کد خبر: ۲۴۶۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۹ - ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - 2019November 28
برای پیشگیری از بروز بیماری تالاسمی لازم است، سیاست گذاران، علما، فعالان فرهنگی،اجتماعی و عاقدان محلی که ۵۰۰ نفر از آنها در محدوده خدمات دانشگاه علوم پزشکی شناسایی شده‌اند آزمایشات قبل از ازدواج را بصورت جدی مدنظر قرار دهند
شفاآنلاین>سلامت>مدیر عامل انجمن تالاسمی ایران گفت: وضعیت بیماران تالاسمی در سیستان و بلوچستان نگران کننده است و نیازمند خون، افزایش تخت، درمان و رسیدگی بیشتر هستند.

به گزارش شفاآنلاین، یونس عرب پنجشنبه شب در همایش پیشگیری از بیماری تالاسمی در چابهار اظهار داشت: نیاز است مراکز مشاوره قبل از ادواج توجه ویژه‌ای به آزمایشات پیشگیری از تولد بیماران تالاسمی انجام دهند.

وی با بیان اینکه سقط جنین مشکوک از نظر شرعی جایز است، تصریح کرد: علمای معزز اهل سنت اجازه سقط جنین‌های تشخیص داده شده مبتلا به تالاسمی را داده‌اند.

 مدیر عامل انجمن تالاسمی ایران گفت: اکثر بیماران تالاسمی نگران دوره درمان، تخت و کمبودخون  هستند که نیاز به رسیدگی مسئولان است.

۱۵۰۰بیمار تالاسمی در جنوب سیستان وبلوچستان وجود دارد

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نیز اظهار داشت: هزار و ۵۰۰ بیمار تالاسمی در شهرستان‌های زیرمجموعه این دانشگاه هستند که ایرانشهر با ۶۷۰ بیمار بالاترین تعداد بیماران تالاسمی، چابهار و کنارک ۵۰۰ بیمار و ۳۳۰ بیمار دیگر در نیکشهر و سرباز زندگی می‌کنند.

محمد مهران امینی فرد ادامه داد: اتفاق خیلی مهمی که شاهد شکل گیری آن هستیم کاهش بروز بیماری تالاسمی است که سال گذشته ۲۳ نفر بیمار تالاسمی جدید ثبت شده است.

وی تصریح کرد: برای پیشگیری از بروز بیماری تالاسمی لازم است، سیاست گذاران، علما، فعالان فرهنگی،اجتماعی و عاقدان محلی که ۵۰۰ نفر از آنها در محدوده خدمات دانشگاه علوم پزشکی شناسایی شده‌اند آزمایشات قبل از ازدواج را بصورت جدی مدنظر قرار دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: هر کودک مبتلا به تالاسمی ماژور برای خانواده‌ها در طول یک سال مبلغی در حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه درمانی دارد.

وی بیان کرد: نیاز فراوان به خون در حوزه جنوب سیستان و بلوچستان است بنابراین تشکیلات انتقال خون در این منطقه با توجه به نیاز موجود گسترش پیدا کند.

سالانه سه بار خون دهی هر فردی را از بیماری قلبی و عروقی نجات می‌دهد

 رییس انجمن خون و سرطان کودکان ایران نیز اظهار داشت: ازدواج فامیلی یک پیوند خوب است اما عارضه‌ی این پیوند عامل بروز بیماری‌های ژنتیکی است.

حسن ابوالقاسمی بیان کرد: انواع بیماری‌های متعدد ژنتیکی را در کشور داریم که بارسنگینی را بر دوش بهداشت و درمان می‌گذارد.

وی گفت: بیماری ژنتیکی فاکتور ۱۳ که در استان سیستان و بلوچستان شناسایی شده برابر با نصف فاکتورهای ۱۳ که در کل اروپا شناسایی شده‌اند، است.

در حاشیه همایش پیشگیری از بیماری تالاسمی، ویزیت رایگان توسط دکتر محمد فرانوش فوق تخصص خون کودکان انجام شد.

 همایش پیشگیری از بیماری تالاسمی با حضور دکتر حسن ابوالقاسمی رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران، دکتر محمد فرانوش فوق تخصص خون کودکان، علمای اهل تسنن و تشیع، حمید الدین یوسفی فرماندار کنارک، بهورزان مرکز بهداشت چابهار و خانواده بیماران تالاسمی در سالن همایش های بین المللی منطقه آزاد چابهار برگزار شد.ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: