کد خبر: ۲۴۵۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 13
با افزایش سن، میزان توده عضلانی بدن کاهش می یابد که این امر به دلیل کاهش فعالیت بدنی و شرایط دوران سالمندی رخ می دهد
شفا آنلاین>سلامت>سالمندان سرمایه های ارزشمند زندگی هستند. سرمایه هایی که وجود و حضورشون دلگرمی بزرگی برای ماست، در کنار تامین نیازهای عاطفی این قشر که بسیار حائز اهمیت بوده، توجه به نیازهای تغذیه ای هم برای افزایش طول عمر و هم برای افزایش سلامتی سالمندان بسیار موثر است.

با افزایش سن، میزان توده عضلانی بدن کاهش می یابد که این امر به دلیل کاهش فعالیت بدنی و شرایط دوران سالمندی رخ می دهد. و این امر باعث کاهش میزان متابولیسم بدن خواهد شد. بنابراین جهت جبران این افت متابولیسم یا باید میزان دریافت غذایی کاهش یابد یا میزان فعالیت بدنی افزایش یابد یا هر دو تا شاهد افزایش وزن(Weight Gain) در این دوران نباشیم.

‌پس از ۶۵ سالگی حداقل نیاز پروتئینی یک گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن است و البته این مقدار در سالمندان دیابتی و دارای بیمار کلیوی متفاوت است که باید زیر نظر متخصص تغذیه بررسی و محاسبه شود.

‌میزان کربوهیدرات ۴۵ تا ۶۵ درصد انرژی روزانه با تاکید بر کربوهیدرات های پیچیده جهت جلوگیری  از یبوست،   ۲۵ تا ۳۰ درصد کالری از چربی ها با اسیدهای چرب اشباع کمتر از ۱۰ درصد کالری و به حداقل رساندن اسیدهای چرب ترانس توصیه شده است و  محدودیت شدید چربی در این دوران قابل توصیه نیست.

توده عضلانی بدن با افزایش سن کاهش می یابد که این امر روی درصد آب بدن تاثیر دارد و بی آبی در سالمندان می تواند ناشی از کاهش دریافت مایعات، کاهش عملکرد کلیه، افزایش اتلاف مایعات ناشی از مصرف دیورتیک ها و مسهل ها باشد.

همچنین سالمندان به دلیل اختلال در حس تشنگی، ترس از عدم توانایی در نگهداری ادرار،  ‌و وابستگی به دیگران برای دادن نوشیدنی در معرض خطر بی آبی هستند و اغلب این بی آبی در سالمندان تشخیص داده نمی شود و دریافت مایعات حداقل ۱۵۰۰ میلی لیتر در طول روز سبب اطمینان از وضعیت مناسب آب می شود، در صورت عدم تمایل به مصرف آب، می توان از دمنوش های طبیعی یا سبزیجات استفاده کرد.

سالمندان به دلیل کاهش ترشح اسید معده در معرض خطر کمبود ویتامین ب ۱۲ قرار دارند، به همین دلیل توجه به دریافت منابع این ویتامین حائز اهمیت است و  ویتامین ب ۱۲ در منابع حیوانی وجود دارد بنابراین گیاهخواری مطلق توصیه نمی شود.

‌تحقیقات نشان داده اند ۳۰ تا ۴۰ درصد سالمندانی که دچار شکستگی لگن بوده اند کمبود ویتامین دی داشتند. بنابراین حتما باید سطوح این ویتامین اندازه گیری شود و در صورت لزوم مکمل مصرف شود.

رژیم غذایی غنی از پتاسیم می تواند اثر سدیم را بر فشار خون(blood pressure) خنثی کرد، بنابراین باید سالمندان را تشویق  کرد تا میزان توصیه شده ۴۷۰۰ میلی گرم در روز پتاسیم را از طریق غذاها به ویژه میوه ها و سبزیجات را دریافت کنند و سالمندان هم در معرض هیپوناترمی (کاهش سدیم خون) و هم هیپر ناترمی (افزایش سدیم خون)  قرار دارند.

‌انحطاط ماکولای چشم علت کوری در افراد بالاتر از  ۶۵ سال است و ممکن است با افزایش خطر سکته مغزی(stroke) در ارتباط باشد، رژیم غذایی غنی از سبزی ها و میوه ها می تواند سبب تاخیر یا مانع از پیشرفت انحطاط ماکولای چشم شود.
مواد مغذی که در کاهش شنوایی در این دوران نقش دارند، ویتامین دی و ویتامین B۱۲ م است.

کمبود B۱۲ در ارتباط با وزوز گوش، پیرگوشی و کاهش شنوایی بوده که جهت جلوگیری از کمبود این ویتامین باید به دریافت غذایی این ویتامین توجه ویژه کرد.

فاطمه احمدیان
کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی‌
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: