کد خبر: ۲۴۶۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 17
کبد، بدن را از مواد زاید پاکسازی و تصفیه می‌کند که گاهی ممکن است موادی را تولید کند که می‌تواند به کبد آسیب برساند و باعث سمیت آن شود
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص کبد و گوارش گفت: در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع، ممکن است کبد قابلیت بازسازی خود را از دست دهد و فرد به پیوند کبد نیاز پیدا کند.

به گزارش شفا آنلاین، سید محمدصادق غفوری عضو انجمن گوارش و کبد ایران درباره سموم کبد و اثرات آن بر بدن اظهار کرد: سمیت کبد می‌تواند ناشی از مصرف الکل، مواد شیمیایی، برخی داروها نظیر استامینوفن و بعضی مسکن‌ها یا مکمل‌های غذایی باشد.

کبد، بدن را از مواد زاید پاکسازی و تصفیه می‌کند که گاهی ممکن است موادی را تولید کند که می‌تواند به کبد آسیب برساند و باعث سمیت آن شود.

وی در ادامه درباره علائم آن بیان کرد: زردی پوست و قسمت سفیدی چشم یا همان یرقان، خارش بدن، احساس درد سمت بالا و راست شکم، خستگی مفرط، بی‌اشتهایی، حالت تهوع و استفراغ، تیرگی ادرار و وجود لکه‌های قهوه‌ای رنگ در پوست از سمی بودن کبد خیر می‌دهد.

غفوری درباره  پیشگیری سموم کبد گفت: افراد در ابتدا باید نکات بهداشتی را رعایت کنند. در هنگام رفتن به آرایشگاه وسایل شخصی خود را به همراه داشته باشند، هر کدام از اعضای خانواده از وسایل شخصی خود استفاده کند و از مصرف داروهایی که بدون تجویز پزشک معرفی می‌شوند، جدا خودداری کنند. همچنین افراد، از مصرف قارچ‌هایی که بسته‌بندی نشده‌اند خودداری کنند چون یکی از عوامل ایجاد هپاتیت همین قارچ‌های آلوده است که در نهایت منجر به نارسایی کبدی می‌شوند.

متخصص کبد متذکر شد: در صورت شک به مسمومیت کبد، پزشک معاینه کننده در صورت صلاحدید برای بیمار اقدامات تکمیلی نظیر انجام آزمایش‌های کبدی، سونوگرافی، سی‌تی اسکن و ام‌آرآی را درخواست می‌کند.

غفوری در ادامه افزود: چای زردچوبه یکی از مهمترین روش‌های سم‌زدایی از کبد است. این ماده، کیسه صفرا را تحریک می‌کند و سبب تولید صفرا می‌شود. کبد از مایع صفرا برای سم‌زدایی استفاده می‌کند، زیرا زردچوبه گیاهی از خانواده زنجبیل است و بیشترین کاربرد را دارد که سبب تحریک صفرا می‌شود. معمولاً برای تهیه چای زردچوبه از زردچوبه تازه، زنجبیل تازه، فلفل سیاه، دارچین، شیر نارگیل و عسل استفاده می‌شود که هر یک خواص فوق‌العاده‌ای دارند و می‌توانند سم‌زدایی کنند.

وی یادآور شد: در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع ممکن است کبد قابلیت بازسازی خود را از دست دهد و فرد نیاز به پیوند کبد پیدا کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار