کد خبر: ۲۴۷۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 10
محققان ما به درمان برخی بیماری‌ها مانند چشم، قلب، انسداد عروق اندام تحتانی و دیابت با استفاده از سلول‌های بنیادی در قالب طرح‌های پژوهشی و کارآزمایی بالینی، وارد شده‌اند
شفا آنلاین>سلامت>رییس پژوهشگاه رویان با اشاره به انجام فعالیت‌های تحقیقاتی متعدد در این مجموعه، گفت: محققان ما به درمان برخی بیماری‌ها مانند چشم، قلب، انسداد عروق اندام تحتانی و دیابت با استفاده از سلول‌های بنیادی در قالب طرح‌های پژوهشی و کارآزمایی بالینی، وارد شده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر عبدالحسین شاهوردی روز سه شنبه اظهار داشت: اجرای این کارآزمایی‌های بالینی پس از تائید وزارت بهداشت، می‌تواند زمینه ارائه خدمات گسترده‌تر به بیماران را فراهم آورد.

وی ادامه داد: محققان ما در حوزه سیستم عصبی هم کارهای خوبی انجام دادند که امیدواریم کارآزمایی بالینی آن هم پشت سر گذاشته شود تا به شکل خدمات عمومی درآید و این خدمت درمانی هم در پژوهشگاه رویان به مردم ارایه شود.

شاهوردی با اشاره به اینکه ما در پژوهشگاه رویان در زمینه سلول‌های بنیادی قدم‌های ارزنده‌ای برداشتیم، اظهار داشت: بانک خون بند ناف عمومی و خصوصی در این مجموعه راه‌اندازی شده و تعداد زیادی نمونه‌ در این بانک‌ها جمع‌آوری شده و تحقیقات در استفاده درمانی از سلول‌های بنیادی خون بند با قوت در حال انجام است.

مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر در پژوهشگاه رویان راه اندازی شد

وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر در پژوهشگاه رویان راه اندازی شده است، افزود: تمرکز این مرکز بر روی دیابت است. مکان این مرکز توسط یک خیر در اختیار پژوهشگاه قرار گرفت که این موضوع فرصت خوبی را برای انجام تحقیق و ارائه خدمت بهتر در اختیار محققان ما قرار داده است.

شاهوردی با اشاره به اینکه نگاه اصلی ما در این مرکز، سلول درمانی دیابت است، گفت: محققان ما با توان و ظرفیت‌های موجود در تلاش هستند با کمک سلول‌های بنیادی، بیماری دیابت را درمان کنند.

رییس پژوهشگاه رویان بیان داشت: در این مرکز، درمانگاهی راه اندازی شده تا هم موضوع آموزش و هم تبلیغ سبک زندگی سالم و تحقیقات سلولی انجام شود، به عبارتی در این درمانگاه آموزش، پژوهش و درمان کنار هم انجام می‌شود.

قوانین و آیین نامه‌ها باید همپای توسعه دانش، به روزرسانی شود

وی به پیشرفت کشور در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: قوانین و آیین نامه‌های اجرایی، همپای توسعه دانش در کشور باید به روز رسانی شود، اگر آن‌ها را نداریم باید تدوین شود تا در حرکت علمی کشور خللی ایجاد نشود.

رییس پژوهشگاه رویان ادامه داد: با این کار علاوه بر توسعه فعالیت‌های پژوهشی در کشور، ارائه خدمات حداکثری به مردم و همچنین سودجویی‌ها به حداقل خواهد رسید.

شاهوردی به انجام ویرایش‌های ژنی در دنیا در قالب کارآزمایی‌های بالینی اشاره کرد و گفت: در مقالات علمی ادعا شده که در بیماری‌هایی مانند هموفیلی و تالاسمی، امکان ویرایش ژن وجود دارد و حتی افراد بزرگسال هم با ویرایش ژنی می توانند مشکل خود را برطرف کنند، اما تا عمومی شدن این روش درمان، زمان زیادی خواهد برد.

وی به رخدادهای جدید مانند پزشکی مبتنی بر فرد، پزشکی بازساختی یا ژن درمانی با محوریت سلول‌های بنیادی اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری زیادی در این زمینه در برخی کشورها انجام شده تا امکان ارائه این خدمات فراهم شود و ما هم در این زمینه گام‌های خوبی برداشتیم.

شاهوردی افزود: کشوری در آینده در این زمینه‌ها حرفی برای گفتن دارد که بانک‌های سلولی قوی‌تر و متنوع از قومیت‌های خود داشته باشد، اگر ما هم در این زمینه قدم های محکم برنداریم و حرکت جدی نکنیم، در آینده به مشکل جدی بر می‌خوریم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: