کد خبر: ۲۴۷۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 14
ایرانی ها ۱۰ سال زودتر از مردم دنیا به بیماری های قلبی مبتلا می شوند، گر چه استعداد ژنتیکی در این بیماری نقش دارد اما عامل اصلی سبک زندگی، کم تحرکی، مصرف دخانیات و تغذیه نامناسب است
شفا آنلاین>سلامت>معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۱۰ درصد مردم دیابت دارند، ۳۵ درصد به کبد چرب مبتلا هستند، سرطان ها، بیماری های قلبی و آلزایمر در کنار پیرشدن جامعه هزینه های بیمه های سلامت را به شدت بالا می برند و در سال های آینده چالش اصلی بیمه ها خواهند بود و آنها را ورشکست می کنند.

به گزارش شفا آنلاین، رضا ملک زاده روز شنبه در مراسم هفته پژوهش در سازمان بیمه سلامت افزود: ایرانی ها ۱۰ سال زودتر از مردم دنیا به بیماری های قلبی مبتلا می شوند، گر چه استعداد ژنتیکی در این بیماری نقش دارد اما عامل اصلی سبک زندگی، کم تحرکی، مصرف دخانیات و تغذیه نامناسب است. ۱۰ درصد مردم ایران اکنون دیابت دارند و تا ۲۰ سال آینده ۲۵ درصد ایرانیان به این بیماری مبتلا خواهند بود و همین الان در برخی استان ها شیوع این بیماری بسیار بیش از میانگین کشوری است. شیوع کبد چرب اکنون در کشور ۳۵ درصد است و تا ۲۰ سال آینده به ۵۰ درصد جمعیت کشور می رسد.

معاون وزیر بهداشت گفت: روند پیرشدن جمعیت کشور و افزایش ناتوانی ها، سرطان ها و آلزایمر چالش بسیار جدی بیمه ها و نظام سلامت در آینده است که هزینه های بسیار سرسام آوری را تحمیل می کند؛ در حالی که با پیشگیری از هم اکنون می توانیم با هزینه های بسیار کمتری در آینده مواجه شویم.

وی افزود: سازمان های بیمه گر باید برای بهبود کیفیت زندگی مردم، افزایش ورزش همگانی، افزایش امکانات ورزشی برای آحاد مردم و کاهش مصرف قند و شکر هزینه کنند زیرا یکی از مهمترین عوامل بروز این بیماری ها مصرف بالای قند و شکر در ایران است، قنادی ها در ایران همیشه با صف های مشتریان مواجه است. بیشترین میزان مصرف نوشابه های قندی دنیا را  ایرانیان دارند در حالی که در دنیا بیمه ها با جایگزین کردن قندهای گیاهی مانند استیویا یا برنامه های ملی کاهش فشار خون و اضافه وزن برای کاهش هزینه های سلامت و ارتقای سطح سلامت مردم هزینه می کنند.

ملک زاده گفت: یکی از موفق ترین نظام های بیمه ای دنیا را سیستم NHS انگلیس دارد که بزرگترین اصلاح اجتماعی در تاریخ این کشور است و توانسته است مرگ و میر بالای فقرا را کاهش دهد و بیشترین یارانه ها را به بیمه های سلامت اختصاص داده است. البته در ابتدای اجرای این طرح در ۴۰ سال پیش وزیر بهداشت وقت انگلیس با فشار سنگین حزب محافظه کار مواجه بود و به مارکسیست و خائن بودن متهم می شد حتی چرچیل هم مخالف او بود. انجمن پزشکان انگلیس نیز تصور می کردند می خواهند با این طرح آنها را کارمند دولت کنند اما امروز این طرح که با شجاعت و استقامت مسئولان وقت آن زمان انگلیس اجرا شد، به موفق ترین نظام بیمه ای دنیا تبدیل شده است.

وی افزود: برای این کار اعتماد پزشکان را جلب کردند و رسانه ها نیز در این کشور به نظام بیمه ای NHS کمک کردند و تبلیغات وسیعی انجام دادند تا جایی که ۸۸ درصد مردم انگلیس در آن زمان فرم این طرح را پر کردند و البته با حمایت زنان خانه دار توانستند مردم را قانع کنند زیرا برای اولین بار زنان خانه دار انگلیس با اجرای این طرح بیمه شدند.

معاون وزیر بهداشت گفت: ما نیز در ایران اگر می خواهیم با بزرگترین چالش های بیمه ای و سلامت در آینده مواجه نشویم، باید از هم اکنون مردم، دولت و مجلس را قانع کنیم که بیشترین اعتبارات را به بیمه سلامت اختصاص دهند  و البته با افزایش آگاهی رفتار مردم نیز باید اصلاح شود زیرا اکنون ۳۰ درصد هزینه های تغذیه مردم اضافه است.

وی افزود: از طرفی بیکاری رو به افزایش است، چالش های محیط زیستی روند فزاینده ای دارند. نوآوری صنعتی نداریم، حاشیه نشینی بیشتر شده است و رشد پایداری شهری نداریم و با اینکه اکثر شاخص های سلامت در ایران رشد خوبی داشته و سن امید به زندگی ایرانیان نیز بالا رفته است اما چالش هایی مانند افزایش اعتیاد و مصرف دخانیات و شیوع دفع نامناسب فاضلاب و افزایش بیماری های واگیری مثل ایدز و نیز بی توجهی بهداشت فردی در کشور در کنار بلایای طبیعی چالش مهم نظام سلامت و بیمه های کشور است.

ملک زاده گفت: چالش مهم دیگر نظام سلامت این است که بیش از ۵۰ درصد مرگ های در ایران مرگ های زودرس است به طوری که از حدود سالانه ۳۸۵ مرگ ۱۷۷ هزار مورد مرگ زودرس زیر ۷۰ سال است که ۲۲ درصد این مرگ ها نیز خیلی زودرس یعنی زیر ۵۰ سال هستند.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت نیز در این مراسم گفت: مهمترین چالش نظام سلامت در سال های اخیر بالا بودن هزینه های فقرزای سلامت است و از این نظر ایران بیشترین میزان هزینه های فقرزا (کاتاستروفی) را در دنیا دارد و با توجه به وضعیت موجود اقتصاد سلامت به نظر نمی رسد این وضعیت تا پنچ سال آینده بهبود یابد.

وی افزود: وزیر بهداشت در ۲۰ هفته آینده هر هفته ۵۰ پروژه جدید بهداشتی- درمانی را و در مجموع هزار پروژه جدید را افتتاح می کند اما افزایش این خدمات تاثیری در کاهش هزینه های فقرزای سلامت نخواهد داشت.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به نمودارهای پوشش بیمه ای در کشور گفت: ۷۰ درصد فقیرترین دهک جامعه را سازمان بیمه سلامت پوشش می دهد اما ۶۰ درصد ثروتمندترین دهک را سازمان تامین اجتماعی پوشش می دهد و این نشان می دهد با وجودی که سازمان تامین اجتماعی باید حامی قشر کارگر و ضعیف باشد، در عمل سازمان بیمه سلامت پوشش بیشتری به اقشار ضعیف جامعه می دهد.

وی افزود: ۳۰ درصد کسانی که بیمه نیستند، در تهران زندگی می کنند و ۱۵ درصد مردم استان تهران بیمه نیستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: