کد خبر: ۲۴۷۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 09
اخیرا عده‌ای با تبلیغ در فضای مجازی ادعا می‌کنند دارو‌هایی ساخته اند که به هر دردی دواست. به طوریکه یک قرص یا شربت می‌تواند علاوه بر رفع سردرد، فشار خون را تنظیم کند یا از آلزایمر جلوگیری کند
شفا آنلاین>سلامت>اخیرا عده‌ای ادعا می‌کنند دارو‌هایی تولید کرده اند که به هر دردی دواست، اما باید دید این اقلام واقعا معجزه هستند یا تقلبی.

به گزارش شفا آنلاین، اخیرا عده‌ای با تبلیغ در فضای مجازی ادعا می‌کنند دارو‌هایی ساخته اند که به هر دردی دواست. به طوریکه یک قرص یا شربت می‌تواند علاوه بر رفع سردرد، فشار خون را تنظیم کند یا از آلزایمر جلوگیری کند.

این رو برای شناسایی هویت این دارو‌ها به سراغ کارشناسان سازمان غذا و دارو رفتیم و پرسیدیم این اقلام معجزه اند یا ادعایی بیش نیستند.

نازنین فاطمه فضائلی دکتر داروساز و کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه تهران گفت: اقلام سلامت محور شامل ترکیبات گیاهی، داروها، مکمل ها، مواد آرایشی و مواد غذایی هستند.

وی افزود: اگر این اقلام تولید داخل باشند باید آرم سازمان غذا و دارو و پروانه بهداشتی ساخت داشته باشند و اگر این اقلام تولید خارج از کشور باشند، باید برچسب اصالت کالا داشته باشند.

این کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو ادامه داد: اگر دارویی برچسب اصالت یا پروانه بهداشتی نداشت؛ قاچاق، تقلبی و غیر قابل مصرف است.

فضائلی اظهار کرد: احتمال آلودگی میکروبی این اقلام بسیار زیاد است و از آن جایی که مواد موثره آن‌ها مشخص نیست می‌تواند عوارض بسیاری ایجاد کند.

بنابر گفته‌های این کارشناس دارویی، هیچکدام از اقلامی که مجوز‌های مربوطه از وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو را ندارند نباید توسط مردم مورد استفاده قرار گیرند. اما سوال اینجاست اگر مردم ناخواسته از این اقلام استفاده کردند، چه خطراتی آن‌ها را تهدید می‌کند؟

کسری مومنیان بازرس معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال گفت: برای تولید هرگونه کالایی که مربوط به سلامت مردم است، باید مجوز‌های لازم از وزارت بهداشت دریافت شود.

وی افزود: اگر تولید یک کالا بدون مجوز باشد، نظارتی بر تولید و عرضه کالا‌ها وجود ندارد.

مومنیان ادامه داد: اگر کالایی بدون مجوز تولید و فروخته شود؛ در صورت بروز هرگونه عوارض خطرناک، امکان ردیابی و شناسایی عوامل آن وجود ندارد بنابراین استفاده از هرگونه اقلامی که مجور ندارد، می‌تواند به عنوان تهدیدی برای سلامتی افراد محسوب شود.

بازرس معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران در خاتمه عنوان کرد: هیچ دارویی وجود ندارد که برای تمامی بیماری‌ها مناسب باشد بنابراین ادعای این افراد مبنی بر استفاده از پماد‌ها یا شربت‌هایی که همه درد‌ها را درمان می‌کند، صحت ندارد و می‌تواند سلامتی افراد به خطر بی اندازد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: