کد خبر: ۲۴۵۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 13
سالانه ۵۰۰ هزار مورد ابتلای جدید انسانی به بیماری بروسلوز یا تب مالت در جهان گزارش می‌شود ولی میزان ابتلای واقعی در جهان بین ۵ میلیون تا ۱۲.۵ میلیون نفر در سال است
شفا آنلاین>سلامت>رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه آمار متفاوتی در رابطه با شیوع بروسلوز در جهان وجود دارد، گفت: سالانه ۵۰۰ هزار مورد ابتلای جدید انسانی به بیماری  بروسلوز یا تب مالت در جهان گزارش می‌شود ولی میزان ابتلای واقعی در جهان بین ۵ میلیون تا ۱۲.۵ میلیون نفر در سال است.

به گزارش شفا آنلاین، علی نوبخت حقیقی در چهارمین کنگره بین‌المللی و هشتمین همایش کشوری بروسلوز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به همه گیرشناسی و اپیدمولوژی بروسلوز(Brucellosis) در ایران، گفت: در سال ۶۸، ۹۰ هزار ابتلا به بروسلوز در کشور گزارش شد یعنی ۱۷۰ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر که این آمار در سال ۹۷ به ۱۶ هزار نفر یعنی ۲۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر کاهش یافته است که البته بازهم نیازمند تلاش بیشتر برای کاهش و پیشگیری از بروز آن هستیم.

وی با اشاره به دشواری کنترل بیماری تب مالت به خاطر اشتراک آن بین دام و انسان، تصریح کرد: کنترل و ریشه کنی بیماری تب مالت نیازمند همکاریهای گسترده بین بخشی بین وزارت بهداشت با جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی است.

وی با اشاره به اهمیت بروسلوز از لحاظ سلامت عمومی در انسان، گفت: ایجاد عوارض جسمی و روحی متعدد و معلولیت در انسان، هزینه‌های سنگین خدمات تشخیص، درمانی و بازتوانی، زیان‌های اقتصادی ناشی از کارافتادگی و غیبت از کار در بیماران برخی از موارد مورد توجه در مهار این بیماری است.

نوبخت در ادامه با اشاره به مساله پزشک خانواده(family doctor) و طرح ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت به عنوان مهمترین مسایل در تشخیص به موقع بیماری‌ها، گفت: در این رابطه ۲ سال به وزارت بهداشت مهلت داده شده بود که پایان آن سال ۹۷ بود ولی برخی تغییرات مانع تحقق آن در موعد مقرر شد.

وی با اشاره به جلوگیری از مصرف بی رویه دارو و مصارف آزمایشگاهی و همچنین مراجعات گسترده سرپایی با اجرای طرح ارجاع، گفت: از تیرماه امسال نهادینه شدن طرح پرونده الکترونیک سلامت کلید خورد.

وی موضوع با اهمیت بعدی را ضرورت بیمه اجباری افراد در جامعه بیان کرد و گفت: بر اساس آخرین آمار هنوز ۱۱ میلیون نفر در کشور دفترچه بیمه ندارند که برای کاهش هزینه‌ها و افزایش سطح سلامت جامعه باید در زمینه بیمه افراد آگاه سازی شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: