت علمی تاکید می شود، زیرا آنچه اهمیت دارد، خروجی کار است.

جان بابایی با بیان اینکه ایمنی و امنیت بیمار به عنوان اصول کلی اعتباربخشی در این نسل مطرح شده است، گفت: توجه به اصل ایمنی بیمار و دریافت خدمات مناسب و با کیفیت توسط بیمار از مهم‌ترین شاخص‌های اعتباربخشی است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه اعتبار بخشی یک زیرساخت برای آینده است،  اظهار کرد: در این دوره یکی از مواردی که مورد توجه قرار گرفت، موضوع فناوری اطلاعات و ثبت الکترونیک اسناد است. این موارد در دو سال آینده جزو سنجه‌های در اولویت اول خواهد بود، چراکه با ثبت الکترونیک اسناد در بیمارستان امکان رصد تمامی فرایندها صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه اعتباربخشی نسل چهارم بیمارستان‌ها با تلاش تمام اساتید به نتایج خوبی رسیده است، گفت: تلاش ما باید به صورتی باشد که در آینده با رویکردهای فنی، بتوان عملکرد گروه های تخصصی مختلف پزشکی را هم اعتباربخشی کرد.

معاون درمان وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: در راستای اعتباربخشی بیمارستان ها، مسیر درستی را در پیش گرفته ایم، اما باید به آن سرعت ببخشیم، تا از دنیا عقب نمانیم. رویه ها نیز باید پیشگیرانه و آموزشی باشد. ملاک ما آگاه کردن بیمارستان ها است تا اعتباربخشی، باعث تغییر رفتار شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: