کد خبر: ۲۴۷۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 06
هورمون رشد مسئول افزایش قد کودکان است واگر چه بلندی یا کوتاهی قد تا حد زیادی به ژنتیک مربوط است، اما روش‌هایی هم وجود دارد که این رشد را تسهیل می‌کند
شفا آنلاین>سلامت>هورمون رشد مسئول افزایش قد کودکان است واگر چه بلندی یا کوتاهی قد تا حد زیادی به ژنتیک مربوط است، اما روش‌هایی هم وجود دارد که این رشد را تسهیل می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین، سبک زندگی سالم و رژیم غذایی مغذی به پیشگیری ازبیماری‌های غیر واگیردار وحفظ وزن سالم به رشد قدی کودکان کمک زیادی می‌کند. هورمون رشد مسئول افزایش قد کودکان است واگر چه بلندی یا کوتاهی قد تا حد زیادی به ژنتیک مربوط است، اما روش‌هایی هم وجود دارد که این رشد را تسهیل می‌کند.

بعضی از هورمون‌ها و مواد مغذی به رشد قد کودکان کمک زیادی می‌کند از جمله:

ملاتونین

برای رشد قد به ملاتونین نیاز است. ملاتونین هورمون غده صنوبری در مغز است که به تنظیم چرخه خواب و بیداری کمک می‌کند. ملاتونین باعث می‌شود تا بهتر بخوابید و بدن بتواند هورمون رشد ترشح کند. مواد غذایی غنی ازملاتونین شامل: آلبالو، بادام زمینی، ذرت، مار چوبه، گوجه فرنگی، انگور، انار، زیتون، کلم بروکلی، خیار، برنج، جو و جو دوسر است.

آرژنین

آرژنین یکی از ۲۰ اسید آمینه اصلی است که سبب افزایش هورمون رشد می‌شود. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد، بدن انسان روزانه به ۲۰-۱۵ گرم از این نوع اسید آمینه نیاز دارد. سینه بوقلمون دارای بیشترین مقدار آرژنین (میزان ۱۶ گرم به ازای هر سینه) است. گوشت قرمز، مرغ، دانه کدو تنبل، سویا و بادام زمینی هم از دسته مواد غذایی حاوی آرژنین است.

پروتئین

برای رشد مناسب قد، بدن به پروتئین نیاز دارد. اسید‌های آمینه پروتئین نقش کلیدی در تشکیل بافت‌های بدن مانند ماهیچه‌ها و استخوان‌ها دارند. گوشت گاو تغذیه شده با چمن، مرغ و تخم مرغ غنی شده با اسید‌های چرب امگا ۳ می‌تواند به بدن در تأمین پروتئین مورد نیاز کمک کند.

ویتامین D

دارای فواید و مزایای فراوانی است از جمله کمک به استحکام استخوانی و بهبود عملکرد بدن. مواد غذایی مانند تن ماهی، ماهی سالمون، شیر غنی شده، جگر، گوشت گاو، پنیر و زرده تخم مرغ دارای ویتامین D هستند. کمبود این ویتامین ممکن است به نرمی استخوان در فرد منجر شود. به طور کلی مصرف ویتامین D برای افزایش قد کودکان و نوجوانان بسیار مفید و ضروری است.

منیزیم

مواد غذایی غنی از منیزیم شامل شکلات تیره، آجیل، سالمون و حبوبات مانند عدس است. منیزیم به تنظیم فشار خون و تنظیم ضربان قلب کمک می‌کند.

ویتامین C

ویتامین C از جمله ویتامین‌هایی است که در حفظ سلامت استخوان‌ها و بلندتر شدن قد مفید است. این ماده غذایی در تأمین کلاژن که بخش فیبری استخوان و غضروف را تشکیل می‌دهد موثر است. انسان‌ها تنها پستاندارانی هستند که نمی‌توانند ویتامین C را سنتز کنند بنابراین باید غذا‌های غنی از ویتامین C را مصرف کنند این ماده مغذی درمواد غذایی مانند پرتقال، هندوانه، توت فرنگی، آناناس، نخودچی وجود دارد.

آهن

آهن یکی از اجزای تشکیل دهنده هموگلوبین است. وظیفه هموگلوبین انتقال اکسیژن در خون است در نتیجه کاهش میزان آهن در خون می‌تواند سبب کمبود اکسیژن و همچنین کم خونی ناشی از فقر آهن در بدن شود. اگر می‌خواهیدفرزندتان قد بلندی داشته باشد، پس بهتر است نیاز بدنش به اکسیژن را به خوبی تامین کنید.

قبل از مصرف مکمل آهن بهتر است که در ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. باید در کنار این مکمل یا مواد غذایی حاوی این ماده معدنی مرکبات مصرف شود. مواد غذایی غنی از آهن شامل اسفناج، جگر، حبوبات، گوشت قرمز و کینوآ برای افزایش قد مفید است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: