کد خبر: ۲۴۶۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - 2019November 29
این اشخاص باید روزانه ۶ وعده غذایی حاوی کربوهیدرات مصرف کنند به عبارتی آنها باید علاوه بر اینکه در صبحانه، ناهار و شام از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مانند نان و برنج استفاده می‌کنند، در میان وعده‌های خود نان، بیسکویت و پاپ کورن را هم بگنجانند
شفاآنلاین>سلامت>یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: رژیم غذایی متعادل و متوازن در کنار داشتن فعالیت بدنی مناسب به کنترل بیماری ام اس بسیار کمک می‌کند.

به گزارش شفاآنلاین، نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی، درباره نقش ورزش در کنترل علائم بیماری ام اس اظهار کرد: مبتلایان به ام اس علاوه بر داشتن رژیم غذایی متعادل و متوازن باید ورزش را هم در برنامه روزانه خود بگنجانند، مبتلایان به ام اس برای بازسازی عضلات و جلوگیری از تحلیل رفتن آنها به پروتئین‌ها نیاز دارند.

او بیان کرد: افراد مبتلا به بیماری ام اس اغلب در طول روز احساس خستگی می‌کنند، بنابراین باید برای جلوگیری از بروز خستگی<Fatigue> مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات را مصرف کنند. این اشخاص باید روزانه ۶ وعده غذایی حاوی کربوهیدرات مصرف کنند به عبارتی آنها باید علاوه بر اینکه در صبحانه، ناهار و شام از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مانند نان و برنج استفاده می‌کنند، در میان وعده‌های خود نان، بیسکویت و پاپ کورن را هم بگنجانند.

جوزدانی افزود: اسید چرب امگا ۳ به کاهش التهابات و درد مفاصل مبتلایان به ام اس بسیار کمک می‌کند، بنابراین پیشنهاد می‌شود این افراد از ماهی‌های دریای آزاد که غنی از امگا ۳ هستند مانند سالمون، ساردین و تن استفاده کنند. نتایج حاصل از بررسی نشان می‌دهد که بیماران ام‌ اس که روزانه یک قاشق غذاخوری روغن ماهی که حاوی امگا ۳ است، می‌خورند، کیفیت زندگی آنها نسبت به مبتلایان به ام اس که امگا ۳ استفاده نمی‌کنند، بهبود پیدا می‌کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تأکید کرد: مبتلایان به ام اس همچنین باید میزان مصرف لبنیات پرچرب، ترکیبات کافئین‌دار و اسید‌های چرب اشباع را در رژیم غذایی خود به حداقل برسانند. این افراد باید به میزان ویتامین D بدن خود هم به طور ویژه توجه کنند برای این منظور اندازه گیری میزان ویتامین D در همه آزمایش‌های اشخاص دچار ام اس ضروری است. مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین D مانند لبنیات سرشار از این ویتامین به این افراد پیشنهاد می‌شود.

او تصریح کرد: ویتامین A هم در کنترل بیماری ام اس نقش موثری دارد برای این منظور مبتلایان به این عارضه می‌توانند از پیش ساز‌های ویتامین A مانند هویج و کدو حلوایی پخته شده در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنند.

رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به ام اس

جوزدانی گفت: مبتلایان به ام اس می‌توانند برای کنترل بیماری خود همچون افرادی که به سلامت قلب خود اهمیت می‌دهند، از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی کنند. برای این منظور آنها باید غلات کامل و نان‌های کامل فرآوری شده را جایگزین نان‌هایی مانند لواش، تافتون، بربری و سنگک کنند همچنین پیشنهاد می‌شود این اشخاص مواد غذایی مانند برنج قهوه‌ای، ماکارونی سبوس‌دار، زیتون و روغن آن، ماست را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند.

او یادآوری کرد: مصرف ادویه‌ها مانند زنجبیل علاوه بر اینکه میزان نمک مصرفی مبتلایان به ام اس را کاهش می‌دهد، به کاهش التهابات و درد‌های مفصلی این اشخاص هم کمک چشمگیری می‌کند.

 افراد دچار ام اس باید از گوشت‌های کم چرب مانند مرغ و بوقلمون و ماهی هفته‌ای   ۲ بار در رژیم غذایی خود استفاده کنند و مصرف گوشت‌های قرمز را که دارای اسید‌های چرب اشباع هستند، به ماهی یکبار برسانند. مغز‌ها و آجیل‌های خام، ماهی‌های دریای آزاد، زیتون و روغن آن به علت داشتن اسید‌های چرب به کاهش التهابات بیماران ام اس بسیار کمک می‌کنند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: