کد خبر: ۲۴۶۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - 2019November 23
الزام شناسه گذاری ردیابی و رهگیری و کنترل اصالت (الصاق برچسب اصالت) برای تمامی اقلام تجهیزات و ملزومات پزشکی، جهت اقلام وارداتی از تاریخ ۱۳۹۸/۰۹/۰۱ و اقلام تولیدی از ۱۳۹۸/۱۲/۱۵ است.
شفاآنلاین>سلامت>الزام شناسه‌گذاری ردیابی و رهگیری و کنترل اصالت (الصاق برچسب اصالت) برای تمامی اقلام تجهیزات و ملزومات پزشکی اعلام شد.

به گزارش شفاآنلاین، مهندس مودد همایی - سرپرست اداره نظارت و بازرسی تجهیزات و ملزومات پزشکی، گفت: با عنایت به بخشنامه جدید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و جلسات برگزار شده شرکت‌های تجهیزات پزشکی و ارائه آموزش های مربوط به طرح اصالت کالا و الصاق برچسب اصالت جهت کنترل اقلام از طریق سامانه تیتک ( TTAC ) سازمان غذا و دارو، الصاق برچسب کالا هم بر روی تجهیزات پزشکی و هم بر روی ملزومات مصرفی می‌بایست انجام شود.

وی افزود: الزام شناسه گذاری ردیابی و رهگیری و کنترل اصالت (الصاق برچسب اصالت) برای تمامی اقلام تجهیزات و ملزومات پزشکی، جهت اقلام وارداتی از تاریخ ۱۳۹۸/۰۹/۰۱ و اقلام تولیدی از ۱۳۹۸/۱۲/۱۵ است.

همایی بیان کرد: طرح شناسه گذارای با توجه به مفاد ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سال ۱۳۹۲ و همچنین مواد ۴ و ۶ شیوه نامه مبارزه با قاچاق تجهیزات و ملزومات پزشکی ابلاغی ریاست جمهوری و موضوع ماده ۲ دستورالعمل تبصره ۴ الحاقی ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین سیاست‌های اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی در ساماندهی شبکه توزیع انجام می‌شود.

سرپرست اداره نظارت و بازرسی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی گفت: فاز اول طرح الصاق برچسب اصالت اقلام تجهیزات و ملزومات پزشکی از ابتدای سال ۱۳۹۷ برای ۵ گروه تجهیزات و ملزومات پزشکی شامل تمامی مواد و تجهیزات دندانپزشکی، برخی از اقلام آزمایشگاهی، تجهیزات و ملزومات خانگی (از قبیل فشارسنج، سمعک، دستگاه تست قند خون) و فهریتی از اقلام ارتوپدی، اجرا شد.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، همایی افزود: در اجرای طرح رعایت موارد ذیل الزامی است:

۱- برچسب اصالت می‌بایست مطابق با الزامات و ویژگی‌های تعیین شده در دستورالعمل اجرائی نظام ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت فرآورده‌های سلامت به شماره ۶۵۸/۳۳۰۸۴ مورخ ۹۴/۰۷/۲۱ که طی بخشنامه شماره ۶۵۸/۱۰۵۲۹۶ مورخ ۹۴/۰۷/۲۲ از سوی سازمان غذا و دارو ابلاغ گردیده الصاق گردد.

۲- برچسب اصالت می‌بایست بر روی کوچکترین واحد بسته بندی الصاق گردد.

۳- در صورتیکه فرآورده دارای سطوح بسته‌بندی بزرگتر می باشد، الصاق برچسب دارای شناسه تجمیعی مطابق دستورالعمل اجرائی نظام ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت فرآورده های سلامت بر روی سطوح بعدی بسته بندی نیز الزامی می باشد.

۴- مسئولیت اصالت برچسب های الصاقی (انطباق برچسب الصاقی با وسیله پزشکی توزیع و عرضه شده) با شرکت تامین کننده کالا (وارد کننده و تولید کننده) می باشد.

۵- برچسب اصالت باید به گونه‌ای بر روی وسیله الصاق شود که مانع رویت اطلاعات مربوط به تولید وسیله نظیر سازنده، تاریخ تولید، شماره لات/ سریال، تاریخ انقضا نگردد.

۶- شرکت‌ها می‌بایست فایل اطلاعات برچسب کالا (فایل XML ) را مطابق دوره‌های آموزشی ارائه شده در سامانه تیتک ( TTAC ) سازمان غذا و دارو بارگذاری نمایند.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: