کد خبر: ۲۴۷۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 03
کمبودی در زمینه تشخیص و درمان آنفلوآنزا نداریم و مانند سایر کشورهای منطقه، اقدامات در حال انجام است
شفا آنلاین>سلامت>رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت آخرین تمهیدات اندیشیده شده در جهت کنترل، تشخیص و درمان آنفلوآنزا در کشور را تشریح و تاکید کرد: کمبودی در زمینه تشخیص و درمان آنفلوآنزا نداریم و مانند سایر کشورهای منطقه، اقدامات در حال انجام است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمدمهدی گویا در پاسخ به اظهاراتی مبنی بر کمبود تخت بیمارستانی جهت بستری مبتلایان آنفلوآنزا، گفت: در این زمینه به هیچ عنوان با کمبود تخت بیمارستانی مواجه نیستیم و هر مبتلایی که نیازمند بستری باشد، اگر هم به بیمارستانی مراجعه کرد و احیانا تخت خالی نبود، از طریق ستاد معاونت درمان وزارت بهداشت، ستاد معاونت‌های درمان سه دانشگاه علوم پزشکی در تهران و همچنین ستاد معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی در سایر استان‌ها، بلافاصله اقدامات لازم برای بستری کردن‌شان فراهم می‌شود.

تخت بستری و کیت‌های تشخیص آنفلوآنزا کمبود ندارد

وی در همین باره ادامه داد: اصولا فرد مبتلا به آنفلوآنزا در صورت نیاز به بستری، مدت کوتاهی بستری خواهد بود و زمان بستری بیشتر از چند روز نخواهد بود، مگر در موارد استثنایی. بنابراین کمبودی در زمینه تخت‌های بستری برای مبتلایان به آنفلوآنزا وجود ندارد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: البته با توجه به موج سنگین آنفلوآنزا که اکنون در آن قرار داریم، طبیعی است تعداد افرادی که مبتلا می‌شوند، زیاد است، اما نکته آن است که اکثریت این‌ موارد نیازی به بستری ندارند. مجددا نیز تاکید می‌کنم موارد نیازمند بستری هم از طریق ستاد معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی در تهران، استان‌ها و همچنین وزارت بهداشت پیگیری و اقدام می‌شود.

گویا درباره برخی اخبار در زمینه کمبود کیت‌های آزمایشگاهی تشخیص آنفلوآنزا نیز به فعالیت شبکه تشخیص آنفلوآنزا در کشور اشاره کرد و گفت: ۱۵ آزمایشگاه در سراسر کشور به اضافه آزمایشگاه مرکزی کشوری آنفلوانزا وظایف خود را در این زمینه انجام می‌دهند و فعالند و مشکلی در این زمینه نیست. اگر هم کمبود کیت مشاهده شود، به صورت مقطعی و کوتاه است. در مجموع بهتر است که رسانه‌ها قبل از رسانه‌ای کردن این موضوعات، مباحث را با معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌ها و ستاد معاونت بهداشتی در میان بگذارند و ما نیز جواب می‌دهیم.

اطلاعات صحیح دهید و مردم را نگران نکنید

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت فزود: در حال حاضر تمام تلاش‌ ما این است که نگرانی‌های مردم را در این زمینه رفع کنیم و در این راستا نیاز جدی داریم که رسانه‌ها نیز حمایت کنند و اطلاعات صحیح و رسمی را در اختیار مردم بگذارند. همکاران ما شبانه روز کار می‌کنند و تلاش دارند که مردم نگران نشوند؛ دامن زدن به چنین مسایلی جز ایجاد نگرانی در مردم پیامد دیگری نخواهد داشت.

موج آنفلوآنزا در سراسر خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: مجددا تکرار می‌کنم این موج آنفلوآنزایی تنها مربوط به کشور ما نیست و کل کشورهای خاورمیانه، تعداد قابل توجهی از کشورهای اروپایی و همچنین بویژه کشورهای منطقه مدیترانه شرقی و حاشیه خلیج فارس درگیر این موج آنفلوآنزایی هستند. این کشورها نیز تلاش می‌کنند تا بتوانند بهترین خدمت را به بیماران‌شان ارایه دهند و در کشور ما نیز در تمام استان‌ها همکاران‌مان به صورت شبانه روزی در این زمینه فعالند و برای کنترل، تشخیص و درمان بیماری از هر جهت آمادگی داریم. اگر هم احیانا مشکلی در این موضوع  وجود داشت، مردم می‌توانند با دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و همچنین ستاد وزارت بهداشت در ارتباط باشند.

تامین داروی آنفلوآنزا در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی

وی به داروی آنفلوآنزا و چگونگی دسترسی و تامین آن نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر بیمارستان‌های دولتی، داروهای مرتبط با آنفلوآنزا را در اختیار بیمارستان‌های خصوصی نیز قرار دادیم. بیمارستان‌های خصوصی استان تهران نیز اکنون دارو را در اختیار دارند و کمبود و مشکلی در زمینه داروی آنفلوآنزا نیز وجود ندارد.

آنفلوآنزای مرغی کذب است

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره برخی شایعات در فضای مجازی مبنی بر شیوع آنفلوآنزای پرندگان در برخی مناطق و نسبت دادن آنفلوانزای فصلی به آنفلوآنزای مرغی و ایجاد برخی نگرانی‌ها در این زمینه، گفت: این موضوع از اساس دروغ محض است و آن را تکذیب می‌کنم. نه تنها در کشور ما بلکه در هیچ کدام از کشورهای منطقه مدیترانه شرقی نیز گزارشی از آنفلوآنزای پرندگان وجود ندارد. آنفلوآنزایی که اکنون با آن روبرو هستیم آنفلوآنزای معمولی فصلی است که هر سال هم تکرار می‌شود. بیشترین نوع ویروس آنفلوآنزا هم H۱N۱ است که شدت بیماری زایی آن بیشتر از انواع دیگر آن است.

تشدید آنفلوآنزا با آلودگی هوا

وی در این باره افزود: طبیعی است یک نفر که مبتلا می‌شود اگر در شرایط آب و هوایی نامساعد نیز قرار گیرد، ممکن است بیماری‌اش تشدید شود. بنابراین تاکید می‌کنم در روزهایی که آلودگی هوا وجود دارد، افراد حتما به توصیه‌هایی که از طریق رسانه‌ها منعکس می‌شود توجه کنند و زمانی که تقاضا می‌شود سالمندان و کودکان از منزل خارج نشوند، خانواده‌ها رعایت کنند. طبیعی است افرادی که موارد بهداشتی و توصیه‌ها را رعایت نکنند و بویژه افراد پرخطر ممکن است به نوع شدید بیماری مبتلا شوند.

رصد فعال بیماری در کشور و اطلاع‌رسانی هفتگی

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درخصوص آخرین وضعیت بروز بیماری، به رصد فعال بیماری در کشور اشاره کرد و گفت: گزارش موارد مربوط به این بیماری را به صورت هفتگی جمع‌آوری می‌کنیم و در اختیار مردم و به ویژه همکاران خودمان در مراکز بهداشتی درمانی قرار می‌دهیم.

تشخیص قطعی ۳۴۲ مورد آنفلوآنزا در هفته گذشته

وی ادامه داد: طبق آخرین گزارش‌مان طی هفته گذشته ۳هزار و ۷۲۲ مورد مبتلای به بیماری حاد تنفسی در بیمارستان‌های سراسر کشور بستری شده‌اند که از این تعداد، بالغ بر ۳۴۲ مورد قطعی آنفلوآنزا بوده است. بنابراین مشاهده می‌کنید که چه درصدی از افرادی که بستری می‌شوند آنفوآنزا و به دلیل سایر بیماری‌های تنفسی بستری شده‌اند. بنابراین همزمانی شرایط آلودگی هوا با فصل آنفلوانزا سبب شده تعداد موارد بستری بیماری‌های حاد تنفسی افزایش یابد.

احتمال ادامه این موج آنفلوآنزا تا دو هفته آتی

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به ۱۹ مورد فوتی ناشی از آنفلوآنزا در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: برآورد این است که این موج آنفلوآنزا تا دو هفته آینده ادامه داشته باشد، اما در عین حال این امکان نیز وجود دارد که شرایط متفاوت شود.

بهداشت؛ پایه اصلی کنترل آنفلوآنزا

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تب بالا، سرفه و بدن درد را از علایم اصلی آنفلوآنزا خواند و با بیان اینکه این ویروس شدیدا مسری است و از راه تنفس منتقل می‌شود، گفت: بر همین اساس پایه اصلی کنترل این بیماری رعایت موارد بهداشتی است. بر همین اساس تاکید ویژه بر شست‌وشوی مرتب دست‌ها داریم و افراد هنگام سرفه و عطسه دهان خود را بپوشانند و در صورت عدم دسترسی به دستمال حتی از آستین لباس خود استفاده کرده و جلو دهان خود را بپوشانند، دستمال استفاده شده را نیز به نحو مناسب در سطل زباله اندازند، از دست دادن و روبوسی بپرهیزند. در زمان بیماری نیز لازم است فرد مبتلا استراحت کرده و با مصرف مایعات گرم و توجه به توصیه‌های پزشک، بیماری را کنترل کند.

وی در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: در چنین شرایطی مردم به آرامش نیاز دارند و درخواست مشخص‌مان از رسانه‌ها این است که التهابی ایجاد نشود که مردم را نگران کند. تاکید می‌کنم که کمبودی در زمینه تشخیص و درمان آنفلوآنزا نداریم و مانند سایر کشورهای منطقه اقدامات در حال انجام است و امری غیرمعمول و غیرعادی رخ نداده که نگران باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: