کد خبر: ۲۴۵۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 13
سلامت قلب و مراقبت از قلب و کارکرد آن، یکی از مهم‌ترین مسائل در حفظ سلامت کلی بدن است. به دلیل انتخاب غذا‌های ناسالم و شیوه نادرست زندگی، ممکن است سلامت این عضو حیاتی مورد تهدید قرار گیرد
شفا آنلاین>سلامت>اگر به سلامت قلبتان اهمیت می‌دهید، این مواد غذایی را به رژیم غذایی روزمره خود بیفزایید.

به گزارش شفا آنلاین، سلامت قلب و مراقبت از قلب و کارکرد آن، یکی از مهم‌ترین مسائل در حفظ سلامت کلی بدن است. به دلیل انتخاب غذا‌های ناسالم و شیوه نادرست زندگی، ممکن است سلامت این عضو حیاتی مورد تهدید قرار گیرد و رگ‌ها و شریان‌های آن مسدود شده و بیماری‌های جدی قلبی و فشارخون(blood pressure) بالا را در پی داشته باشد. محققان برای عملکرد درست این عضو حیاتی، علاوه بر ورزش و انجام فعالیت های مناسب، برخی مواد غذایی را معرفی می کنند که می تواند سلامت کل بدن  را تضمین کند.

بادام‌ها

بادام منبع بزرگی از چربی‌های اشباع نشده مفید برای قلب است، کریستیان موری متخصص تغذیه بالینی می گوید: این ماده غذایی همچنین از نظر فیبر غنی است و به کاهش فشار خون و کلسترول کمک می‌کند. با توجه به آنچه در یک مقاله مروری در Nutrients منتشر شده است، بادام سرشار از منیزیم است و منیزیم به محافظت از قلب کمک می‌کند.

مارچوبه

 مارچوبه دارای مقادیر زیادی ویتامین K است که می تواند در تنظیم کلسیم بدن برای تقویت سلامت استخوان و قلب و عروق نقش داشته باشد.

لوبیا

حبوبات همه حاوی پروتئین بیشتری نسبت به سایر غذا‌های گیاهی هستند.  این ماده غذایی، آهن و کلسیم که عناصر کلیدی برای قلب سالم و پرتحرک هستند را تأمین می‌کنند. بعلاوه، آن‌ها "قلم مو شستشوی طبیعت" به حساب می‌آیند، زیرا ۱۵ گرم فیبر موجود در حبوبات هنگامی که  به روده می‌رسد کلسترول(Cholesterol) موجود در سایر موادغذایی را از بین می‌برد. همچنین حبوبات در  پیشگیری از سکته قلبی موثر هستند بنابراین مصرف آنها را فراموش نکنید.

بلوبری

تقریباً همه میوه ها برای سلامتی شما مفید هستند اما میوه هایی مانند زغال اخته، توت ها و بلوبری آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C زیادی را در اختیار شما قرار می دهند. کالری و قند این میوه ها کم است.  همچنین منبع خوبی از فیبر هستند که می‌تواند در تسکین گرفتگی عضلات و یبوست  در هنگام استرس به شما کمک کند.

کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از ویتامین‌های K و C  و یک نیروگاه آنتی اکسیدانی است. آنتی اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد که به بدن آسیب می‌رسانند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی(Heart disease)  را افزایش می‌دهند، را از بین می برند. کلم بروکلی را بشویید و خرد کنید، آن را در یک لیوان یا کاسه مناسب قرار دهید و آن را با یک حوله کاغذی مرطوب و نه بسته بندی پلاستیکی بپوشانید و در مایکروویو بخارپز کنید، سپس  مقداری آب لیمو و روغن زیتون به آن اضافه کنیدو به عنوان یک غذای عالی برای سلامت قلب از آن استفاده کنید. همه افراد دیابتی نوع ۲ باید کلم بروکلی بیشتری مصرف کنند.

شکلات

 شکلات تیره (حداقل حاوی ۷۵ درصد کاکائو) می‌تواند به سلامت قلب کمک کند. به گفته انجمن قلب آمریکا (AHA)، شکلات تیره سرشار از فلاونوئید‌های سالم، به ویژه فلاونول‌هاست که می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند. علاوه بر این، شکلات یا کاکائو می تواند خطر مقاومت به انسولین و فشار خون بالا در بزرگسالان را کاهش دهد.

سبزیجات

اسفناج و برگ شلغم، آهن و به همراه مقدار زیادی ویتامین C دارند که برای داشتن استخوان‌های قوی، دندان و موی سالم ضروری هستند. آنها همچنین سرشار از ویتامین A و منیزیم هستند که هر دو در حفظ سلامت قلب اهمیت دارند. این مواد غذایی همچنین از نظر ویتامین K و فولات یا اسید فولیک غنی هستند که برای کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی(stroke) توصیه می شوند.

ماهی سالمون

مانند بسیاری از ماهی‌ها، ماهی سالمون سرشار از ویتامین‌های گروه B، به ویژه  B۶ و B۱۲ است. ویتامین  B۱۲ از نظر تولید سروتونین یکی از مهمترین ویتامین‌ها است به گونه ای که کمبود  این ویتامین حتی می‌تواند منجر به افسردگی شود. اسید‌های چرب امگا ۳ که برای سلامت قلب ضروری هستند نیز در ماهی سالمون به وفور وجود دارد.

 انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند برای داشتن قلبی سالم حداقل دو بار در هفته ماهی (به ویژه ماهی‌های چرب مانند سالمون) مصرف کنید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: