کد خبر: ۲۴۶۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 14
گل راعی یک گیاه دارویی است که به نام‌های هوفاریقون، چای کوهی، هزار چشم، داذی رومی، قوریون، علف چای و گل شهناز استفاده می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی درباره دمنوشی برای رهایی از درد سیاتیک صحبت کرد.

به گزارش شفا آنلاین، محسن پویان، اظهار کرد: گل راعی یک گیاه دارویی است که به نام‌های هوفاریقون، چای کوهی، هزار چشم، داذی رومی، قوریون، علف چای و گل شهناز استفاده می‌شود.

وی افزود: طبیعت گیاه بسیار گرم و خشک بوده و استفاده موضعی از عصاره گیاه برای التیام زخم اثرات بسیار مفیدی دارد، قابض و ضدعفونی کننده مجاری ادرار است.

این پژوهشگر با بیان اینکه این گیاه نیرودهنده و هضم‌کننده غذا و صفرابر بوده و برای التیام درد‌های میگرنی مفید است، تصریح کرد: برای درمان جراحات سوختگی اثرات مفیدی دارد، خاصیت ضدانگل داشته و برای دفع اخلاط مفید بوده و ترشح ادرار را زیاد می‌کند.

پویان با بیان اینکه این گیاه برای در بیماری‌های صرع(Epilepsy) و هیستری مفید بوده و تسکین‌دهنده اعصاب است، بیان کرد: دم کرده دو گرم از آن در یک لیوان آب جوش برای رفع بی اختیاری ادرار مفید است.

وی اظهار کرد: روغن‌گل راعی برای رفع تشنج اثرات مفیدی دارد و در التیام زخم اثربخش است، روغن آن برای آفتاب زدگی و زیبایی پوست مورد استفاده دارد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این گیاه برای قولنج‌های کبدی و کلیوی مفید است، افزود: این گیاه برای رفع کم‌خونی دختران جوان مفید است و مصرف آن برای تحریک و تقویت سیستم دفاعی بدن نافع است.

پویان ادامه داد: این گیاه ضدویروس بوده و فعالیت قابل ملاحظه‌ای بر ضد ویروس ایدز دارد، گل راعی به عنوان داروی ضد افسردگی(Anti-depressant) در جهان مطرح است چرا که در فعالیت منوآمین اکسیدار دخالت کرده و آن را به مهارکننده مفید تبدیل می‌کند، به این منظور باید دو تا سه ماه از آن استفاده کرد.

وی افزود: در بیماری‌های کزاز و مننژیت اثرات مفیدی داشته و درد پشت و گردن و خشکی گردن را درمان می‌کند، باعث ساخته شدن کراتین شده و به این سبب موجب بازیابی ساختار آسیب‌دیده اپیدرم و بهبود ترک پا می‌شود.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: این گیاه باعث کاهش سلول‌های پیر و مرده شده و خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری داشته و ضد باکتری‌هایی است که در ترک پا عفونت ایجاد می‌کنند.

پویان با بیان اینکه برای درمان زخم از پودر گل و برگ‌های خشک گیاه و یا مرهم گل‌های تازه استفاده می‌شود، تصریح کرد: برای تهیه دم کرده آن یک تا دو قاشق مرباخوری گل راعی را در یک لیوان آب جوش به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم کرده و سه نوبت در روز از این دم کرده استفاده می‌شود.

وی افزود: برای کودکان زیر دو سال مصرف آن مجاز نیست و برای افراد بالای ۶۵ سال مقدار مصرف باید کاهش داده شود.

این پژوهشگر اظهار کرد: اگردر زمان مصرف سردرد، سفتی گردن، آشفتگی و یا عوارض دیگری عارض شود باید مصرف آن را قطع کرد.

پویان یادآور شد: افرادی که دچار فشار خون بوده یا از دارو‌های ضد افسردگی استفاده می‌کنند، نباید از این گیاه استفاده کنند، مصرف آن برای زنان باردار و شیرده مجاز نیست و افرادی که پوست حساس دارند نباید از آن استفاده کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: