کد خبر: ۲۴۶۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 15
نگاه ها و توسعه های مقطعی در این حوزه به نفع کشور نیست بلکه لازم است توسعه‌های این حوزه نگاهی کلی و آینده نگرانه داشته باشد و شرایط کشور در توسعه‌ این حوزه مدنظر قرار گیرد
شفا آنلاین>سلامت>معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم نگاه کلی به حوزه آموزش علوم پزشکی گفت: نگاه ها و توسعه های مقطعی در این حوزه به نفع کشور نیست بلکه لازم است توسعه‌های این حوزه نگاهی کلی و آینده نگرانه داشته باشد و شرایط کشور در توسعه‌ این حوزه مدنظر قرار گیرد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر باقر لاریجانی دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در نشست روسا و دبیران کلان مناطق آمایشی کشور که امروز جمعه برگزار شد، افزود: برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با این دیدگاه تدوین شده و لازم است دانشگاههای علوم پزشکی ترجمان این برنامه را با توجه به شرایط بومی خود تدوین کنند.

وی بااشاره به اهمیت تشکیل مناطق آمایشی گفت: مناطق آمایشی ظرفیت مشورتی بالایی برای برنامه ریزی و اجرای برنامه های حوزه آموزش دارد.

لاریجانی با بیان اینکه مسئولان حوزه آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی کشور افراد برجسته ای هستند که تجارب خوبی در این زمینه دارند و لازم است از این تجارب استفاده شود، افزود: هدف ما در وزارت بهداشت این است که مسیر ارتقای حوزه آموزش در دانشگاهها را تسهیل کنیم‌.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تبریک ولادت رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) گفت: آموزش رسالت مهمی است که مسئولان دانشگاههای علوم پزشکی مشغول آن هستند. هرچند چالش هایی هم ممکن است داشته باشید اما افراد مهمی مخاطب شما در این حوزه هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه در دهه های بعد از انقلاب کارهای زیادی برای توسعه آموزش علوم پزشکی صورت گرفته است، گفت: اگر کارهای این چنینی انجام نمی شد بسترهای توسعه این حوزه فراهم نبود. اما لازم است نگاهی کلی به حوزه آموزش علوم پزشکی داشته باشیم.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: برنامه ریزی برای توسعه آموزش علوم پزشکی باید در۳ سطح خرد مثل دانشکده ها و گروه های آموزشی، سطح میانه مثل دانشگاهها و مناطق آمایشی و سطح کلان، یعنی سطح ملی صورت گیرد. ما در هریک از این سطوح باید بدانیم در کجا قرار داریم و چه مسیری در پیش داریم.

وی با تاکید بر لزوم توسعه آموزش علوم پزشکی با توجه به شرایط کشور، گفت: رسالت و هنر ما این است که توسعه های این حوزه را با نگاهی کلی در کشور پیاده کنیم.

لاریجانی به برنامه اعتباربخشی(Accreditation) به عنوان برنامه ای برای ارتقای کیفیت در آموزش علوم پزشکی باتوجه به شرایط کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در این برنامه رقابت مدنظر نیست بلکه هدف این است که استانداردهای آموزش در دانشگاهها ارتقا یابد.

وی دیدگاه غالب در تدوین برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را توسعه این حوزه براساس نیازها و شرایط کشور ذکر کرد و گفت: در تدوین این برنامه نقاط تمرکز حوزه آموزش طی جلسات متعدد احصا و این برنامه در واقع یک راهنمای کلی برای توسعه آموزش است و ضروری است دانشگاهها باتوجه به شرایط بومی خود ترجمان این برنامه را تدوین نمایند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تحول را تغییر نگرش کلی یک مسئول دانشگاه به حوزه آموزش ذکر کرد و عنوان کرد: به عنوان مثال در مرجعیت علمی می خواهیم ببینیم نقش دانشگاه در فضای علمی کشور چیست و به کجا می خواهند بروند.

وی تعریف نقاط سرآمدی دانشگاه را از الزامات دستیابی به مرجعیت ذکر کرد و گفت: این دیدگاه باید در تمام سطوح دانشگاهها نهادینه شود.

لاریجانی رویکرد حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم را گفتمانی مهم در دانشگاههای علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: هدف این است که دانشگاهها در کنار کارهای آکادمیک مباحث مرتبط با توسعه محصولات دانش بنیان را نیز پیش ببرند.

وی با اشاره به اهمیت ماموریت گرایی گفت: برای تدوین هریک از اسناد بالادستی کشور زمان زیادی صرف شده و در این اسناد ماموریت هایی برای بخش های مختلف ذکر شده است. در حوزه آموزش این ماموریت های مرتبط را احصا و متناسب با نیازها و امکانات مناطق آمایشی واسپاری شده است.

  دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی بر لزوم توسعه هدفمند آموزش علوم پزشکی تاکید کرد و افزود: سند برآورد نیروی انسانی مورد نیاز سلامت بر این مبنا تدوین شده و ثمره این کار توزیع متناسب نیروی انسانی در مناطق مختلف کشور خواهد بود.

وی به اهمیت تنظیم این سند در سطح منطقه ای اشاره و عنوان کرد: هدف این است که ۵۰ تا ۷۰ درصد نیروی انسانی مورد نیاز تا ۵ سال آینده در منطقه تربیت شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه امروز تفاهم نامه هایی با مناطق امضا می شود، گفت: این تفاهم نامه موافقت اصولی اولیه به مناطق است و مناطق لازم است این محاسبات را در سطح دانشگاه های کلان منطقه نیز انجام دهند.

وی در پایان با بیان اهمیت مناطق آمایشی گفت: تعامل دانشگاههای منطقه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و لازم است از تمام زیرساخت ها از جمله زیرساخت های مجازی برای این تعامل بهره برداری شود و از این ظرفیت برای توسعه تمام دانشگاهها و دانشکده های منطقه استفاده کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: