کد خبر: ۲۴۶۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 14
در ایران یکی از شایع‌ترین دلایل مرگ و میر سکته مغزی است، روزانه ۴۰۰ نفر به دلیل شرایط‌های روحی دچارسکته مغزی می‌شوند
شفا آنلاین>سلامت>متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب گفت: روزانه ۴۰۰ نفر به دلیل شرایط‌های روحی دچارسکته مغزی می‌شوند.

به گزارش شفا آنلاین، محمدرضا عزیزی، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب اظهار کرد: در ایران یکی از شایع‌ترین دلایل مرگ و میر سکته مغزی است، روزانه ۴۰۰ نفر به دلیل شرایط‌های روحی دچارسکته مغزی می‌شوند.
 
او افزود: طبق آمار حدود ۳۰ درصد از مبتلایان سکته‌های مغزی در ایران زیر ۵۰ سال هستند؛ این عدد در مقایسه با  سایر کشور‌ها ۱۰ سال کمتر از میانگین جهانی است، در واقع کاهش چشمگیر سن سکته مغزی(stroke) در کشور به شدت در صدر جدول هشدار قرار دارد.

علائم سکته مغزی چیست؟
این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در خصوص سکته‌های مغزی گذرا بیان کرد: در سکته مغزی گذرا، توقف خون‌رسانی مغزی به صورت گذرا انجام می‌شود و فرد علائم سکته مغزی را در کمتر از ۲۴ ساعت تجربه می‌کند. علائمی از قبیل گزگز، مورمورشدن و یا کرختی صورت و دست و پا و یا حالت ضعف و فلجی برای افراد به دنبال دارد.

متاسفانه افراد بیمار کم کم دچار اختلال‌های گفتاری و بینایی و تاری دید می‌شوند، اما  این علایم گذرا بوده و معمولا تا چند ساعت ادامه دارد. ‏

عزیزی در ادامه گفت: افراد مسنی که احساس تاری دید و ضعف جسمانی دارند، بیشتر در معرض سکته مغزی هستند و هر چه سریعتر باید به پزشک مراجعه و مورد بررسی قرار گیرند.

متاسفانه بیماران قلبی عروقی نیز مستعد این بیماری هستند که باید تحت درمان قرار گرفته تا در صورت مشاهده مشکل لخته خون؛ از دارو‌های تجویز شده استفاده کنند، زیرا پیشگیری از این بیماری می‌تواند احتمال سکته مغزی را در افراد کاهش دهد.

زمان طلایی در بهبود سکته‌های مغزی
عزیزی در مورد زمان طلایی رساندن بیمار به بیمارستان تاکید کرد: درمان سکته حاد مغزی در ۴ ساعت اولیه روند بهبودی را افزایش می‌دهد؛ همچنین ۳۰ درصد این بیماران بدون ایجاد عوارض و ناتوانی، بهبودی کامل پیدا می‌کنند، اما نباید از زمان طلایی رساندن بیمار به بیمارستان یا مراکز درمانی غافل شد زیرا عدم هماهنگی سیستم درمان، اورژانس و ناآگاهی مردم باعث دیر رسیدن بیمار به بیمارستان شده و همین امر می‌تواند باعث بروز سکته مغزی در افراد شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: