کد خبر: ۲۴۵۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - 2019November 11
اگر یک زن احساس کند دستگاه تناسلی‌اش ظاهر غیرعادی دارد، باعث اضطراب و از دست دادن اعتماد به نفسش می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>تصویر ایده‌آل هر زنی از زیبایی دستگاه تناسلی تابعی از تأثیرات فرهنگی یا برداشت شخصی‌اش از زیبایی است. در سال‌های اخیر در کل دنیا آگاهی بانوان نسبت به ظاهر دستگاه تناسلی‌شان افزایش پیدا کرده و یک تصویر ایده‌آل از زیبایی برای خود می‌سازند.

به گزارش شفا آنلاین، اگر یک زن احساس کند دستگاه تناسلی‌اش ظاهر غیرعادی دارد، باعث اضطراب و از دست دادن اعتماد به نفسش می‌شود.این زنان اغلب از موقعیت‌های اجتماعی و جنسی که باعث دیده شدن دستگاه تناسلی‌شان می‌شود مثل پوشیدن لباس شنای تنگ و روابط جنسی شخصی دوری می‌کنند و حتی از مراجعه به متخصص زنان هم جهت معاینه زنان پرهیز می‌کنند.

لابیاپلاستی با لیزر

ایده‌آل استانداردی جهت زیبایی دستگاه تناسلی وجود ندارد، ولی قرینه‌سازی و کوچک کردن لابیا مینور (به صورتی‌که از لابیا ماژور بیرون نزند) و برداشتن چین‌های کلیتوریس با لابیاپلاستی از رایج‌ترین جراحی‌های زیبایی دستگاه تناسلی بانوان در کل دنیاست.

اغلب بانوانی که لب‌های مینور بزرگ دارند حین رابطه جنسی، ورزش و یا پوشیدن لباس‌های تنگ احساس ناراحتی می‌کنند و آن‌هایی که لب‌های مینور خیلی بزرگ دارند در تمیز نگه داشتن ناحیه تناسلی هم دچار مشکل میشوند که باعث مشکلاتی در رابطه جنسی، عفونت و التهاب مزمن در ناحیه تناسلی می‌شود.

بزرگ بودن لابیا مینور اغلب اوقات مادرزادی است، ولی افزایش سن، حاملگی و مسائل هورمونی هم می‌تواند از علل آن باشد.

عمل لابیاپلاستی(Labioplasty) بهتر است در سن بالای ۱۸ سال انجام شود، ولی اگر بزرگی آن به حدی باشد که اعتماد به نفس شخص را به شدت تحت تأثیر قرار داده باشد، یا باعث ناراحتی او شده باشد، از ۱۲ سالگی قابل انجام است چرا که احساس خجالت فرد از اندام تناسلی خود می‌تواند باعث دوری از موقعیت‌های اجتماعی شود.

بیشتر بانوان متقاضی لابیا مینور‌های صاف، نازک، روشن و قرینه هستند.

لابیاپلاستی (کوچک کردن و زیباسازی ناحیه تناسلی خارجی) به راحتی با لیزر قابل انجام است با این مکانیزم کمترین تخریب به بافت سالم رسیده و مدت زمان لازم جهت ترمیم بافت به شدت کاهش می‌یابد و در زیبایی بافت ناحیه لابیا کمک شایانی می‌کند، ترمیم اولیه در عرض یک هفته انجام می‌شود و نزدیک جنسی تا چهار هفته نباید انجام شود.

آتروفی واژن

در سنین یائسگی(Menopause) ناحیه تناسلی بانوان در اثر کاهش تولید هورمون استروژن و از بین رفتن عروق و کلاژن موجود در بافت و در نتیجه سخت شدن و کاهش قطر بافت دچار خشکی، درد و گاهی سوزش و خارش می‌گردد که به آن آتروفی واژن می‌گویند، این امر می‌تواند باعث خشکی، خونریزی و درد در هنگام مقاربت گردیده که به دنبال آن باعث ایجاد مشکلات ناخواسته از جمله تأثیر شدید بر کاهش میل جنسی و سردی روابط زناشویی می‌گردد.

این عارضه به خصوص در بهداشت فردی و سلامت بدن، باعث تغییرات PH بافت واژن و افزایش احتمال رشد میکروب‌های بیماری‌زا و احتمال بروز عفونت در ناحیه واژن خواهد شد.

به دنبال زایمان هم ممکن است علائم آتروفی و خشکی واژن به‌وجود آید.

تکنیک‌های درمان آتروفی ناحیه تناسلی:

۱. جراحی پلاستیک(Plastic Surgery)

هزینه بالا و ریسک‌های مربوط به جراحی و مراقبت‌های بعد از آن و نیاز به بیهوشی، بخیه، خونریزی و مدت زمان زیاد استراحت مطلق و قادر نبودن به انجام مقاربت تا مدت طولانی حداقل تا دو ماه و مهم‌تر از همه عدم امکان زایمان طبیعی پس از عمل جراحی برای بسیاری از بانوان بسیار مشکل می‌باشد.

۲. هورمون درمانی(Hormone Therapy)

با توجه به احتمال بروز سرطان این روش درمانی با احتیاط بسیار زیاد انجام می‌پذیرد، چون این روش قطعی و دائمی به حساب نمی‌آید و فرد میبایستی برای زمان بسیار طولانی تحت تأثیر این درمان قرار گیرد.

۳. لیزردرمانی(laser therapy)

جدیدترین و مؤثرترین روش درمان استفاده از لیزر CO۲ می‌باشد که روشی مطمئن و غیرتهاجمی است و منجر به بازسازی مخاط واژن و تشکیل مخاط با کیفیت مناسب می‌شود و به صورت سرپایی در مطب توسط متخصص زنان انجام می‌شود.

در تکنولوژی لیزر یک پروب کوچک وارد واژن می‌شود، صد‌ها ستون کوچک از انرژی لیزر پس از آزاد شدن از پروب، دیوار داخلی واژن را هدف قرار داده و با تخریب مکانیکی بافت قدیمی و آسیب دیده در مدت زمان بسیار کوتاه، بدون ایجاد درد و با ایجاد حرارتی هوشمند موجب تحریک فیبروبلاست‌ها و در نهایت ایجاد کلاژن جدید و عروق می‌شود و باعث ترمیم و جوانسازی بافت واژن می‌شود.

حین لیزر فقط ممکن است احساس گرما یا سوزش خفیفی در واژن وجود داشته باشد. این پروسه هیچ گونه نیازی به عمل جراحی و بستری شدن در بیمارستان نداشته و در مدت ۱۵ دقیقه در مطب انجام می‌شود.

علاوه بر آتروفی و خشکی واژن مشکلات ذیل هم با کمترین هزینه و حداکثر در مدت ۱۵ دقیقه با لیزر قابل درمان است:

شل شدگی و گشادی واژن (این شل شدگی ممکن است ژنتیکی باشد یا در اثر افزایش سن، زایمان و تغییرات وزن بوجود آید که در زندگی زناشویی تاثیرات منفی دارد، تنگ کردن واژن و برطرف کردن این شل شدگی به راحتی با لیزر قابل درمان است)
   
جوانسازی و ترمیم واژن و بهبود میل جنسی
   
برطرف کردن درد هنگام مقاربت
  
از بین بردن سوزش و خارش واژن
   
درمان بی اختیاری ادرار

تعداد جلسات لیزر به نظر متخصص زنان بستگی دارد و نتایج بهبودبخش پس از هفته اول بعد از اولین جلسه احساس می‌شود.

هیچ دوره نقاهتی در این روش درمانی ذکر نشده و تنها توصیه می‌شود به مدت یک هفته از رفتن به استخر و مقاربت پرهیز شود.

هیچگونه محدودیت سنی برای انجام کاربرد‌های ذکر شده وجود ندارد و استفاده از لیزر در جوانان سبب استمرار زیبایی، سلامتی و ایجاد شوق و اشتیاق در برقراری روابط گرم می‌شود و در افراد میانسال باعث درمان و ایجاد انگیزه مناسب و بازگشت به اوج جوانی می‌گردد.

کاهش تیرگی پوست و سفیدسازی ناحیه تناسلی

در حالت عادی پوست ناحیه تناسلی نسبت به پوست بقیه بدن تیره‌تر است، ولی عواملی مانند بارداری، افزایش سن، چاقی، تنبلی تخمدان(Ovarian laziness) و برخی ورزش‌ها مانند دوچرخه سواری سبب تیرگی بیشتر این ناحیه می‌شود.

با استفاده از لیزر CO۲ لایه برداری ملایم و ریزش سلول‌های تغییر رنگ یافته صورت می‌گیرد و در کنار آن با بازسازی اپیدرم حالت چروک سطحی و افتادگی هم تا حدی اصلاح می‌شود و این ناحیه ظاهر شاداب‌تری پیدا می‌کند.

آیا لیزر واژن خطری دارد؟

اکثر بانوانی که تحت درمان لیزر واژن قرار میگیرند ممکن است پس از درمان و یا در طی لیزر، علائمی مانند خارش، سوزش، قرمزی یا تورم داشته باشند که این عوارض بیش از چند روز طول نمیکشد و معمولا اثرات طولانی مدت مرتبط با درمان لیزر واژینال گزارش نشده است.

به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای لیزر درمانی باید به جراح و متخصص زنان و زایمان که مهارت کافی کار با دستگاه لیزر را دارد و آشنا به استفاده از تکنیک‌های جراحی زیبایی زنان است مراجعه کنید چرا که این عمل‌ها بسیار حساس بوده و نتیجه آن برای زوجین بسیار اهمیت دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: