کد خبر: ۲۴۵۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 12
طرح «یاریگران زندگی» از جمله طرح‌های مهم در حوزه پیشگیری از مصرف مواد مخدر است و در این طرح سعی داریم از گرایش افراد به اعتیاد پیشگیری نماییم
شفا آنلاین>سلامت>دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: طرح یاریگران زندگی از طرح‌های مهم در حوزه پیشگیری از مواد مخدر است و با اولویت آموزش‌وپرورش در سطح ملی انجام می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر اسکندر مؤمنی در نشست خبری با اصحاب رسانه در زاهدان گفت: طرح «یاریگران زندگی» از جمله طرح‌های مهم در حوزه پیشگیری از مصرف مواد مخدر است و در این طرح سعی داریم از گرایش افراد به اعتیاد(Addiction) پیشگیری نماییم.

وی از افزایش ۱۵ درصدی کشفیات مواد مخدر در کشور خبر داد و افزود: در هفت ماهه نخست امسال بیش از ۵۵۰ تن انواع مواد مخدر در کشور کشف شده که در سیستان و بلوچستان این رقم ۱۵۴ تن بوده است.

دبیرکل ستاد بیان کرد: سال گذشته سهم ایران از کشفیات جهانی تریاک ۷۶ درصد بوده که امسال به ۹۰ درصد رسیده است.

مؤمنی ادامه داد: ۶۷ درصد مرفین جهان از سوی جمهوری اسلامی ایران کشف می‌شود و به همین دلیل جمهوری اسلامی دفاع جانانه‌ای برای مقابله و مبارزه با مواد مخدر داشته است و این در حالی است که ایران مبدأ و مقصد استفاده از مواد مخدر نیست؛ بلکه تنها در مسیر ترانزیت این مواد قرار دارد.

وی بیان کرد: ایران با تمام توان در حال مبارزه است و در این مبارزه سیستان و بلوچستان در خط مقدم جامعه جهانی قرار دارد و طی ۴۰ سال گذشته اقدامات مقابله‌ای و مبارزه‌ای بسیار خوبی انجام شده که اگر نبود آمار معتادان بسیار زیاد بود.

دبیرکل ستاد با اشاره به ۲ هزار کیلومتر انسداد مرز و داشتن بیش از ۳۸۰۰ شهید در این مبارزه نابرابر، گفت: علاوه بر این‌ها جمهوری اسلامی ایران در راه مبارزه میلیاردها دلار هزینه کرده است.

مؤمنی اظهار کرد: تقریباً در سال ۲۰۰۱ میلادی، کل تولیدات مواد مخدر کشور افغانستان ۲۰۰ تن بود که اکنون به بیش از ۹ هزار تن رسیده است، به همین دلیل مبارزه علیه این دشمن بشریت نیاز به تجهیزات کامل دارد.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، وی تصریح کرد: آمریکا که مدعی دفاع از بشریت است علاوه بر اینکه در کشف مواد مخدر کمک نمی‌کند یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما نیز به شمار می‌رود چرا که در این بحث مانع ایجاد می‌کند.

دبیرکل ستاد با اشاره به موضوع مقابله، پیشگیری و درمان در حوزه اعتیاد تصریح کرد: در حوزه دریا باید از ظرفیت‌های نظامی استفاده شود و به تجهیز شناورها توجه شود.

مؤمنی بیان کرد: سپاه پاسداران و دیگر دستگاه‌های قضایی و امنیتی و نظامی نهایت مراقبت از کشور را در این زمینه انجام می‌دهند و در حوزه مقابله‌ای وضعیت بسیار مناسبی در کشور داریم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اختصاص تجهیزات کشف شده به استان گفت: یکی از اولویت‌های ما اختصاص تجهیزات به استان است، همچنین توافق شده پیگیری شود تا یک سرمایه‌گذار بیاید کارخانه‌ای در زاهدان احداث شود تا مواد مخدر در همین زاهدان تبدیل به دارو شود.

دبیرکل ستاد با اشاره به فعالیت سمن‌ها نیز گفت: در سال گذشته ۲۴۱۰ سازمان مردم‌نهاد داشتیم که امسال تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد به حدود ۳۰۰۰ سازمان رسیده و این نشانگر عزم ملی است که در راستای مقابله و مبارزه با مواد مخدر و کاهش آسیب اجتماعی(Social harm) آن وجود دارد.

مؤمنی ادامه داد: در این سفر بازدیدهایی از منطقه عمومی میرجاوه و سراوان و مراکز نگهداری کودکان و زنان معتاد انجام شد که خوشبختانه سطح خدمات و آمادگی‌ها در حد قابل قبولی بود. در این سفر ۴۱ طرح برای مقابله ‌با توزیع و عرضه موادمخدر ‌به تصویب رسید و برای این طرح‌ها اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شد.

وی تصریح کرد: براساس نظرسنجی‌های انجام شده در سطح کشور، مردم سیستان و بلوچستان طی دو مرحله متوالی آمادگی بیش از ۸۰ درصدی خود برای مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد را اعلام کرده‌اند.

دبیرکل ستاد گفت: قرار است هر طرحی که از این استان در حوزه مقابله و مبارزه با مواد مخدر و مسائل مربوط به آن دارای شرایط و ویژگی‌های لازم باشد، مورد حمایت مالی قرار بگیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: جان‌فشانی نیروهای انتظامی و امنیتی در مرزها را هیچ چیزی نمی‌تواند جبران کند اما حق کشف‌ها به آن‌ها واگذار می‌شود گرچه کاری که ارزش جان انسان‌ها را داشته باشد انجام نمی‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: