کد خبر: ۲۴۷۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۹ - ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 07
سطح کیفی آموزش و خدمات متخصصان بیهوشی در ایران در سطح بهترین و پیشرفته‌ترین کشورهای اروپا و آمریکاست و از نظر کمی نیز تعداد متخصصان بیهوشی حدود سه برابر تعداد تخت‌های جراحی کشور است
شفا آنلاین>سلامت>خدمات پزشکی در ایران طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته است. این پیشرفت‌ها در اغلب رشته‌های پزشکی از جمله بیهوشی به وضوح دیده می‌شود.



سطح کیفی آموزش و خدمات متخصصان بیهوشی در ایران در سطح بهترین و پیشرفته‌ترین کشورهای اروپا و آمریکاست و از نظر کمی نیز تعداد متخصصان بیهوشی حدود سه برابر تعداد تخت‌های جراحی کشور است به طوری که به ازای ۴۵۰۰ تخت جراحی در کشور حدود ۱۵۰۰ متخصص بیهوشی داریم و ۱۶۰ فوق‌تخصص بیهوشی قلب با کیفیت‌ترین خدمات را برای جراحی بیماران قلبی در کشور ارائه می‌کنند.

با وجود این پتانسیل ارزشمند در کشور سالانه حدود ۱۰هزار بیهوشی برای اعمال جراحی قلب یا خدمات آنژیوگرافی برای بیماران کشورمان و بیمارانی از خارج از کشور در اتاق‌های عمل یا به صورت سرپایی انجام می‌شود و با توجه به کیفیت بالای این خدمات در ایران و البته ارزان تر بودن آن نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی سالانه تعداد زیادی از ایرانیان مقیم اروپا و آمریکا برای درمان و عمل جراحی قلب به ایران می‌آیند.

هزینه عمل جراحی عروق کرونر قلب در آمریکا حدود صد هزار دلار است که با توجه به نرخ کنونی دلار در ایران بیش از یک میلیارد تومان می‌شود در حالی که همین عمل با استانداردهای بین‌المللی بسیار بالا در ایران با کمتر از یک صدم این هزینه انجام می‌شود بنابراین یک ایرانی می‌تواند با پرداخت هزینه بلیت سفر و اقامت در ایران این عمل جراحی را با هزینه بسیار ارزان‌تر و کیفیت مطمئن در سرزمین مادری خود انجام دهد.

تعرفه‌های خدمات جراحی قلب و بیهوشی در ایران برای مردم کشور خودمان نیز با توجه به پوشش‌های بیمه ای، بسیار قابل قبول است. البته این تعرفه‌ها برای پزشکان و متخصصان بیهوشی تعرفه‌های قابل قبولی نیست و در مورد خدمات بیهوشی با توجه به کیفیت آن و پیشرفت این خدمات در ایران پایین است. این تعرفه‌ها در مقایسه با تراز بین‌المللی خدمات بیهوشی در ایران رشد نکرده است و حتی نسبت به چهار سال پیش تعرفه خدمات بیهوشی در ایران کمتر هم شده است.

تحریم‌های ظالمانه آمریکا البته در مورد برخی تجهیزات اعمال جراحی مشکلاتی به وجود آورده است اما در مورد داروهای مورد نیاز برای بیهوشی کمبود حادی نداریم و خدمات بیهوشی با بهترین کیفیت دنیا در ایران انجام می‌شود و البته از دانشمندان و شرکت‌های دانش بنیان دعوت می‌کنیم کمک کنند تا داروها و تجهیزات مورد نیاز اعمال جراحی نیز در کشور تولید شود.

کشور ما سابقه علمی متعالی داشته است و در سال‌های اخیر نیز پیشرفت‌های علمی در کشور مثال‌زدنی است. در شرایط فعلی کشور یکی از مهم‌ترین اقداماتی که مسوولان می‌توانند انجام دهند، توجه به دانشمندان و متخصصان کشور است. نیاز این افراد فقط مالی نیست. مهم‌ترین خواسته آنان این است که به دغدغه‌ها و دیدگاه‌های آنها توجه شود.

مهمترین دغدغه متخصصان ایرانی پیشرفت کشور است. به ‌عنوان مثال در حوزه بیهوشی ایران توان این را دارد که به قطب علمی، آموزشی و خدمات درمانی بیهوشی در منطقه غرب آسیا تبدیل شود.

هم از نظر کمی و هم کیفیت خدمات واقعا این ظرفیت در کشور ما وجود دارد. ایران به طور قطع ابرقدرت خدمات بیهوشی در این منطقه است اما رسیدن به این جایگاه نیازمند توجه و کمک مسوولان است.

اگر قرار است مطابق سند چشم‌انداز ایران ۱۴۰۴ به قطب منطقه در حوزه‌های مختلف علمی، اقتصادی و اجتماعی تبدیل شویم. در رشته بیهوشی از هم‌اکنون این توان را داریم. رشته بیهوشی در سال‌های اخیر جهش بسیار بزرگی پیدا کرده است. کافی است مسوولان همت کنند تا ابرقدرت بودن ایران، در این رشته از بالقوه به بالفعل تبدیل شود.

علی دباغ
مدیر گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: