کد خبر: ۲۴۷۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 15
۱۱ درصد مردم هر جامعه‌ای را معلولان تشکیل می‌دهند، پس چرا در جامعه ایران این ۱۱ درصد دیده نمی‌شوند؟
شفا آنلاین>سلامت>نشست خبری نخستین جشنواره ملی هنری «همام» ویژه نمایش آثار هنرمندان توانیاب سراسر کشور، امروز یک‌شنبه ۲۴ آذرماه، با این پرسش که چرا ۱۱ درصد مردم جامعه ما که معلول هستند در اجتماع دیده نمی‌شوند، آغاز شد.

به گزارش شفا آنلاین، در این نشست خبری، کریم پاشازاده، دبیر جشنواره همام با تأکید بر اینکه تمام هدف جشنواره مطرح کردن هنرمندان توانیاب در کشور است، گفت: ۱۱ درصد مردم هر جامعه‌ای را معلولان تشکیل می‌دهند، پس چرا در جامعه ایران این ۱۱ درصد دیده نمی‌شوند؟

وی ادامه داد: چون شهرهایمان را دوستدار و مناسب معلولان نساخته‌ایم، معلولان در محیط اجتماع کمتر حضور دارند و دچار محدودیت‌های شدیدی هستند. اهمیت برگزاری جشنواره همام نیز به این دلیل است که آثار هنرمندان معلولی را به نمایش عموم می‌گذارد که علی‌رغم همه محدودیت‌ها توانسته‌اند موفق شوند.

حضور سمن‌های حامی معلولان در بالاترین سطح در جشنواره همام

پاشازاده اضافه کرد: تلاش داریم با برگزاری جشنواره همام به صورت همه ساله یا دو سال یکبار فرصت‌های برابر برای معلولان در جامعه ایجاد کنیم. هم‌افزایی سمن‌های حامی معلولان از دیگر اهداف جشنواره همام است و تمامی انجمن‌های حامی معلولان در بالاترین سطح در این جشنواره مشارکت دارند.

وی در خصوص شناسایی هنرمندان معلول نیز گفت: هزار و ۱۵۰ هنرمند توانیاب در مرحله اول جشنواره شناسایی و از میان آثار ارسالی ۸۰۰ اثر به مرحله داوری رسید و در مرحله داوری نیز ۱۵۹ اثر حائز نمایش در جشنواره شد.

دبیر جشنواره همام ادامه داد: هنرمندان توانیاب از ۲۸ استان و ۶۰ شهر کشورمان با آثارشان در این جشنواره حضور دارند که ۳۰ درصد هنرمندان مرد و ۷۰ درصد خانم با درجات مختلفی از معلولیت و بیماری هستند.

امکان برگزاری جشنواره همام در سطح بین‌المللی وجود دارد

وی از بالا بودن کیفیت آثار ارسالی به جشنواره سخن گفت و افزود: حبیب‌الله صادقی، رئیس کمیته داوران جشنواره ضمن تأیید کیفیت بالای آثار اعلام کرده است جشنواره همام نه تنها هیچ کم و کاستی نسبت به جشنواره‌های سطح بالای هنری ندارد، بلکه امکان برگزاری همایش در فضای بین‌المللی را نیز دارد.

معرفی هنرمندان توانیاب به جامعه هنری کشور و ایجاد شادابی و نشاط در خانواد‌ه‌های دارای عضو معلول تا با دیدن موفقیت هنرمندان معلول امیدوار شده و تلاش بیشتری انجام دهند، از دیگر اهداف جشنواره بود که پاشازاده به آن اشاره و اعلام کرد: «همام» از نظر لغوی به معنای فرد با همت است و از ترکیب حرف اول کلمات همت، ممارست، اراده و موفقیت تشکیل شده است.

وی با تأکید بر اینکه باید در جامعه نشاط ایجاد و پیام‌های امیدآمیز منتشر کنیم، گفت: هنرمندان برجسته هنرهای تجسمی، موسیقی، سینما و ... نیز برای حضور در این نمایشگاه دعوت شده‌اند. همچنین از علاقه‌مندان به خرید آثار هنری، مسئولان و ... نیز دعوت شده است تا از توانمندی هنرمندان معلول بازدید کنند.

پاشازاده در ادامه از شکل‌گیری ایده جشنواره همام در گالری مهر هنر سخن گفت و افزود: گالری مهر هنر به صورت رایگان فضای نمایشگاهی خود را در اختیار هنرمندان توانیاب قرار می‌دهد و تاکنون ۱۶ نمایشگاه انفرادی و یک نمایشگاه جمعی ویژه توانیابان در این گالری برگزار و تمام عواید فروش آثار به هنرمندان اختصاص داده شده است. تک تک هنرمندان توانیاب افراد موفقی هستند که باید به جامعه معرفی شوند.

نگران سودجویانی هستیم که آثار را ارزان می‌خرند و گران می‌فروشند

وی با ابراز نگرانی از اینکه عده‌ای پس از برگزاری جشنواره بخواهند آثار هنری توانیابان را به قیمت ارزان خریداری کرده و به قیمت‌ گزاف به فروش برسانند، از وزارت ارشاد درخواست کرد، درجه هنری برای این هنرمندان اختصاص داده شود و افزود: با اختصاص درجه هنری به هنرمندان توانیاب امکان انجام بیمه هنرمندان برای این افراد نیز مهیا می‌شود.

دبیر جشنواره همام از دشواریِ یافتن یک گالری مناسب‌سازی شده در تهران برای نمایش آثار هنرمندان معلول نیز سخن گفت و افزود: در شهری به بزرگی تهران یک گالری مناسب‌سازی شده وجود نداشت و ما بخشی از فرهنگستان هنر را با نصب رمپ مناسب‌سازی کردیم تا هنرمندان بتوانند در آن تردد کنند. همچنین برای مراسم اختتامیه این جشنواره که در ایوان شمس برگزار می‌شود هم سالن مناسب‌سازی شده‌ای در تهران پیدا نکردیم و امیدواریم برگزاری این جشنواره تلنگری به مسئولان برای توجه به مناسب‌سازی مراکز هنری باشد.

وی افزود: از هنرمندان موفق توانیاب نیز خواسته‌ایم صدای تمام معلولان جامعه باشند تا ۱۱ درصد شهروندان جامعه در اجتماع دیده شوند.

پاشازاده از موفقیت هنرمندان توانیاب از جمله خانم قربانی که دو هفته گذشته در کشور فرانسه نمایشگاه برپا کرده بود و ثمره عاطفی، که در شهر کلن نمایشگاه برپا کرده بود نیز سخن گفت و افزود: این افراد با هنر خود در خارج از کشور معرفی می‌شوند اما در داخل کشور شناخته شده نیستند.

نمایش 159 اثر هنری فاخر هنرمندان توانیاب در فرهنگستان هنر

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه جشنواره همام ۲۶ آذرماه، از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در فرهنگستان هنر افتتاح و از روز ۲۷ آذر تا اول دی‌ماه، آماده بازدید عموم است، گفت: مراسم اختتامیه، معرفی و اهدای جوایز برگزیدگان نیز روز دوم دی‌ماه، در ایوان شمس برگزار می‌شود. در این جشنواره علاوه بر نمایش آثار هنرهای تجسمی هنرمندان توانیاب، از گروه‌های هنری موسیقی و تئاتر نیز برای اجرای برنامه دعوت شده است و ورک شاپ‌های مختلف عکاسی، نقاشی و گرافیک نیز طی این مدت در فرهنگستان هنر برپا می‌شود.

وی از عدم حضور گروه‌های هنرمند معلول کشورمان در جشنواره‌های مربوط به معلولان در سطح بین‌المللی انتقاد کرد و گفت: با حمایت خیران تعدادی از هنرمندان به صورت انفرادی در جشنواره‌های بین‌المللی حضور یافته و حائز رتبه‌های اول و سوم شده‌اند اما تاکنون تیم هنرمندان به صورت سازمان یافته در این جشنواره‌ها شرکت نکرده‌اند که امیدواریم برگزاری این جشنواره زمینه چنین فرصتی را برای هنرمندان فراهم کند.

پاشازاده در خصوص قیمت‌گذاری و فروش آثار به نمایش درآمده در جشنواره نیز گفت: قیمت‌گذاری توسط خود هنرمندان انجام شده ولی کارشناسان در این زمینه به هنرمندان مشورت داده‌اند. تمام عواید فروش آثار نیز به خود هنرمندان اختصاص دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: