کد خبر: ۲۴۷۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 03
رطوبت‌ها کمکی به کاهش آلودگی هوا نمی‌کند و تنها با رطوبت احساس تنفس راحت‌تری می‌کنیم و به این دلیل، این نگرش که مردم احساس می‌کنند با بخور دادن آلودگی هوا کمتر می‌شود، درست نیست
شفاآنلاین>سلامت>باید بدانیم آسیب‌ها را چطور کم کنیم و از خودمان چطور مراقبت کنیم. در این روزها که آلودگی هوا بیداد می‌کند، مسئولان هشدار می‌دهند که بیماران ریوی، قلبی، سالخوردگان و کودکان کمتر در خیابان حضور پیدا کنند اما در این میان برخی مردم اعتقاد دارند با اقداماتی می‌توانند اثرات منفی آلودگی هوا را در خانه و خانواده خود کم کنند.

به گزارش شفاآنلاین، این باورها کدامند؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها علیرضا اسلامی‌راد، فوق‌تخصص بیماری‌های ریه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توصیه‌هایی به خوانندگان دارد.

 سیستم تنفسی سطح اول برخورد با آلودگی هوا را دارد و اثر آلودگی‌ها روی ریه‌ها کاملا مستقیم است. در مطالعات مشخص شده است که علایم آلاینده سبب بروز التهاباتی در بدن می‌شود که این التهابات مزمن، خود منشا و محل بروز بسیاری دیگر از بیماری‌هاست. ثابت شده است که آلودگی هوا سبب افزایش سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود. 

هیچ سیستمی در بدن نیست که در صورت قرار گرفتن در وضعیت آلودگی هوا دچار مشکل نشود.

حتی به‌طور معمول این تجربه روزانه ماست که در یک روز آلوده وقتی در خیابان تردد می‌کنیم آلودگی هوا بر اعصاب و روان افراد نیز اثر منفی می‌گذارد.خستگی، پریشانی، بیقراری، افسردگی و پرخاشگری در این روزها بیش از روزهای معمول مشاهده می‌شود و این نشان‌دهنده اثرآلودگی بر بدن انسان است. عده‌ای از مردم بر این باورند که بخوردادن و رطوبت گرم و سرد با استفاده از گیاهان و عصاره گل‌ها اثری بر آلودگی هوا دارد یا نه؟ 

استفاده از دستگاه‌های بخور برای افزایش رطوبت محیط است. اگر هوای داخل اتاق خشک است استفاده از بخور به مطلوب شدن هوا کمک می‌کند. البته رطوبت بیش از حد هم عوارض دارد و می‌تواند منجر به ایجاد جلبک‌های ریز در محیط شود.

 رطوبت‌ها کمکی به کاهش آلودگی هوا نمی‌کند و تنها با رطوبت احساس تنفس راحت‌تری می‌کنیم و به این دلیل، این نگرش که مردم احساس می‌کنند با بخور دادن آلودگی هوا کمتر می‌شود، درست نیست.

 هر چند در برخی بیماری‌های ریوی توصیه می‌کنیم بخور برای تنفس بهتر فرد انجام شود اما این کار برای کاهش آلودگی هوا نیست و این نگرش در مردم باید اصلاح شود. درباره گیاهان دارویی نیز توصیه می‌شود از مواد افزودنی استفاده نشود؛ مثلا بیماران مبتلا به اسم با این نوع افزودنی‌ها ممکن است دچار مشکلاتی مانند افزایش تحریک‌پذیری و در نهایت ایجاد آلرژی شوند.

 بدون شک عوامل آلاینده سبب افزایش تحریک‌پذیری مخاط و در نتیجه سینوزیت و تشدید آلرژی می‌شود. ممکن است در افرادی که زمینه‌ای از آسم دارند سبب تشدید بیماری و در نتیجه فرد مجبور به استفاده از داروی بیشتر شود. 

بدون تردید با ورود ذرات آلاینده به بدن ، سیستم دفاعی بدن واکنش نشان می‌دهد و این طبیعی است که در طولانی‌مدت فرد به برونشیت مبتلا شود. در سال‌های اخیر که ما با داستان آلاینده‌ها روبه‌رو هستیم، افزایش بروز  انسداد راه‌های تنفسی را شاهدیم. درگذشته افراد سیگاری مبتلا به این بیماری می‌شدند اما امروزه شاهد هستیم که افراد غیرسیگاری زیادی به بیماری انسداد راه‌های تنفسی مبتلا شده‌اند.

 فردی که سیگار می‌کشد در شرایط آلودگی هوا با آسیب‌های بسیار جدی روبه‌رو می‌شود و بهتر است افراد از کشیدن سیگار در این مدت خودداری کنند و سبک زندگی خود را تغییر دهند اما بالاخره هوا دارای آلودگی است اما چه باید کرد؟ چه چیزی باید مصرف کنیم تا بدن مقاومت بهتری در مقابل آلودگی داشته باشد؟ 

ما باید در مواقع آلودگی هوا از غذایی استفاده کنیم که مواد ضد‌اکسیدان دارند. مهم‌ترین آنها ویتامین C و E است. مرکبات، کیوی، کلم بروکلی و مانند آنها منشا ویتامین‌C است. درباره ویتامین E نیز زیتون منشا و معدن این نوع ویتامین است. مواد حاوی امگا3 درماهی زیاد است و خوردن سبزیجات نیز خاصیت آنتی‌اکسیدان دارد.

 اینها برای این است که عوارض مواجهه با آلودگی هوا کم شود. اینطور نیست که با خوردن یک لیوان شیر مشکلی پیدا نکنیم. مهم‌ترین راه کاهش آسیب این است که از مواجهه با آلودگی هوا کم کنیم و تلاش کنیم در محیط‌های دربسته و در مناطقی حاضر شویم که آلودگی هوا در آن حداقلی است. استفاده از ماسک نیز کمک دیگری است که بتوان از ورود ذرات آلودگی به سیستم ریه جلوگیری کند. درصورت رعایت این موارد می‌توان به آسیب‌دیدگی کمتر از آلودگی هوا بر بدن امیدوار بود.

از سوی دیگر، شهروندان در شهرهایی که با معضل آلودگی هوا رو‌به‌رو هستند باید به نکات مهم دیگری نیز توجه کنند.از جمله این نکات، ورزش نکردن در فضای باز است. ورزش سبب تحریک ریه‌ها و نیاز به استفاده بیشتر بدن به اکسیژن شده و این سبب می‌شود با تنفس‌های شدیدتر مقدار آلودگی و ذرات معلق بیشتری وارد ریه‌ها شود. ورود  آلودگی های بیشتر به ریه منجر به رفلکس‌های ریه و در نتیجه سرفه‌هایی می شود که می‌تواند تا ساعت‌ها ادامه یابد.همشهری 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار