کد خبر: ۲۴۷۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 06
ذخایر کشور در زمینه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی، در وضعیت اطمینان بخش است، به طوری که ذخیره این اقلام نسبت به سال گذشته، دو و نیم برابر افزایش پیدا کرده است و در تمامی بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، مراکز بهداشتی درمانی کشور دارو موجود است
شفا آنلاین>سلامت>معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و داروی کشور گفت: ذخایر کشور در زمینه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی، در وضعیت اطمینان بخش است، به طوری که ذخیره این اقلام نسبت به سال گذشته، دو و نیم برابر افزایش پیدا کرده است و در تمامی بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، مراکز بهداشتی درمانی کشور دارو موجود است.

به گزارش شفا آنلاین، محمدرضا شانه ساز شامگاه پنج‌شنبه در همایش روسا و معاونان غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه پنج کشور در شیراز  گفت: باید در راستای اقتصاد ملی و توسعه آن، دسترسی آسانتر و بهینه تر بیماران به دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی گام های موثری برداشت، همچنین لازم است از تولیدکنندگان داخلی حمایت شود تا مصرف کنندگان ناچار نباشند داروی موردنیاز خود را با ۱۰ تا ۱۵ برابر قیمت از خارج از کشور تهیه کنند.

وی افزود: منطقه پنج کشور از پتانسیل بالایی در زمینه های مختلف مانند تولیدات ویژه و وجود بنادر برخوردار است، همچنین توان علمی که از گذشته در دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی منطقه پنج به ویژه دانشگاه علوم پزشکی شیراز وجود دارد، منجر می شود تا با تلاش، پیگیری و برنامه ریزی از این توانمندی ها استفاده کنیم.

معاون وزیر بهداشت افزود: در این نشست پس از ارایه نظرات و پیشنهادات روسای دانشگاه های کلان منطقه، تلاش می شود راهکارهای اجرایی نیز برای تحقق اهداف بلند مدت موجود در این منطقه ارایه شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اشاره به برخی از اقدامات و دستاوردهای دانشگاه در زمینه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی، برگزاری چنین نشست هایی را راهکاری برای رفع چالش های موجود در منطقه و در نتیجه پیشرفت و خودکفایی کشور در حوزه دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی عنوان کرد.

 علی بهادر  افزود: در این همایش برخی از نیازهای منطقه به ویژه در زمینه دارویی و تجهیزاتی، مسایل مربوط به تولیدکنندگان و حمایت از تولید کننده داخلی مطرح و در خصوص آن تبادل نظر شد، همچنین راهکارهایی برای مواجهه با بحران های احتمالی و سرعت بخشیدن در تامین دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی ارایه شد.

او ادامه داد: تلاش ها باید در راستای خدمت به جامعه، ارتقای سطح ارایه خدمات به بیماران، پیشرفت، آبادانی کشور باشد و امیدواریم روزی برسد که ایران اسلامی خودکفا در تمامی زمینه ها باشد.

مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و داروی کشور، هم یکی از محورهای این همایش را بررسی مسایل روز حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط موجود در کشور و تحریم های به وجود آمده در حوزه های مختلف، تکیه بر توان تولیدات داخلی برای تامین نیازهای داخلی کشور، بیش از پیش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

سید حسین صفوی  افزود: رسیدگی به مسایل و چالش ها و حمایت از تولیدکنندگان داخلی تجهیزات و ملزومات پزشکی برای توسعه تولید و کیفیت محصولات، از وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شمار می رود.

وی با بیان اینکه حدود ۳۳۰ قلم کالای پزشکی در کشور تولید می شود که نیازی به واردات نیست، ادامه داد: ۷۰۰ واحد تولیدکننده واجد پروانه تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور وجود دارد که از این تعداد، بیش از ۲۰۰  واحد مربوط به شرکت های دانش بنیان است که از سال های گذشته رشد قابل توجهی در زمینه تولید این اقلام داشته است.

کلان منطقه دانشگاه‌های علوم پزشکی پنج کشور شامل دانشگاه‌های علوم پزشکی شیراز ، یاسوج ، هرمزگان ، بوشهر ، فسا ، جهرم و دانشکده‌های لار و گراش است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: