کد خبر: ۲۴۷۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 02
بیماری پارکینسون نوعی اختلال مغزی است که با لرزش و سفتی در راه رفتن و اختلال در حفظ تعادل و هماهنگی مشخص می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>مشاهدات جدید آزمایشگاهی تایید می‌کند که پالس‌های امواج فراصوت با حداقل تهاجم، کیفیت زندگی افراد مبتلا به پارکینسون را با کاهش سریع و قابل توجه لرزش‌های آن‌ها بهبود می‌بخشد.

به گزارش شفا آنلاین، این مطالعه شامل روشی با حداقل تهاجم است که مزایای قابل توجهی نسبت به برخی از درمان‌های دیگر که خطرات بیشتری دارند، به همراه دارد.

گروه علوم بیولوژیکی و علوم بالینی کاربردی دانشگاه "لاکوئیلا"ی ایتالیا به تازگی این آزمایشات را انجام داده‌اند.

در این روش از فناوری موسوم به امواج فراصوت متمرکز شده با رزونانس مغناطیسی (MRgFUS) استفاده می‌شود که با تمرکز پرتوهای انرژی صوتی برای برداشتن بخش کوچکی از تالاموس در مغز کار می‌کند.

اگرچه روشی به نام تحریک عمیق مغزی در برخی افراد موفق بوده است اما خطرات احتمالی مانند خونریزی و عفونت را به همراه دارد. تحریک عمیق مغزی نیاز به یک عمل جراحی دارد که طی آن الکترود کوچکی داخل مغز کاشته می‌شود. ایمپلنت با دستگاه ضربان ساز مانند آنکه در قفسه سینه وجود دارد، متصل می‌شود.

MRgFUS نیازی به شکاف و جراحی نداشته و خطرات به مراتب کمتری دارد.

این دستگاه با تسکین لرزش‌ها در طرف مقابل بدن تا محل درمان کار می‌کند. برای مثال، لرزش‌های سمت راست بدن به درمان در سمت چپ مغز پاسخ می‌دهند و بالعکس.

نتایج این مطالعه برای ۳۹ نفر با میانگین سنی ۶۴.۵ سال که به سایر درمان‌ها پاسخ نداده بودند، بسیار امیدوارکننده بود و تقریباً کل گروه، ۳۷ نفر از ۳۹ شرکت‌کننده، پیشرفت فوری و پایدار داشتند.

به گفته متخصصان مزیت دیگر، تأثیر فوری این درمان بر خلاف تحریک عمیق مغزی است که برای انجام الکتریسیته نیاز به دوره‌های وقفه دارد. علاوه بر این، درمان با MRgFUS نیاز به دوره بستری کوتاه‌تری داشته و روشی نسبتاً قابل تحمل حتی توسط بیماران آسیب‌پذیر و حساس است.

محققان بر این باورند که فرصت‌های زیادی برای تحقیقات در این زمینه وجود دارد. احتمال درمان هر دو طرف تالاموس، طیف وسیعی از سایر اختلالات عصبی و تومورهای مغزی به کمک درمان با MRgFUS وجود دارد..

بیماری پارکینسون نوعی اختلال مغزی است که با لرزش و سفتی در راه رفتن و اختلال در حفظ تعادل و هماهنگی مشخص می‌شود. خطر بیماری پارکینسون با افزایش سن افزایش می‌یابد و مردان بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می‌شوند. به طور معمول، شروع این بیماری در حدود ۶۰ سالگی است اما در برخی موارد، علائم ممکن است در اوایل ۵۰ سالگی ظاهر شود.

علائم پارکینسون معمولاً شامل لرزیدن دست‌ها، بازوها، پاها، فک یا سر است. برخی افراد حالت خشکی و سفتی در تنه و اندام، کندتر شدن حرکات و کاهش تعادل و هماهنگی را تجربه می‌کنند که بعضی اوقات می‌تواند منجر به سقوط و غش شود. علائم دیگر نیز می‌تواند شامل افسردگی، مشکل در بلع، مشکل صحبت کردن، مشکلات ادراری، یبوست و مشکلات خواب باشد. برخی افراد نیز از کاهش توانایی بویایی خود در این بیماری خبر داده‌اند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: