کد خبر: ۲۴۷۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۱ - ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 11
شیوع نابروری ۱۱ تا ۱۹ درصد در کشور است و در برخی نواحی این آمار به 20 تا ۲۵ درصد می‌رسد. در هرسال ۸۸ هزار زوج نابارور به این تعداد اصافه می‌شود، این زوجین نابارور تنش‌های زیادی را در ارتباطات اجتماعی و خانوادگی تجربه می‌کنند
شفاآنلاین>سلامت>عضو هیئت علمی گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شیوع ناباروری در کشور، ۱۱ تا ۱۹ درصد است و در هرسال ۸۸ هزار زوج نابارور به این تعداد اضافه می‌شوند.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر نیره خادم، امروز در همایش کشوری مامایی و سلامت زنان که به مناسبت صدمین سال دانشگاهی‌شدن مامایی ایران، در تالار ابن‌سینا برگزار شد، بیان کرد: در ایران میزان باروری<Fertility> به 1.2 فرزند به ازای هر زن کاهش پیدا کرده که اگر به همین منوال پیش رود تا سال ۱۴۲۰ رشد جمعیت به صفر خواهد رسید.

وی افزود: شیوع ناباروری ۱۱ تا ۱۹ درصد در کشور است و در برخی نواحی این آمار به 20 تا ۲۵ درصد می‌رسد. در هرسال ۸۸ هزار زوج نابارور به این تعداد اصافه می‌شود، این زوجین نابارور تنش‌های زیادی را در ارتباطات اجتماعی و خانوادگی تجربه می‌کنند.

این متخصص زنان، زایمان و نازایی با بیان اینکه «زوجین باید به صورت صحیحی جهت درمان به مراکز درمان هدایت شوند»، گفت: یک‌سوم طلاق‌هایی که داریم به دلیل ناباروری زوجین است. نقش مراکز بهداشتی، درمانی و نظام ارجاع بسیار مهم است. 

خادم با بیان اینکه «۱۵درصد از زوج‌ها به روش‎های کمک باروری ART نیاز پیدا می‌کنند»، اظهار کرد: از سال ۹۵، دولت بسته‌های حمایتی دارد. برای هر مریض نابارور که ثبت سامانه می‌شود، به دلیل هزینه‌های بالایIVF،  هشتاد و پنج درصد هزینه‌ها در مراکز دولتی پرداخت می‌شود. بسته حمایتی برای هر بیمار ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. در این اوضاع که مشکلات اقتصادی داریم به دلیل افزایش جمعیت، وجود چنین بسته‌های حمایتی برای جوانان ابلاغ شده ‌است.

این عضو هیئت‌علمی گروه زنان و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص روش‌های درمان ناباروری خاطرنشان کرد: از جمله این روش‌ها می‌توان به تحریک تخمک‌گذاری با استفاده از قرص‌ها که ۸۵ درصد تخمک‌گذاری انجام می‌شود، اشاره کرد که با این داروها، ۴۰ درصد توان حاملگی ایجاد می‌شود. روش ART که سبب دستکاری روی تخمک و اسپرم می‌شود نیز از دیگر روش‌هاست. همچنین IVF سردسته روش‌های این‌چنین برای بارداری‌ست.

وی خاطرنشان کرد: در ناباروری‌ها، هیچ‌وقت نباید بگوییم که زن مشکل کامل دارد و مرد بدون مشکل خاصی است، باید بگوییم که ۵۰ درصد زن و ۵۰ درصد مرد مشکل دارد. دیگر روش‌ها مانند، جنین فریزری، رحم حامل یا اجاره‌ای، اهدای تخمک و اهدای جنین از راه‌های دیگر روش‌های بارداری است.ایسنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: