کد خبر: ۲۴۶۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 19
در حوزه خدمات سلامت بویژه طب سنتی به جز پزشکان، افراد دیگری هم هستند که دانش، تجربه و توانمندی دارند از این رو باید چارچوبی طراحی شود که به آنان نیز مجوز بدهند
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حوزه خدمات سلامت بویژه طب سنتی به جز پزشکان، افراد دیگری هم هستند که دانش، تجربه و توانمندی دارند از این رو باید چارچوبی طراحی شود که به آنان نیز مجوز بدهند.

به گزارش شفا آنلاین، محمدرضا شمس اردکانی روز سه شنبه در فرهنگستان علوم پزشکی افزود: نه تنها در ایران بلکه در همه دنیا دخالت در هر امری منوط به داشتن تخصص و مجوز لازم است، هر کس بدون مجوز و تخصص در هر کاری دخالت کند، باید پاسخگو باشد. البته در حوزه سلامت این مساله حساس تر است و هیچ کس حق ندارد بدون مجوزی که توسط مراجع ذی صلاح صادر می شود در امر درمان و سلامت دخالت کند.

وی گفت: به طور کلی در هر بخش سلامت تعاریفی وجود دارد که چه کسی می تواند دخالت داشته باشد اما در حوزه سلامت فقط پزشک نیست که حق دخالت دارد، در بسیاری جاها افراد دیگری هستند که حق دخالت دارند و معتقدم باید در آینده نزدیک یکی از دستاوردهای وزارت بهداشت و متولیان نظام سلامت این باشد که به افراد دیگری غیر از پزشکان که لازم است مجوز داشته باشند و می توانند در حوزه طب سنتی فعالیت کنند مجوز داده شود و باید برای چارچوب صدور مجوز کار اساسی صورت گیرد.

مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت افزود: به نظر می رسد صدور مجوز قانونی برای فعالیت غیر پزشکان توانمند در حوزه طب سنتی می تواند برخی چالش ها و بحث هایی که در این حوزه وجود دارد را ساماندهی کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نقش طب سنتی در جذب گردشگر سلامت گفت: یکی از مباحث مهم و اساسی در نظام سلامت، موضوع اقتصاد سلامت است که دنیا در این زمینه با چالش ها و مباحث مهمی رو به روست و در جاهایی که محاسبات اقتصادی درستی در حوزه سلامت انجام شده بهره های خوبی هم برای مردم و هم متولیان نظام سلامت و هم اقتصاد کشورها به دست آمده است.

مشاور وزیر بهداشت در امور طب سنتی گفت: امیدواریم در حوزه طب سنتی و طب مکمل برای جذب توریست و گردشگر خارجی بتوانیم کارهای جدیدی انجام دهیم که لازمه آن سهل کردن امور مربوط به توریسم سلامت در کشور است که همه آن در حوزه اختیارات وزارت بهداشت نیست و امیدواریم وزارتخانه ها و سازمان های دیگر که در این زمینه نقش دارند برای آسان شدن فعالیت در این زمینه همکاری کنند.

شمس اردکانی افزود: افراد زیادی در کشور می توانند در ارائه خدمات طب سنتی فعالیت تاثیرگذار و قانونی داشته باشند اما باید زمینه این فعالیت ها در کشور فراهم شود، زیرساخت ها، امکانات، تنوع جغرافیایی و متخصصان زیادی در این حوزه وجود دارند که می تواند در کنار دستاوردهای بزرگ خدمات طب کلاسیک در جذب گردشگران سلامت نقش داشته باشد.

وی گفت: طب سنتی در ایران ریشه طولانی دارد و در سالهای اخیر نیز در داخل کشور خدمات طب سنتی با تربیت متخصصان دانشگاهی، ادغام طب سنتی در شبکه بهداشتی-درمانی و تبادل دانش با کشورهای دیگر پیشرفت های چشمگیری داشته است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: