کد خبر: ۲۴۷۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 15
مطالعه‌ای در مجله تحقیقات سرطان پستان نشان داده که داروهای ضد التهابی ممکن است فعالیت آنزیمی به نام سیکلواکسیژناز را که در سلول‌های سرطانی بسیار فعال است، کاهش دهد
شفا آنلاین>سلامت>محققان علوم پزشکی در آزمایشات جدید خود مدعی شدند که مصرف مرتب داروهای ضد التهابی ایبوپروفن یا ناپروکسن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را در گروه‌های پرخطر تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

به گزارش شفا آنلاین، در حالی که در این مطالعه تاثیر مثبت داروهای ضد التهابی ایبوپروفن و ناپروکسن بر کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان دارای فاکتورهای خطرزا مشخص شده، محققان می‌گویند قرص آسپرین که در دسته داروهای ضد التهابی قرار دارد، چنین اثر مثبتی ندارد.

این مطالعه افراد سالم را تحت نظر قرار نداده و از آن رو به افراد توصیه نمی‌شود که این نوع داروها را به جز طبق تجویز پزشک برای مدت طولانی مصرف کنند.

یک تیم پزشکی از کلینیکی در ایالت "مینه‌سوتا"ی آمریکا ۳۰۸۹ زن را که دچار ترس ابتلا به سرطان پستان بودند، بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۱ میلادی مورد بررسی قرار دادند. تمامی این افراد پیش‌تر مورد نمونه‌برداری از بافت سینه قرار گرفته بودند. اگر چه بعدتر مشخص شد مشکلات این افراد خوش‌خیم بوده و سرطانی نیست اما این زنان در آینده بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان بودند.

از مشکلات خوش‌خیم می‌توان به کیست، تومورهای غیر سرطانی، تومورهای زگیل مانند، عفونت یا تجمع چربی اشاره کرد.  

استفاده منظم از داروهای ضد التهابی بدون تجویز پزشک به افراد سالم توصیه نمی‌شود
در طول این مطالعه، ۳۱۳ نفر از زنان به سرطان پستان مبتلا شدند.

تیم پزشکی این مطالعه دریافتند زنانی که در طول زندگی خود داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مصرف کرده‌اند، حدود ۴۰ درصد کمتر از افرادی که هرگز این داروها را مصرف نکرده‌اند در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند. این در حالی است که زنانی که به طور مرتب آسپرین مصرف می‌کرده‌اند، با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان روبه‌رو نشدند.

در واقع می‌توان گفت مصرف ایبوپروفن یا ناپروکسن حدود ۴۰ درصد خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد. هم‌چنین مصرف مرتب و با قاعده این داروها تاثیر بیشتری در کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان دارد.

این مطالعه علت کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان با مصرف مرتب داروهای ضد التهابی را توضیح نداده اما مطالعات پیشین نشان داده این داروها قادر به کنترل تقسیم و مرگ سلولی هستند.

مطالعه‌ای در مجله تحقیقات سرطان پستان نشان داده که داروهای ضد التهابی ممکن است فعالیت آنزیمی به نام سیکلواکسیژناز را که در سلول‌های سرطانی بسیار فعال است، کاهش دهد.

دانشمندان دانشگاه کلمبیا نیز اظهار داشته‌اند که این داروها ممکن است با محدود کردن توانایی بدن در تبدیل تستوسترون به استروژن؛ هورمونی که به سوخت تومورهای سرطانی پستان معروف است، خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهند.

به نوشته روزنامه دیلی میل، استفاده منظم از داروهای ضد التهابی بدون تجویز پزشک به افراد سالم توصیه نمی‌شود. طبق اعلام انستیتوی ملی بهداشت ایالات متحده،  مصرف داروهای ضد التهابی بدون تجویز پزشک و در افراد سالم خطر حملات قلبی یا سکته مغزی را افزایش می‌دهد. هم‌چنین ممکن است در ایجاد زخم، خونریزی یا سوراخ در معده یا روده‌ها نقش داشته باشد. با این حال آسپرین خطرات کمتری نسبت به ایبوپروفن دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: