کد خبر: ۲۴۷۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 04
معمولا تشخیص آسم در اطفال بسیار چالش برانگیز است زیرا اندازه گیری‌های استاندارد مانند آزمایش‌های عملکرد ریه را نمی‌توان برای سنین کمتر از یک میزان خاص استفاده کرد
شفا آنلاین>سلامت>محققان آلمانی دستگاه جدیدی برای تجزیه و تحلیل خون ابداع کرده‌اند که می‌تواند ابتلای اطفال به آسم را در دو ساعت تشخیص دهد.

به گزارش شفا آنلاین، معمولا تشخیص آسم در اطفال بسیار چالش برانگیز است زیرا اندازه گیری‌های استاندارد مانند آزمایش‌های عملکرد ریه را نمی‌توان برای سنین کمتر از یک میزان خاص استفاده کرد. اما اکنون محققان موسسه تحقیقاتی «فرانهوفر» در آلمان یک نوع میکروسکوپ هلوگرافیک برای آنالیز خون ابداع کرده‌اند که می‌تواند به تشخیص این بیماری در اطفال کمک کند و نتایج قطعی را در کمتر از دو ساعت ارائه دهد.

نحوه کار با این میکروسکوپ به این شکل است که قطره‌ای از خون بیمار به همراه ماده‌ای که باعث ایجاد یک واکنش التهابی در گلبول‌های سفید خون شده در یک کارتریج میکروفلوئیدیک قرار داده می‌شود. سپس این کارتریج بارگذاری شده زیر میکروسکوپ قرار می‌گیرد و در آنجا تا سه هزار تصویر سه بعدی از این سلول‌ها گرفته می‌شود.

پس از آن با استفاده از الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که نمونه خون افراد مبتلا به آسم  را فراگرفته اند و با استفاده از نرم افزار یک کامپیوتر متصل، سرعت حرکت گلبول‌های سفید خون آنالیز می‌شود. کلید این فناوری در واقع همین است، زیرا سلول‌های ایمنی در افراد سالم و افراد مبتلا به آسم در واکنش به یک محرک التهابی حرکت می کنند، اما حرکت این سلول‌ها در افراد مبتلا به آسم خیلی کندتر از حد طبیعی است.

این نرم افزار پس از تقریبا ۹۰ دقیقه ردیابی و آنالیز حرکت سلولی می‌تواند به دقت تعیین کند که آیا بیمار آسم دارد یا خیر؟ با این حال پتانسیل استفاده از این فناوری در اینجا متوقف نمی‌شود. محققان می‌گویند، روش ابداعی آن‌ها قادر به آنالیز سایر بیماری‌ها نیز هست. به گفته آن‌ها، این روش به ویژه برای بیماری‌های مزمن و خودایمن مانند بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و روماتیسم نیز صادق است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: