کد خبر: ۲۴۶۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 15
فرهنگ‌سازی در پیوند اعضا کمی بیش از یک دهه با کارهای سیستماتیک آغاز شده، ولی امروز باعث افتخار ماست که با بالاترین استانداردهای دنیا در حوزه پیوند عضو فعالیت می‌کنیم
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: متاسفانه با وجود جمعیت ۸۰ میلیونی فداکار و متدین و زیرساخت‌ها در شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی فقط ۶۳ هزار نمونه ذخیره داریم.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر مهدی شادنوش در همایش روز جهانی خون بند ناف که امروز در پژوهشگاه رویان برگزار شد، درباره پیوند اعضا(Organ transplants) گفت: فرهنگ‌سازی در پیوند اعضا کمی بیش از یک دهه با کارهای سیستماتیک آغاز شده، ولی امروز باعث افتخار ماست که با بالاترین استانداردهای دنیا در حوزه پیوند عضو فعالیت می‌کنیم.

اکنون که با شما صحبت می‌کنم، انتقال هوایی پیوند قلب را در جریان داریم و قلبی زیر سه ساعت از سینه‌ای از استان دیگری خارج می‌شود و در استانی دیگر با فعالیت تیمی بیش از ۱۵۰ نفر به صورت منظم و دقیق در مرکز پیوند قلب تهران در سینه دیگری به تپش خود ادامه می‌دهد.

شادنوش ادامه داد: با توجه به تاثیرگذاری سلول درمانی به علت برخی عقب‌ماندگی‌ها در زمینه‌های مختلف که اغلب آن‌ها هم به مسئولانی چون من باز می‌گردد ، باید فرهنگ‌سازی انجام شود که شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی(Stem Cells) ما قوی‌تر از آن چه که هست باشد.

باعث تاسف است که بگویم با وجود زیرساخت‌های مهمی که در استان‌های مختلف کشور وجود دارد و با وجود جمعیت ۸۰ میلیونی فداکار و متدین ما فقط ۶۳ هزار نمونه سلولی در شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی وجود دارد در حالی که هزاران نفر در انتظار اهدای سلول به سر می‌برند.

وی افزود: امیدواریم با کاری منسجم و دقیق مجموعه هایی مثل پژوهشگاه رویان که از پیشتازان این عرصه هستند بیش از پیش فعال شوند و در مجموعه های سیاستگذار مثل وزارت بهداشت همه تلاش خود را می‌کنیم که فعالیت مجموعه های علمی را بیش از پیش فراهم کنیم.

شادنوش اظهار کرد: از معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری تشکر می کنیم که با حمایت آن‌ها به زودی مجموعه ده هزار به شبکه اهداکنندگان سلول های بنیادی اضافه خواهد شد. امیدواریم به زودی این مجموعه را به ۱۵۰ هزار نمونه برسانیم.

به گفته‌ رییس مرکز پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت در کشور ما بیش از ۲۴ نوع بیماری صعب‌العلاج و دیردرمان از طریق سلول‌های بنیادی امکان درمان دارند. با توجه به این که خانواده‌ها کوچکتر شدند و محدودیت اهدا از خویشاوند به وجود آمده باید تمرکز ما بر روی اهدا از غیرخویشاوند باشد که سیاست‌گذاری‌ها در این راستا با دقت و توجه در حال انجام است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: