کد خبر: ۲۴۶۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۰۱ آذر ۱۳۹۸ - 2019November 22
نور آفتاب کمک خواهد کرد که بدن ویتامین D بسازد زیرا این ویتانین برای بدن بسیار ضرورت دارد، اما نور آفتاب و سرمای بیش از اندازه می توانند خطرناک باشند
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص پوست گفت: کسانی که تنها از کرم ضد آفتاب برای محافظت در برابر نور خورشید و سرما استفاده می‌کنند، بیشتر دچار سوختگی می‌شوند.

به گزارش شفا آنلاین، هدی عین اللهی درباره خصوصیات یک کرم ضد آفتاب خوب و روش مصرف آن در زمستان اظهار کرد: نور آفتاب کمک خواهد کرد که  بدن  ویتامین D  بسازد زیرا این ویتانین برای بدن بسیار ضرورت دارد، اما نور آفتاب و سرمای بیش از اندازه می توانند خطرناک باشند. اشعه‌های فرابنفش خورشید یا UV در ۳ طول موج فرستاده می‌شوند. UVA ،UVB و UVC. امواج UVC از لایه اتمسفر زمین عبور نمی‌کنند پس ما باید فقط مراقب امواج UVA و UVB باشیم. امواج UVA رابطه مستقیم با پیری پوست دارد و دلیل عمده پیری پوست است.

وی در ادامه افزود: UVA روی خاصیت کشسانی پوست تاثیر می‌گذارد و چروک‌ها را ایجاد می‌کند. البته به جز چروک علائم دیگر پیری پوست شامل ضخیم شدن آن است که حالت چرمی به پوست می‌دهد و همچنین لکه‌های قهوه‌ای را ایجاد خواهد کرد. امواج UVA از شیشه هم عبور می‌کند و خیلی بیشتر از امواج UVB به عمق پوست نفوذ می‌کند. محافظ UVA موجود در کرم ضدآفتاب این امواج را دفع می‌کند و از پیری پوست و سرطان جلوگیری می‌کند.

عین اللهی بیان کرد: امواج UVB موجود در اشعه‌های خورشید، دلیل آفتاب سوختگی و همینطور ایجاد نوعی سرطان پوست می‌شود. یک کرم ضدآفتاب با میزان SPF مناسب می‌تواند از پوست در برابر این اشعه محافظت کند و کمک خواهد کرد که بدون این که پوستتان آسیب ببیند از نور آفتاب استفاده بهینه کنید.

وی در ادامه افزود:  کسانی که تنها از کرم ضد آفتاب برای محافظت در برابر نور خورشید و سرما  استفاده می‌کنند، بیشتر دچار  سوختگی می‌شوند تا کسانی که در سایه و خانه  می‌‌مانند. این افراد معمولا از عینک و لباس آستین بلند استفاده می‌کنند. به همین دلیل در سفر و روزهای آفتابی و خنک سعی کنید از ایستادن زیر آفتاب و ماندن در سرمای شدید خودداری کنید. همچنین لباس مناسب بپوشید. سرما و نور خورشید می توانند به هر طریقی به پوست فرد آسیب وارد کنند.

این متخصص پوست و مو تاکید کرد: همیشه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن از خانه، پوستتان را به ضد آفتاب آغشته کنید. اگر می‌خواهید بدانید هر روز چقدر ضد آفتاب باید استفاده کرد، ملاک این است که  به اندازه یک قاشق چای‌خوری برای هر عضو یا قسمتی از بدن استفاده کنید؛ یعنی یک قاشق چای‌خوری از لوسیون ضد آفتاب برای صورت و گردن، یک قاشق چای‌خوری برای هر بازو و برای هر ران پا، هر ساعد دست، هر ساق پا و همچنین برای قسمت سینه و شکم و پشت و پشت گردن هم یک قاشق چایخوری از کرم ضدآفتاب کافی خواهد بود. اما برای اسپری ضد آفتاب، باید به اندازه‌ای استفاده کنید تا بتوانید به خوبی با دست آن را پخش کنید. از هر نوع اسپری ضد آفتابی که استفاده می‌کنید باید بعد از هر ۲ ساعت آن را تمدید کنید.

وی گفت: بسیاری از افراد به بهانه چرب بودن کرم‌های ضد آفتاب و ابتلا به آکنه در اثر استفاده از آنها، دور این محصولات را خط می‌کشند و سلامت پوست‌شان را به خطر می‌اندازند، این در حالی است که چنین افرادی می‌توانند بدون دغدغه از محصولات فاقد چربی استفاده کنند. بهتر است قبل از انتخاب ضدآفتاب با متخصص پوست درمورد نوع پوست خود مشورت کنید.

عین اللهی درباره تفاوت کرم های رنگی با ساده بیان کرد: برخی از افراد هم هستند که علاقه‌ای به استفاده از ضد آفتاب‌های بی‌رنگ ندارند و به‌همین دلیل هم به‌طور کلی دور مصرف تمام آنها را خط می‌کشند. از طرف دیگر، چنین افرادی معتقدند که کرم‌های ضد آفتاب رنگی، همان کرم‌ پودرهایی هستند که نمی‌توانند اثر محافظتی چندانی در برابر نور آفتاب داشته باشند.

بهتر است بدانید که قدرت اثر ضد آفتاب‌های رنگی و ساده، هیچ تفاوتی با هم ندارد و این رنگدانه‌ها، تنها برای جلب نظر مشتری و زیباتر جلوه داده شدن پوست به برخی از کرم‌های ضد آفتاب اضافه می‌شوند، قدرت اثر ضد آفتاب‌های رنگی و ساده، هیچ تفاوتی با هم ندارد به شرط اینکه ضدآفتاب استاندارد و مناسب پوست شما باشد.

وی متذکر شد: اگر دارای پوست حساسی هستید، ممکن است با استفاده از ضد آفتاب‌های رنگی یا معطر دچار التهاب و تشدید حساسیت پوستی‌تان شوید. از این رو، توصیه می‌شود که در صورت بروز علائم حساسیت مانند قرمزی، خارش یا التهاب در اثر استفاده از یک ضد آفتاب جدید، حتما مصرف آن را قطع کنید و پزشک خود را در جریان بگذارید. البته افراد باید از ضد آفتاب در آب و هوای سرد هم استفاده کنند، زیرا دچار سوختگی خواهند شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: