کد خبر: ۲۴۶۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - 2019November 28
اضطراب و نگراني درباره اثرات زيانبار امواج تلفن همراه بر سلامت شنوايي بشر با رشد بيش از حد تعداد دارندگان تلفن هاي همراه بيشتر شده است که اين نگراني‌ها ناشي از امواج الکترومغناطيسي در مقياس مايکروويو هستند که اين تلفن‌ها متشعشع و ساطع مي‌کنند
شفاآنلاین>سلامت>امروزه با پيشرفت علم و فناوري استفاده از وسايل الکترونيکي نظير گوشي‌هاي متنوع و گرانقيمت تلفن‌همراه گسترش ويژه‌اي در دنياي پست مدرن امروز يافته است و بايد از خطرات و مضرات احتمالي آن با مراجعه به متخصص گوش، حلق و بيني بيشتر آشنا شد؛ آناتومي گوش انسان از سه قسمت گوش خارجي، گوش مياني و گوش داخلي تشکيل شده است که هريک از اجزاي کوچکتري تشکيل شده‌اند که در واقع سه قسمت لاله گوش، مجراي شنوايي و پرده صماخ گوش خارجي ناميده مي‌شوند.

لاله گوش صداهاي محيط پيرامون را به سمت مجرايي به طول تقريبي30ميلي متر به‌نام مجراي شنوايي هدايت مي‌کند که در انتهاي آن پرده صماخ قرار دارد.

در ناحيه استخوان گيجگاهي حفره‌اي به‌نام گوش مياني وجود دارد که به‌وسيله مجراي باريکي به‌نام شيپور استاش به حلق متصل و منتهي مي‌شود؛ گوش مياني در انتقال اصوات به گوش داخلي و تقويت صدا نقش دارد و در گوش مياني استخوان‌هاي کوچکي به نام‌هاي چکشي، سنداني و رکابي که به استخوانچه‌هاي گوش معروفند وجود دارد که ارتعاشات و اصوات را از پرده صماخ گوش خارجي به گوش داخلي منتقل مي‌کنند.

اما در نهايت گوش داخلي بخشي از استخوان گيجگاهي است که از لوله‌هاي پرپيچ و خمي تشکيل شده است که اين لوله‌ها شامل سه بخش حلزوني، دهليزي و مجاري نيم دايره مي‌باشند.

گيرنده‌هاي شنوايي در بخش حلزوني و گيرنده‌هاي تعادل در بخش دهليزي و نيم دايره‌اي قرار دارند.در گوش داخلي ارتعاشات اصوات به محرک‌هاي شنوايي تبديل شده که براي تحليل به مراکز عصبي قشر مخ مي‌روند؛ اثرات موبايل بر گوش انسان در دراز مدت به صورت احساس اصوات اضافي تاييد شده است،عموما توافق‌هايي بر اين مساله وجود دارد که انرژي فرکانس راديويي باعث انبساط بافت‌هاي مغز مي‌شود که ناشي از تغييرات حرارت کوچک اما سريع بافت‌هاست.

اين قضيه باعث ايجاد امواج فشاري مي‌شود که از طريق جمجمه به گوس دروني فرستاده مي‌شود؛ جايي که گيرنده‌هاي حساس صوتي در آنجا قرار دارند.به اين ترتيب اثر حرارتي موبايل بر گوش انسان در درازمدت و به‌صورت احساس اصوات وزوز و.. تاييد مي‌شود.

اضطراب و نگراني درباره اثرات زيانبار امواج تلفن همراه بر سلامت شنوايي بشر با رشد بيش از حد تعداد دارندگان تلفن هاي همراه بيشتر شده است که اين نگراني‌ها ناشي از امواج الکترومغناطيسي در مقياس مايکروويو هستند که اين تلفن‌ها متشعشع و ساطع مي‌کنند.

وقتي که فردي از گوشي همراه براي مکالمات زمان بر و مديريت نشده استفاده مي‌کند بيشتر اثرات گرمايشي در اطراف سطح سر و محور گوش‌هاي او به‌وجود مي‌آيد و آستانه شنوايي با فشار بر شيپور استاش و استخوانچه‌هاي گوش تحت‌تاثير قرار مي‌گيرد .آرمان ملی 


دکتر محمد تقی ساغری 

متخصص گوش،حلق و بینی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: