کد خبر: ۲۴۶۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۰۱ آذر ۱۳۹۸ - 2019November 22
در حال حاضر ۷۵۰ مرکز تحقیقاتی در حوزه بهداشت فعالیت دارند همچنین ۳۳ پژوهشکده در رشته پزشکی در کشور داریم
شفا آنلاین>سلامت>معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به فعالیت مراکز تحقیقاتی این حوزه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۷۵۰ مرکز تحقیقاتی در حوزه بهداشت فعالیت دارند همچنین ۳۳ پژوهشکده در رشته پزشکی در کشور داریم.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر رضا ملک‌زاده روز جمعه افزود: از این تعداد مراکز، حدود ۲۰۰ مرکز تحقیقاتی فعال‌تر هستند، از طرف دیگر تعدادی هم فعالیت کمی دارند و این روند باید تغییر کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مراکز تحقیقاتی مورد ارزیابی و کنترل قرار می‌گیرند؟ اظهار داشت: مراکز تحقیقاتی به طور منظم ارزیابی می‌شوند و طی سال های اخیر امتیاز فعالیت ۲۰ مرکز لغو شده است.

ملک زاده با اشاره به اینکه اگر مراکز تحقیقاتی سه سال امتیاز لازم را کسب نکنند، در مرحله اول اخطار دریافت و سپس مجوز فعالیت آن‌ها لغو می‌شود، گفت: مراکزی که فعالیت مناسب نداشته باشند لغو می شوند، اما امیدواریم مراکز تحقیقاتی فعالیت‌های مناسبی داشته باشند و در جهت رفع نیازهای کشور و ارائه خدمات مناسب به بیماران گام های ارزشمندی بردارند.

وی بر لزوم توسعه کیفی مراکز تحقیقاتی کشور تاکید کرد و گفت: ما در تلاش هستیم تا مراکز تحقیقاتی جدید مانند ژن درمانی یا دیجیتال سلامت که بیشتر مورد نیاز است، را ایجاد کنیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه پیشرفت‌هایی در دنیا صورت گرفته که چهره پزشکی جهان را در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده به طور کلی تغییر خواهد داد، گفت: حوزه ژن درمانی یکی از این حوزه‌های جدید است که در آینده نزدیک تحول عظیمی در حوزه پزشکی ایجاد می‌کند.

ملک زاده تاکید کرد که خیلی از بیماری‌هایی که تابحال امکان درمان آن‌ها را نداشتیم با این روش ژن درمانی قابل درمان می‌شوند. هرچند اقداماتی در این زمینه در کشور انجام گرفته اما باید با سرعت بیشتری در این حوزه فعالیت کنیم.

وی یکی دیگر از حوزه‌های جدید را حوزه دیجیتال سلامت اعلام کرد و گفت: در زمینه‌های جدید یا باید مراکز نو و جدید ایجاد کنیم یا برخی مراکز موجود را به هم متصل کنیم تا فعالیت‌های نوین در حوزه پزشکی به نتیجه مطلوب برسد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: