کد خبر: ۲۴۷۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 03
جراحي‌هاي چاقي دسته مشخصي از جراحي‌ها هستند که يا از طريق کم‌کردن دريافت مواد غذايي يا کاهش جذب مواد غذايي يا ترکيبي از اين دو، باعث تغييرات فيزيولوژيک يا هورموني در بدن مي‌شوند و در نهايت منجر به کاهش چاقي در بعضي بيماران شود
شفاآنلاین>سلامت>در صورتي مي‌توان از جراحي براي درمان چاقي استفاده کرد که فرد سابقه شکست با روش‌هاي کم عارضه‌تر مانند رژيم غذايي و دارو را داشته و نتوانسته با اين روش‌ها چاقي خود را برطرف کند.

يکسري جراحي‌هايي وجود دارد که به اشتباه به جراحي‌هاي چاقي معروف مي‌شوند؛ مانند ليپوساکشن که عملا جراحي چاقي حساب نمي‌شود بلکه در حيطه جراحي‌هاي زيبايي هستند.

جراحي‌هاي چاقي دسته مشخصي از جراحي‌ها هستند که يا از طريق کم‌کردن دريافت مواد غذايي يا کاهش جذب مواد غذايي يا ترکيبي از اين دو، باعث تغييرات فيزيولوژيک يا هورموني در بدن مي‌شوند و در نهايت منجر به کاهش چاقي در بعضي بيماران شود.

جراحي چاقي هم يک جزيي از کل درمان چاقي است؛ يعني جراحي چاقي به تنهايي درمان چاقي محسوب نمي‌شود، بلکه جراحي چاقي مي‌تواند زماني موثر باشد که فرد هم اقدامات اوليه‌ايي که بايد قبل از جراحي انجام دهد شامل ارزيابي‌هاي سلامتي و تغذيه را انجام داده باشد.

فرد بايد سابقه شکست درمان با روش‌هاي کم‌عارضه‌تر را داشته باشد؛ مانند اينکه رژيم، ورزش و دارو را دريافت کرده، اما نتوانسته باشد با اين روش‌ها چاقي خود را برطرف کند که در کنار اين روش‌ها، جراحي‌ها مي‌تواند اثربخشي خيلي خوبي داشته باشد.

حتما کسي که دچار چاقي مفرط است، مورد تجويز جراحي چاقي قرار مي‌گيرد؛ يعني وزن آن فرد از محدوده مشخصي بالاتر باشد و چنين فردي مي‌تواند از جراحي سود ببرد؛ به عبارت ساده‌تر جراحي نيز تغييري در سيستم طبيعي بدن است و مطمئنا عوارضي حين و بعد از جراحي براي بيمار ايجاد مي‌کند.

از طرف ديگر چاقي نيز عارضه‌هاي زيادي براي بيمار ايجاد مي‌کند؛ در نتيجه بايد روش مورد نظر را درست انتخاب کنيم؛ چرا که هر دوي اينها آسيب است؛ اينکه آسيب کدام کمتر است و از کدام بهره بيشتري بگيريم، باعث انتخاب بيمار مي‌شود.

ما زماني از جراحي استفاده مي‌کنيم که ديگر هيچ راهي براي درمان چاقي نداشته باشيم. اينکه چاقي مختصري داريم اگر به سمت جراحي برويم قطعا مي‌تواند آسيب زيادي به‌دنبال داشته باشد؛ ضمن اينکه بسياري از جراحي‌ها ممکن است قابل برگشت نباشد و نمي‌توان تغييري در وضعيت ايجاد شده در بيمار به‌وجود آوريم و آسيب‌زا هستند.آرمان ملی


غلامرضا محمدی فارسانی

متخصص تغذیه و استاد دانشگاه

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: