کد خبر: ۲۴۶۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 19
تکنیک اصلاح ژنتیکی نوزادان نخستین بار سال گذشته با هدف مقاوم کردن دو نوزاد در برابر ویروس اچ. آی. وی در کشور چین انجام شد. این اقدام با انتقادات گسترده روبه رو شد و دانشمندی که پشت این آزمایشات بود به اتهام نقض قانون ناچار به متوقف کردن تحقیقات خود شد
شفا آنلاین>سلامت>به گفته دانشمندان تنها دو سال با خلق نوزادانی با آرایش ژنتیکی دستچین شده فاصله داریم، تکنیکی که حوزه اصلاح ژنتیکی نطفه انسان را متحول خواهد کرد.

به گزارش شفا آنلاین، نتایج تحلیل‌ و بررسی‌های جدید کوین اسمیت از دانشگاه آبرتای اسکاتلند حاکی از آن است که خطر اصلاح ژن امروز به اندازه کافی مهار شده تا بتوان تکنیک مهندسی ژنتیک را در مورد جنین انسان به کار برد.

به گفته اسمیت، در آینده نزدیک با تلاشی که از لحاظ اخلاقی نیز قابل توجیه است می‌توان انقلابی را در خلق انسان‌هایی با ژنتیک دستکاری شده، آغاز کرد. این روش روزی به حفاظت از افراد در برابر بیماری‌های مرگبار و ارتقای کیفیت زندگی در سنین پیری کمک خواهد کرد.

روش مهندسی ژنتیک شامل اضافه، حذف یا تغییر دی. ان. ای یک ارگانیسم است. استفاده از این روش بر روی ژنوم‌های انسان همواره بحث برانگیز بوده است بخصوص با توجه به این که برخی از این تغییرات خاص از نسلی به نسل دیگر نیز منتقل می‌شوند.

به گفته اسمیت، با توجه به این که تکامل باعث شده تا ما ایمنی پایینی در برابر ابتلا به بیماری‌هایی چون بیماری‌های قلبی، سرطان و زوال عقل داشته باشیم که معمولا هم در سنین بالا ظاهر می‌شوند، رگه زایشی انسان به هیچ وجه کامل و بی نقص نیست.

روش‌های مهندسی ژنتیک از حفاظت از افراد در برابر این بیماری‌ها و دیگر اختلالات رایج، نوید می‌دهند. این مهم پیش‌تر تا حدودی در آزمایش‌های مهندسی ژنتیک بر روی حیوانات محقق شده است. اگر بتوان با اصلاح ژنی از بروز اختلالات رایج در انسان جلوگیری کرده یا آن را به تعویق انداخت، می‌توان طول عمر افراد در نبود بیماری‌ها را به طور قابل توجهی افزایش داد.    

این روش به طور خاص به والدینی که امکان انتقال بیماری‌های ارثی جدی را به فرزندانشان دارند، امید می‌دهد.

تکنیک اصلاح ژنتیکی نوزادان نخستین بار سال گذشته با هدف مقاوم کردن دو نوزاد در برابر ویروس اچ. آی. وی در کشور چین انجام شد. این اقدام با انتقادات گسترده روبه رو شد و دانشمندی که پشت این آزمایشات بود به اتهام نقض قانون ناچار به متوقف کردن تحقیقات خود شد. 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: