کد خبر: ۲۴۷۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 11
سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCO) یکی از شایع ترین اختلال هورمونی در میان زنان است که مهمترین مشخصه این اختلال، وجود تخمدان های بزرگ محتوی تعداد زیادی کیست کوچک است که در لایه بیرونی هر تخمدان قرار گرفته است
شفا آنلاین>سلامت> متخصص زنان و زایمان گفت: ۴۰ درصد علت ناباروری زنان ایران به دلیل وجود سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCO) است که برای پیشگیری از آن باید این بیماری از سنین نوجوانی تشخیص داده شود.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمدابراهیم پارسانژاد، سه شنبه در سمینار علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم افزود: سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCO) یکی از شایع ترین اختلال هورمونی در میان زنان است که مهمترین مشخصه این اختلال، وجود تخمدان های بزرگ محتوی تعداد زیادی کیست کوچک است که در لایه بیرونی هر تخمدان قرار گرفته است.

وی  بیان کرد: در این سندرم، سطح هورمون های زنانه (نظیر استروژن، پروژسترون، LH  و FSH) دچار عدم تعادل شده و باعث افزایش هورمون‌های مردانه (آندروژن‌ها) و هورمون انسولین می شود و همین امر موجب بروز علایمی نظیر بی‌تظمی‌های قاعدگی، موی زاید، آکنه و چاقی می‌شود.

این متخصص زنان و نازایی، بی نظمی و کاهش سیکل‌های قاعدگی، مشکلات ناباروری، موهای زائد (هیرسوتیسم) در صورت، سینه و شکم، طاسی یا کم پشت شدن موهای سر با الگوی مردانه، آکنه (جوش صورت)، پوست چرب یا شوره سر و اضافه وزن را از نشانه‌های ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دانست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: شیوع نازایی در ایران حدود ۱۵ درصد است و علت آن تنها  سندرم تخمدان پلی کیستیک نیست.

پارسانژاد، استرس را از عامل‌های مهم در نابارور شدن زنان دانست و افزود: نخستین گام برای مقابله با این عامل، عدم دخالت خانواده‌ها و اطرافیان در مورد صاحب فرزند شدن زوجین است و گاهی مشاهده می‌شود این دخالت‌های بی مورد بعد از ازدواج سبب شده است که، زن دچار استرس شده و این عامل بر ناباروری وی تاثیر می‌گذارد.

به گفته وی، وجود اعتماد بین بیمار و پزشک، نقش کلیدی در روند درمان دارد و زوج نابارور باید بداند که پزشک متخصص مشکل وی را حل  می‌کند از این رو ضروری است که تا پایان روند درمان به پزشک خود اعتماد کند.

این متخصص زنان و زایمان همچنین با اشاره به مرکز تخصصی و فوق تخصصی نازایی و IVF (تلقیح آزمایشگاهی) دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: این مرکز با حضور متخصصان حاذق نازایی و جنین شناسی یکی از بهترین مراکز ناباروری در کشور است که میزان نتیجه بخش بودن درمان نازایی به شیوه "آی وی اف" در این مرکز 34 درصد است.

پارسانژاد ادامه داد: موفقیت مرکز یاد شده موجب شده است که بیماران نیازی به مراجعه به مرکز استان (شیراز) نداشته باشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: