کد خبر: ۲۴۵۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 13
«بیماران ای‌بی» به دلیل مشکلات پوستی گسترده‌ و وسیع، همواره در معرض عفونت‌های مختلفی قرار داشته و نیازمند پانسمان‌های مخصوصی هستند
شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  از وزارت بهداشت خواست تا گزارشی در خصوص فوت ۱۵ «کودک ای بی» به کمیسوین بهداشت ودرمان مجلس ارائه کند.

به گزارش شفا آنلاین، بهروز بنیادی در رابطه با فوت ۱۵ کودک ای‌ بی به دلیل عفونت ناشی از نبود پانسمان میپلکسی که به خاطر تحریم‌ها به ایران ارسال نمی‌شود، گفت:  «بیماران ای‌بی» به دلیل مشکلات پوستی گسترده‌ و وسیع، همواره در معرض عفونت‌های مختلفی قرار داشته و نیازمند پانسمان‌های مخصوصی هستند.

نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مجلس شورای اسلامی، افزود: ابتدا باید بررسی شود که فوت کودکان به دلیل عفونت(Infection) ناشی از نبود پانسمان میپلکس بوده و یا مسائل و مشکلات دیگری، غیر از بیماری زمینه عامل فوت بوده است.

سید حمیدرضا هاشمی گلپایگانی مدیر عامل خانه ای بی در جلسه‌ای عنوان کرده بود که کیفیت پانسمان‌های تولید داخل، مناسب نبوده و در برخی از مواد سبب افزایش عوارض هم شده است

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان باید در حوزه تولید پانسمان مخصوص «بیماری ای بی» ورود کرده و سرمایه‌گذاری کنند. از طرفی سید حمیدرضا هاشمی گلپایگانی مدیر عامل خانه ای بی در جلسه‌ای عنوان کرده بود که کیفیت پانسمان‌های تولید داخل، مناسب نبوده و در برخی از مواد سبب افزایش عوارض هم شده است. این موضوع بسیار مهمی است که نباید در برخی ازبیماری‌ها آزمون و خطا داشته باشیم. بنابراین شرکت‌های دانش بنیان باید با افزایش تحقیقات، ماده‌ای را تولید کنند که از کیفیت مناسبی برخوردار باشد.

بنیادی با اشاره به اینکه آمار مبتلایان به ای‌بی به قدری پایین است که تولید پانسمان آن، برای کشور‌ها یا سرمایه‌گذاران صرفه اقتصادی ندارد، تصریح کرد: بهتر است پانسمان‌های مخصوص «بیماران ای بی» را از کشورهای دیگر وارد کنیم بنابر این بانک مرکزی باید در این زمینه گشایش اعتباری را لحاظ کند، چرا که ممکن است برخی از شرکت ها توانایی واردات آن را داشته باشند و اما بانک مرکزی در بخش  تخصیص ارز سخت‌گیرانه برخورد می‌کند.

وزارت بهداشت در خصوص فوت ۱۵ کودک ای‌بی گزارش دهد  

این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهار کرد: در جلسات مختلف، بارها به وزیر بهداشت و درمان گفتیم که وسایل و تجهیزات ممکن است در داخل به اندازه کافی وجود نداشته باشد و انتخاب نامناسب یک کالای سلامت محور، زندگی افراد را تحت تاثیر قرار بدهد. بنابراین باید اجازه واردات برخی از محصولات را داشته باشیم. در همین راستا صحبت‌هایی با رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس داشتیم که مقرر شد، مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های خاص وزارت بهداشت در رابطه با این موضوع گزارشی به کمیسیون ارائه کنند تا تدابیری برای این افراد در نظر گرفته شود.

بانک مرکزی تخصیص ارز برای کودکان ای بی را در اولویت قرار دهد

نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مجلس در رابطه با میزان تاثیر تحریم‌ها بر کمبود پانسمان مخصوص بیماران ای بی، افزود: عمده مشکلات در خصوص مبادلات بین بانکی است، چرا که شرکت‌های واردکننده این توانایی را دارند که کالا‌ها مورد نیاز را وارد کنند. بنابراین بانک مرکزی تخصیص ارز برای کودکان ای بی را در اولویت خاصی قرار بدهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با در رابطه با صحبت‌های مدیرعامل خانه "ای بی" مبنی بر اینکه برای تهیه پانسمان‌ها مشکل نقل و انتقال ارز نیست، بلکه شرکت سوئدی تولید کننده پانسمان، مشخصاً از ارسال میپلکس به ایران خودداری می‌کند، خاطرنشان کرد: بی‌تردید اگر در این زمینه گزارشی به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارسال شود به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد. اما به نظر بنده محدودیت و ممنوعیت توزیع و ارسال کالای سلامت محور از مبداً کشور‌های اروپایی کمتر اتفاق می‌افتد و عمده مشکلات این حوزه موانع تامین ارز و تبادلت بین بانکی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: