کد خبر: ۲۴۶۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۹ - ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 15
بین معلمان و دانش آموزان باید رابطه عاطفی باشد که البته گاهی ضعف نظام مدرسه، مدیر و معلم باعث شده است این نوع روابط بین آن‌ها ایجاد نشود. برخی از معلمان قادر به برقراری رابطه عاطفی صحیح به دلیل زیاد بودن تعداد دانش‌آموزان در کلاس نیستند به همین دلیل این روابط را نادیده می‌گیرند
شفاآنلاین>اجتماعی>برقراری ارتباط موثر بین معلم ودانش آموز اگر بر مبنای اصول صحیح بر قرار شود، ماندگار خواهد بود.

به گزارش شفاآنلاین، رابطه معلم با شاگرد بسیار تأثیرگذار است.  این رابطه اگر بر مبنای اصول صحیح بر قرار شود، ماندگار، صمیمانه و اثر بخش خواهد بود. معلم خوب باید قدرت برقراری یک ارتباط عاطفی مناسب با توجه به شخصیت دانش‌آموز را داشته باشد. متاسفانه برخورد نامناسب یک معلم سبب تحقیر دانش‌آموز و درس‌گریزی او خواهد شد. اگر معلم تنها ارتقای درسی یا انضباطی یک دانش‌آموز مد نظرش باشد و به پایه تربیتی، ژنتیکی، ذاتی او توجهی نکند، هیچ‌گونه تاثیر پرورشی و شخصیتی بر دانش‌آموز نخواهد گذاشت.

بین معلمان و دانش آموزان باید رابطه عاطفی باشد که البته گاهی ضعف نظام مدرسه، مدیر و معلم باعث شده است این نوع روابط بین آن‌ها ایجاد نشود. برخی از معلمان قادر به برقراری رابطه عاطفی صحیح به دلیل زیاد بودن تعداد دانش‌آموزان در کلاس نیستند به همین دلیل این روابط را نادیده می‌گیرند.

از سوی دیگر رابطه معلم و والدین باید رابطه نزدیکی باشد. وظیفه اصلی معلم و مدرسه در واقع کمک کردن به رشد دانش آموزان است. هر مشکلی که بین دانش‌آموز و اولیای مدرسه پیش آید، در ابتدا مدیران و مربیان مقصرند، زیرا مسئولیت دانش آموزان به آن‌ها واگذار شده است.

گاهی برخورد یک معلم یا مدیر ناپخته اگر اشتباه باشد اثرات مخربی بر دانش آموز خواهد گذاشت. با توجه به این اتفاق‌ها هم والدین نباید به خاطر اتفاقی که در مدرسه می‌افتد، فرزندشان را تحقیر کنند. با ایجاد استرس در دانش آموز، او را از درس و مدرسه گریزان می‌کنند. البته والدین نسبت به معلمان بیشترین تاثیر را بر شخصیت دانش‌آموزان خواهند گذاشت. رنجاندن دانش آموزان  زمینه را برای دیگر خطا‌ها او فراهم می‌کند. نباید فراموش کرد که صداقت باید همیشه در رابطه بین معلم و والدین وجود داشته باشد.

برقرار کردن روابط عاطفی با دانش آموزان و رفتار محبت آمیز به موقع، از دیگر اصول تعلیم و تربیت صحیح است. این نحو رفتار، به دانش آموزان می آموزد که بر احساسات خود غلبه کنند و به شیوه صحیح، ابراز عواطف کنند.

 معلم از طریق درس دادن، رابطه ای علمی با شاگردان برقرار می‌کند. اگر این روش تدریس با روحیه ای شاد و سرحال باشد، در دانش آموزان ایجاد انگیزه می‌کند و آنها نیز با شور و نشاط در کلاس حاضر می شوند و از درس خواندن، لذت می برند و همین عامل، آنها را به سوی خلاقیت و نوآوری و ظهور استعدادها و بیان اندیشه ها  سوق خواهد داد.

 از دیگر وظایف معلم، برقراری روابط اجتماعی صحیح و سالم بوده و  آموزش آن به دانش آموزان است. دانش آموز باید از طریق مدرسه  به وسیله معلم، اجتماعی شدن را بیاموزد و با کسب مهارت‌های اجتماعی مورد نیاز جامعه، هم موجب موفقیت و پیشرفت خودش و هم باعث اعتلای جامعه اش شود.

ناگفته نماند که در این عرصه چنانچه معلمان، دارای تعهد و تخصص باشند در تمامی سطوح علمی، عاطفی، تربیتی و اجتماعی، روابط موفق تری را می‌توانند برقرار کنند که نتایج درخشنده تری را در پی خواهد داشت.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: