کد خبر: ۲۴۷۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 15
نظام نوین خدمات سلامت با عنوان «نظام پوشش همگانی خدمات سلامت» از سال آینده به عنوان برنامه ارتقایافته نظام شبکه مراقبت های اولیه، جایگزین این برنامه می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نظام نوین خدمات سلامت با عنوان «نظام پوشش همگانی خدمات سلامت» از سال آینده به عنوان برنامه ارتقایافته نظام شبکه مراقبت های اولیه، جایگزین این برنامه می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، سعید نمکی روز یکشنبه در همایش پوشش همگانی سلامت در وزارت بهداشت افزود: در شرایطی زندگی می کنیم که کشور تحت تحریم های ظالمانه است و به سختی در شرایط تحریم، دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مردم و نظام سلامت را تهیه می کنیم.

وی گفت: در گام نخست اصلاح نظام سلامت از دهه ۶۰ نظام شبکه مراقبت های اولیه با عنوان  PHC در سراسر کشور مستقر شد و با اجرای آن توانستیم بسیاری از بیماری های واگیر را با واکسیناسیون و مراقبت های اولیه مهار کنیم. گرچه هنوز هم برخی بیماری های واگیر مانند ایدز و بیماری های مشترک انسان و حیوان هنوز چالش برانگیز است اما چالش مهم اکنون افزایش فزاینده بیماری های غیرواگیر مانند بیماری های قلبی، دیابت، سرطان و بیماری های تنفسی است.

وزیر بهداشت افزود: گام جدید ارتقای نظام خدمات سلامت در ایران استقرار نظام پوشش همگانی سلامت با عنوان UHC است. اقدام مهم اصلاح ساختاری نظام سلامت استقرار این سیستم جدید است. البته با اجرای طرح تحول سلامت از چند سال پیش با توسعه زیرساخت های فیزیکی در نظام سلامت که برنامه مهم دولت تدبیر و امید بود، گام های مهمی در این مسیر برداشته شد و به استقرار نظام پوشش همگانی سلامت نزدیک شدیم و کاهش پرداخت از جیب مردم، حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج چندین قدم ما را به استقرار نظام نوین خدمت سلامت نزدیک کرد.

نمکی گفت: نظام مراقبت های اولیه سلامت در سه دهه گذشته دستاوردهای بزرگی داشته است و اگر این سیستم نبود همین اپیدمی آنفلوآنزا که امسال با آن مواجه شدیم مرگ و میر به مراتب بیشتری داشت.

وی افزود: اکنون در گام جدید اصلاحات اسامی در نظام سلامت با حضور بهورزان، پزشکان و پیراپزشکان همزمان با بیماری های واگیر، بیماری های غیرواگیر نیز کنترل می شوند. برنامه های مفصلی در این زمینه وجود دارد که مهمترین آن اجرای برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت است که آموزش همگانی به خانواده ها و به خصوص زنان را در پی خواهد داشت و ۲۰ میلیون نفر در خانه ها به عنوان خط اول خدمات سلامت سفیران بهداشت و درمان کشور خواهند شد. این افراد تحت آموزش های مداوم قرار می گیرند و می توانند در زمان لازم برای درمان های اورژانسی با اورژانس کشور مرتبط شوند.

وزیر بهداشت ادامه داد: هر یک ریال سرمایه گذاری در پیشگیری ۱۰ برابر بازدهی دارد و اکنون که با رشد عظیم بیماری های غیرواگیر مواجه هستیم و با توجه به محدودیت های منابع کشور و هزینه های سنگین درمان این بیماری ها راهی جز افزایش مشارکت مردم برای ارتقای شاخص های بهداشتی و درمانی نداریم.

نمکی گفت: سال آینده سخت ترین سال بودجه ای کشور بعد از انقلاب است و می دانیم که دولت و دستگاه های اجرایی با مضایق مالی مواجه می شوند. ما برای فشارهای اقتصادی خودمان را آماده کرده ایم با این حال هزار پروژه بهداشتی و درمانی جدید طی ۲۰ هفته تا اردیهشت سال آینده با اولویت مناطق کمتربرخوردار و مرزی افتتاح می شود که در اوج تحریم ها و فشار اقتصادی این کار بسیار بزرگی است.

وی افزود: اجرای نظام نوین خدمات  سلامت با عنوان UHC یا پوشش همگانی خدمات نیازمند مشارکت مردم و تقویت همکاری های بین بخشی  است زیرا دیگر وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند بیماری های غیرواگیر را با واکسیناسیون مهار کند. طرح هر خانه یک پایگاه سلامت در سه استان شروع شده است و سال آینده در کل کشور اجرا خواهد شد. لازمه موفقیت این طرح افزایش آگاهی مردم از روش های مراقبت و کنترل بیماری هاست کاری که قطعا به کاهش هزینه ها و بهبود خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی در کشور منجر می شود و با توجه به افزایش روزافزون سالمندی در کشور یک اقدام گریزناپذیر است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: