کد خبر: ۲۴۷۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 15
در بودجه امسال و سال آینده نظام سلامت در مضیقه قرار دارد اما ما خودمان را آماده کرده‌ایم و با وجود تحریم تلاش کرده‌ایم هزار پروژه را برای بهره‌برداری آماده کنیم
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا، گفت: ما در شرایط تحریم توانستیم ۱۰۰۰ پروژه را برای ارائه خدمت به مردم آماده کنیم.

به گزارش شفا آنلاین، سعید نمکی وزیر بهداشت در مراسم بزرگداشت روز جهانی پوشش همگانی سلامت با بیان اینکه یکی از اهداف چشمگیر نظام سلامت استقرار سیستم PHC در کشور بود، اظهار داشت: ما توانستیم از این طرح بهره‌برداری زیادی ببریم و رسیدن به UHC از همین اتوبان خواهد گذشت.

وی با بیان اینکه، برای استقرار پوشش جامع نظام سلامت تمام کشورها نیازمند مراقبت‌های بهداشتی اولیه هستند،‌اظهار داشت: در برخی از کشورها که هنوز این اقدامات به خوبی صورت نگرفته است مشکلاتی در زمینه پوشش جامع نظام سلامت وجود دارد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه پوشش خدمات بهداشتی طی سال‌های گذشته توانست منجر به کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران باردار، افزایش دسترسی به واکسیناسیون و توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت باشد، اظهار داشت: طرح تحول سلامت نیز به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی دولت توانست ما را در دستیابی به گام‌های بعدی خدمات جامع سلامت در کشور نزدیک‌تر کند.

نمکی افزود: توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و دسترسی بیماران صعب‌العلاج به داروها و خدمات درمانی و کاهش هزینه‌های کمرشکن درمان از جمله اقداماتی بود که با طرح تحول سلامت به وقوع پیوست.

وی با بیان اینکه ما نباید از شیوع بیماری‌های واگیردار با اولویت بیماری‌های غیرواگیر غافل شویم، اظهار داشت: به طور مثال در همین زمینه شیوع آنفولانزا در کشور سیستم مراقبت‌های بهداشتی توانست این موضوع را کنترل کند که این نشان از اهمیت بهداشت در جامعه دارد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در زمان وقوع سیل نیز مراقبان بهداشت و پرستاران در همین سیستم مراقبت‌های بهداشتی توانستند از وقوع اپیدمی در کشور پیشگیری کنند، اظهار داشت: ما باید در بحث کنترل بیماری‌های واگیر و غیرواگیر برنامه‌ریزی منظمی انجام دهیم همچنین در این راستا نباید از بیماری‌های مشترک انسان و دام غفلت کرد.

نمکی با بیان اینکه برای رسیدن به UHC باید ابعاد اقتصادی این موضوع در نظر گرفته شود، گفت: در بودجه امسال و سال آینده نظام سلامت در مضیقه قرار دارد اما ما خودمان را آماده کرده‌ایم و با وجود تحریم تلاش کرده‌ایم هزار پروژه را برای بهره‌برداری آماده کنیم.

وی تصریح کرد: ما به همکاران خودمان در دانشگاه‌ها و سیستم‌های درمانی توصیه کرده‌ایم که در زمینه خرج و مخارج صرفه‌جویی کنند و افزایش کیفیت خدمات را در کمیت در اولویت قرار دهند همچنین درمان سرپایی بر درمان بستری اولویت داشته باشد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در زمینه رفع تحریم‌های آمریکا نهادهای بین‌المللی باید به ما در راستای تأمین دارو و تجهیزات پزشکی کمک کنند، گفت: علی‌رغم اظهارات مقامات آمریکایی دارو و تجهیزات پزشکی تحریم است و نهادهای بین‌المللی باید به ما کمک کنند تا این کالاها را از طریق مراجع اصلی تأمین کنیم.

نمکی با اشاره به اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت، گفت: این طرح از سه استان آغاز شده و امیدواریم 20 میلیون سفیر سلامت را تربیت کنیم تا در این راستا از هزینه‌های نظام سلامت کاسته شود و سطح ارائه خدمات از خانه‌های بهداشت به داخل منازل انتقال پیدا کند.

وی افزود: ما با تربیت 20 میلیون سفیر سلامت می‌توانیم به خانواده‌ها بیاموزیم تا با تغییر سبک زندگی خود بیماری‌های واگیر و غیرواگیر را کنترل کنند.

وزیر بهداشت تأکید کرد: خانواده‌ها با آگاهی از علایم اولیه بیماری‌های شایع و مراجعه مناسب به مراکز درمانی می‌توانند نقش بسزایی در کنترل بیماری‌ها داشته باشند.

نمکی در پایان با اشاره به افزایش تعداد سالمندان در کشور طی سال‌های آتی گفت: تربیت 20 میلیون سفیر سلامت می‌تواند کمک زیادی به پیشگیری از وقوع بیماری‌ها کند و همچنین امیدواریم بتوانیم آموزش‌های توانبخشی را از این طریق به خانواده‌ها ارائه دهیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: