کد خبر: ۲۴۶۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - 2019November 30
رژيمي که مي‌تواند سيستم ايمني بدن را سرشار از موادي کند که سازنده سيستم دفاعي بدن و تقويت‌کننده است
شفاآنلاین>سلامت>افرادي که از يک تغذيه متناسب و متعادل بهره‌مندند، کمتر دچار بيماري‌هاي روحي، رواني و جسمي مي‌شوند. رژيم به معناي تحت نظم درآوردن برنامه غذايي روزمره است، اما پيش از آن بايد براي سوءتغذيه چاره‌اي بينديشيم.

تغذيه روزمره شامل پنج وعده و ميان وعده و از گروه‌هاي اصلي غذاها شامل نان و غلات و فراورده‌هاي غلات، سبزي‌ها و ميوه‌ها، شير و لبنيات کم‌چرب، گوشت و جايگزين‌هاي گوشت و گاهي تلفيق از حبوبات و غلات، دانه‌ها و مغزها يا تخم‌مرغ که مي‌تواند جايگزين گوشت‌ها شود، است و بايد بتوانيم 50 ريز مغذي را نيز به بدن برسانيم.

50 ريزمغذي کليدي شامل 13 ويتامين، 16 مواد معدني، 20 اسيد آمينه و آنتي‌اکسيدان، بيش از ده‌ها هزار ترکيبات شيميايي ثانويه دارد و در سبزي‌ها و ساير ترکيبات غذاهاي ما وجود دارد، با کم يا زيادشدن هر کدام از اين ريزمغذي‌ها ممکن است سوءتغذيه آغاز شود و چون گرسنگي‌هاي سلولي و پنهاني، فوري آثار خود را ظاهر نمي‌کند، در طول زمان تغييراتي در عملکرد سلول‌هايي که از ريزمغذي‌هاي کليدي تهي شده‌اند، ديده مي‌شود.

 اگر انرژي بيشتر از حد نياز دريافت کرده‌ايم، دچار اضافه وزن و چاقي مي‌شويم، اضافه وزن بيماري خزنده‌اي است که بايد پيشگيري کرد. بيماريي که خودش بيماري و فراخوان صدها و هزار بيماري ديگر است، اگر کمتر از حد نياز مواد غذايي دريافت کنيم، دچار لاغري‌هاي مفرط مي‌شويم.

 لاغري‌اي که مي‌تواند روي عملکرد ارگان‌هاي بدن تاثير بگذارد. پس ما براي سلامتي به يک رژيم متعادل‌کننده نياز داريم.

رژيم‌ها براي پيشگيري، يا درمان بيماري‌ها بدون استفاده از دارو و يا همزمان با درمان‌هاي دارويي بوده و رژيم به کوتاه کردن مدت درمان، با استفاده از تغذيه متعادل کمک مي‌کند. رژيمي که مي‌تواند سيستم ايمني بدن را سرشار از موادي کند که سازنده سيستم دفاعي بدن و تقويت‌کننده است.

بنابراين رژيم غذايي فقط به چاقي و لاغري منحصر نيست، بلکه اگر به پيشگيري نوع اول توجه کنيد، ارکان اصلي پيشگيري، تغذيه است و در هر زمينه‌اي پيشگيري آسان‌تر و هم پايدارتر و ماندگارتر است و هر رژيم غذايي ممکن است وزن را کم کند، اما هر کاهش وزني به مفهوم رهايي از انباشت چربي‌هاي بلاخيز و بيماري‌زا نيست.

رژيم خوب، رژيمي است که در طول يک هفته چند کيلو وزن را کم کند. از آنجا که حدود 60 درصد بدن افراد رشد يافته را آب تشکيل مي‌دهد، اين رژيم‌ها سبب مي‌شود آن آب‌ها از دست برود.نتيجه درمان چاقي حتي با بهترين رژيم‌ها و علمي‌ترين آنها ماندگار نخواهد بود، مگر در افرادي که در طول رژيم گرفتن منش زندگي و روش غذاخوردن آنها به‌طور بنيادي تغيير کند.آرمان ملی 

سیدضیاءالدین مظهری 

متخصص تغذیه و رژیم درمانی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: