کد خبر: ۲۴۶۹۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - 2019December 01
امسال دو نوع ويروس آنفلوآنزا شامل H1N1 و H3N2 در مناطق مختلف جهان و ايران مشاهده شده و موارد ابتلا به ويروس H1N1 خيلي بيشتر از نوع ديگر ويروس بوده و اين ويروس، بيماري شديدتري را ايجاد مي‌کند
شفاآنلاین>سلامت>يکي از مشکلاتي که هرساله خود را در پاييز و زمستان بيشتر خود را نمايان مي‌کند بحث آنفلوآنزا است. اين بيماري باعث عفونت حاد دستگاه تنفسي مي‌شود که با سردرد ناگهاني، درد ماهيچه، تب و ضعف و بي‌حالي شديد نمايان مي‌شود. 

سه تيپ از ويروس آنفلوآنزا به‌نام‌هاي (A)، (B)، (C) وجود دارد. تيپ «A» در انسان و حيوانات، تيپ «B» در انسان و پستاندارن و تيپ «C» فقط در انسان ديده مي‌شود.

فعاليت ويروس آنفلوآنزاي فصلي ظرف دو سه هفته آينده به شدت در کشور، منطقه، اروپا و بسياري از کشورهاي دنيا وجود دارد و موارد ابتلا به ويروس آنفلوآنزاي فصلي در اکثر استان‌هاي کشور، گزارش شده است.

 طي سال‌هاي 2017 تا 2018 برآورد شده در کشوري مانند آمريکا 61000 مرگ منتسب به آنفلوآنزا رخ داده که قابل توجه است.

امسال دو نوع ويروس آنفلوآنزا شامل H1N1 و H3N2 در مناطق مختلف جهان و ايران مشاهده شده و موارد ابتلا به ويروس H1N1 خيلي بيشتر از نوع ديگر ويروس بوده و اين ويروس، بيماري شديدتري را ايجاد مي‌کند.

شايد براي خيلي‌ها ساده باشد اما مطالعات اپيدميولوژي و پيشگيري نشان داده چند اقدام ساده بهداشتي مي‌تواند در کنترل بيماري کمک کند. مهم‌ترين نکته بهداشتي در پيشگيري از ابتلا به آنفلوآنزاي فصلي، شست‌وشوي دست‌ها به‌ويژه در کودکان است.

 اين اقدام بايد به مدت 30 ثانيه طول بکشد و در طول روز چندين بار تکرار شود. انتشار ترشحات آلوده فرد مبتلا يا مشکوک به ابتلا يکي از عوامل انتقال اين بيماري است. بيماران مبتلا و افراد داراي علائم حتما هنگام عطسه و سرفه به روش بهداشتي از انتشار ترشحات به محيط و اطراف خودداري کنند. 

به هيچ عنوان با ديگران روبوسي نکنند و دست ندهند.يکي از مشکلات جدي اين بيماري بحث درمان است که متاسفانه خود درماني، مصرف کورتون‌ها و درمان‌هاي غيرعلمي مي‌تواند وضعيت بيماران را وخيم کند.

 اگر علائم اين بيماري را داشتند بايد حتما با پزشک خود مشورت کنند تا درمان‌هاي لازم طبق دستور آنها باشد.

 مصرف کورتون‌ها مي‌تواند وضعيت اين بيماري را بدتر کند. از خانواده‌ها درخواست داريم فرزندانشان اگر علائم داشتند تحت مراقبتشان قراردهند و حدالامکان از حضور در مدرسه خودداري شوند.

 استراحت در منزل همراه با مصرف مايعات گرم، کاهش مصرف غذاهاي ديرهضم و چرب مورد توصيه همکاران طب مکمل و پزشکي ماست که بايد مورد توجه قرار گيرد. از آنجايي که افراد داراي بيماري زمينه‌اي و قلبي عروقي، کودکان و سالمندان در معرض خطر بيشترند، اين گروه‌ها بايد کانون توجهات باشند تا بيماري نشوند.آرمان ملی 


احمد مهری 

کارشناس سلامت عمومی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: