کد خبر: ۲۴۶۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 02
اصلی تریــــــــن علامت هــــــــــای سرماخوردگی ،آبریزش بینی، عطسه و سرفه است. درحالیکه مهمترین علامت های آنفلوانزا، تب و درد و کوفتگی بدن است. البته هر دو ممکن است سرفه و عطسه را داشته باشند
شفاآنلاین>سلامت>آخرین گزارش‌های وزارت بهداشت، حکایت از مرگ 19 نفر به‌ دلیل ابتلا به بیماری آنفلوانزا دارد؛ گفته می‌شود این افراد در یک هفته گذشته فوت شده‌اند که بیشترشان یا سن‌شان بالای 65 سال بوده است یا باردار بوده و بیماری‌های زمینه‌ای داشته‌اند. بیماری‌های کلیوی، تنفسی، ریوی، قلبی، سرطان‌ها و... در گروه بیماری‌های زمینه‌ای قرار می‌گیرند.

به گزارش شفاآنلاین،خبر فوت 19 نفر و بستری شدن 273 نفر در بیمارستان به‌دلیل ابتلا به آنفلوانزا در اواخر هفته گذشته را دیروز معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام و به توضیح‌هایش این را اضافه کرد که بیشتر فوتی‌های این بیماری از استان‌های آذربایجان شرقی، تهران و مازندران هستند. البته تمام قربانی‌های این بیماری در مراکز درمانی بستری و تحت درمان بودند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت؛ 5 استان در صدر بروز و شیوع آنفلوانزا قرار دارد. گلستان، مازندران، کهگیلویه و بویر احمد، کرمان و خوزستان از جمله استان‌هایی هستند که بیشترین درگیری با بیماری آنفلوانزا در آنها گزارش شده است. با این حال این ویروس همچنان در کشور فعال است و تا دو هفته دیگر ادامه خواهد داشت. به‌طوری که در این روزها و تا هفته اول دی ماه ویروس آنفلوانزا تهاجمی‌تر شده اما بعد از آن فروکش خواهد کرد.

پزشکان می‌گویند امسال بروز و شیوع آنفلوانزا نسبت به سال‌های گذشته چند تفاوت دارد؛ یکی اینکه میزان سرعت شیوع این بیماری بسیار شدید شد. همچنین امسال هر دو نوع ویروس H1N1 و H3N2 شایع شده همین هم باعث شده تا موج این بیماری شدیدتر از سال‌های قبل شایع شود. 

با این حال هر چند حدود دو ماه از زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوانزا می‌گذرد اما تأکید می‌شود که افراد در معرض خطر بسرعت برای تزریق واکسن اقدام کنند، چرا که برای پیشگیری هنوز زمان وجود دارد. معاون بهداشت وزارت بهداشت می‌گوید: بیشتر افرادی که به‌خاطر آنفلوانزا فوت کرده‌اند یا واکسن نزده بودند یا پس از تشدید بیماری به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند.

بنا به اذعان مسئولان وزارت بهداشت، این ویروس همچنان در کشور فعال است و تا اواخر هفته گذشته گزارش‌ها درباره افزایش تعداد مبتلایان بالا بود به‌طوری که در مجموع با شروع فصل سرما 3 هزار و 915 نفر به بیماری‌های تنفسی مبتلا شده‌اند که از این تعداد 342 نفر مربوط به مبتلایان به آنفلوانزا است.

علیرضا رئیسی، معاون وزارت بهداشت از مردم خواست برای درمان ویروس آنفلوانزا به هیچ وجه خوددرمانی نکنند، چرا که موجب تشدید این بیماری می‌شود. از سوی دیگر مصرف آنتی بیوتیک نیز برای این بیماری ویروسی تأثیری ندارد و تزریق آمپول دگزامتازون نیز باعث عود مجدد ویروس می‌شود، بهترین دارو برای مبتلایان استفاده از مایعات گرم و استراحت کافی است. 

او در ادامه حرف‌هایش به این موضوع هم اشاره کرد که با وجود تحریم‌ها کمبود داروی «تامفیلو» برای درمان این بیماران وجود ندارد منتها دارو در اختیار بیماران بخش سرپایی قرار نمی‌گیرد، این دارو فقط بیمارستانی است و برای بیماران بستری تجویز می‌شود.

شروع زود هنگام فصل سرد و فعال شدن ویروس H1N1، تعداد قربانیان آنفلوانزا را امسال بالا برده است. این را مسعود مردانی عضو کمیته کشوری آنفلوانزا می‌گوید: زمان بروز موج‌های آنفلوانزا غیرقابل پیش‌بینی است و هر چه هوا سردتر و بروز موارد بیماری شدیدتر شود، ‌شدت امواج بیماری هم افزایش می‌یابد. 

امسال موج اول آنفلوانزا تقریباً یک ماه زودتر از موعد معمول و مورد انتظار آغاز شد و از آنجایی که آنفلوانزای H1N1 بیشترین موارد را به خود اختصاص داد، شاهد علائم بالینی سخت و شدید بودیم.

گفته می‌شود؛ دو بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا یکسری علائم دارند که باعث همپوشانی‌شان می‌شود، معمولاً در آنفلوانزا با بروز ناگهانی تب، همراه با بدن‌ درد مواجه می‌شویم. به طوری که تب بیمار گاهی تا ۴۰ درجه هم می‌رسد.

 بروز تب در آنفلوانزا بسیار ناگهانی است؛ به‌طوری که ساعت و زمان دقیق بروز آن ممکن است در ذهن بیمار بماند. در حالی که تب در بیماری سرماخوردگی به‌صورت تدریجی و با درجات پایین رخ می‌دهد و به ندرت به ۳۸ درجه می‌رسد.

اصلی تریــــــــن علامت هــــــــــای سرماخوردگی ،آبریزش بینی، عطسه و سرفه است. درحالیکه مهمترین علامت های آنفلوانزا، تب و درد و کوفتگی بدن است. البته هر دو ممکن است سرفه و عطسه را داشته باشند. بدن درد علامت بیماری آنفلوانزا است. باید توجه کرد که حال بیمار مبتلا به آنفلوانزا بسیار بد است و فرد نمی‌تواند بدون کمک کسی از جایش بلند شود و در موارد شدید در بیمارستان بستری می‌شود.ایران 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: