کد خبر: ۲۴۷۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 07
این بیماری از طریق سرفه یا عطسه و ترشحات بدن منتقل می شود و علائم آن یک تا چهار روز پس از ورود ویروس به بدن ظاهر می شود
شفاآنلاین>سلامت>معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: بیماری واگیر آنفلوآنزا در این استان نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر علی گوهری روز شنبه با اشاره به اینکه امسال سفرهای زیارتی و سیاحتی سبب درگیری زودتر استان سمنان به بیماری<Sickness> آنفلوآنزا شد، افزود: آمار مبتلایان به این بیماری در استان سمنان نسبت به سال گذشته افزایش داشت و تعداد بیماران در اختیار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان است.

جعفر جندقی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان نیز در پی تماس تلفنی خبرنگار ایرنا به منظور دریافت تعداد افراد مراجعان به بیمارستان‌های این استان با علائم بیماری‌های تنفسی مشابه آنفلوآنزا و مبتلایان به این بیماری گفت: مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجازه ارائه آمار هیچ یک از بیماری‌ها از جمله آنفلوآنزا را نداده است.

ارائه نکردن آمار مبتلایان به آنفلوآنزا در استان سمنان از سوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی این استان در حالی صورت گرفت که بسیاری از مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های کشور علاوه بر ارائه تعداد مراجعان با علائم بیماری‌های تنفسی مشابه آنفلوآنزا و مبتلایان به این بیماری، تعداد افراد فوت شده ناشی از آن را نیز اعلام کرده‌اند.   

گوهری هم چنین با بیان اینکه موج نخست بیماری آنفلوآنزای اچ وان ان وان (H۱N۱) در سالجاری دو تا سه هفته زودتر و با شدت پراکنش بالاتری استان سمنان را درگیر کرده است، ادامه داد: به دلیل بالا بودن شدت ویروس این بیماری در سال جاری احتمال این که افراد بیشتری درگیر این بیماری شوند نسبت به سال‌های گذشته بالاتر است.

وی گفت: احتمال ماندگاری ویروس این بیماری تا اواخر اسفند ماه در کشور و استان سمنان وجود دارد و باید مراقبت های بهداشت فردی برای جلوگیری از شیوع این بیماری بیش از گذشته رعایت شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان افراد در معرض خطر این بیماری را شامل کودکان ۶ ماه تا ۵۹ ماه، نوجوانان تا ۱۸ ساله، سالمندان بالای ۶۵ سال، مادران باردار، بیماران دیابتی، قلبی عروقی، کلیوی، بیماران سرطانی و در مجموع کسانی دانست که از دچار ضعف سیستم ایمنی بدن هستند.

وی یکی از راه‌های کاهش ابتلا به این بیماری را به خصوص برای افراد در معرض خطر تزریق واکسن آنفلوانزا ذکر کرد و خواهان تزریق این واکسن با مشورت پزشکان از سوی این افراد در معرض خطر شد.

به گفته وی بهترین زمان دریافت این واکسن برای افراد در معرض خطر تا اواخر شهریور و مهر ماه است که می‌توانند با مراجعه به پزشکان این واکسن را دریافت و تزریق کنند.

استان سمنان با کمبود داروی آنفلوآنزا مواجه نیست

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اضافه کرد: کپسول درمان آنفلوآنزا با نام «اوسلتامیویر» فقط در بیمارستان‌ها ارائه می‌شود و از شهروندان می‌خواهیم برای تامین این دارو به داروخانه‌ها مراجعه نکنند.

وی ادامه داد: اطفال مبتلا به آنفلوآنزا به بیمارستان بعثت و بزرگسالان به بیمارستان سینا برای دریافت «اوسلتامیویر» مراجعه کنند؛ همچنین در هر شهرستان یک مرکز درمانی برای توزیع این دارو پیش بینی شده است.

گوهری با بیان اینکه توزیع داروهای مربوط به آنفلوآنزا در داروخانه صورت نمی‎گیرد اضافه کرد: این دارو تنها به افرادی که مبتلا به این بیماری هستند با تجویز پزشک تحویل می شود.

وی گفت: در صورت مراجعه افراد به بیمارستان های پیش بینی شده، بیماران توسط پزشک معاینه شده و در صورت نیاز این دارو برای آنها تجویز می شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان ادامه داد: داروی «اوسلتامیویر» برای درمان آنفلوآنزا به اندازه کافی تامین شده و کمبودی در این زمینه نداریم.

وی گفت: افراد در صورتی‌که دچار این بیماری شدند در منزل استراحت کرده و از تماس نزدیک و مصافحه با دیگران خودداری کرده و حتما از ماسک یکبار مصرف استفاده کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان هشدار داد: افرادی که سابقه بیماری‌های زمینه‌ای دارند، گروه‌های خاص مانند کودکان، سالمندان (افراد بالای ۶۵ سال) و افرادی که دارای بیماری نقص ایمنی هستند ضروری است واکسن آنفلوآنزا را تهیه و تزریق کنند.

آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است که با تب ناگهانی، لرز، سردرد، سرفه خشک، گلو درد و درد عضلانی همراه است و سبب ضعف و ناخوشی کامل در فرد شده و باید به ویژه نزد سالخوردگان و افراد مبتلا به ناراحتی های مزمن، قلبی و عروقی ‌جدی تلقی کرد.

این بیماری از طریق سرفه یا عطسه و ترشحات بدن منتقل می شود و علائم آن یک تا چهار روز پس از ورود ویروس به بدن ظاهر می شود.

مردم برای پیشگیری از ابتلا و همچنین گسترش همه گیری در جامعه باید بهداشت فردی را جدی گرفته و رعایت کنند.ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: